Sprawdź, co się dzieje z twoim organizmem, kiedy jesz marchewkę. 5 powodów, dla których warto sięgnąć po to warzywo

Marta Siesicka-Osiak
Marta Siesicka-Osiak
Zarówno marchewki z ekologicznych hodowli, jaki i te uprawiane konwencjonalnie zawierają takie same ilości karotenoidów i przeciwutleniaczy.
Zarówno marchewki z ekologicznych hodowli, jaki i te uprawiane konwencjonalnie zawierają takie same ilości karotenoidów i przeciwutleniaczy. Mariusz Kapala / Gazeta Lubuska / Polska Press
Udostępnij:
Po te pomarańczowe, bardzo zdrowe warzywa chętnie sięgamy na co dzień, a nie tylko od święta. I bardzo dobrze! Marchewki są bowiem niskokalorycznym źródłem wielu witamin i składników odżywczych. Można je spożywać na surowo, gotowane i w formie soków. Wspierają m.in. pracę serca, chronią przed nowotworami i chorobami oczu. Sprawdź, na co działa marchewka i jakie ma właściwości zdrowotne.

Spis treści

Marchewki są nieodzownym składnikiem bulionów i soków, często wykorzystywane są do przyrządzania surówek oraz ciast. Zazwyczaj są pierwszym warzywem, które podaje się małym dzieciom przy rozszerzaniu diety. To jedno z najpopularniejszych i najbardziej lubianych warzyw, które spożywamy przez cały rok.

Jedzenie marchwi służy nam z wielu powodów udowodnionych naukowo. Ze względu na zawarte w niej antyoksydanty, błonnik i bogactwo składników mineralnych oraz witamin, jest warzywem wpływającym na wiele różnych obszarów.

Wpływ marchewki na pracę serca

Wysoki poziom złego cholesterolu LDL jest w dużej mierze odpowiedzialny za choroby serca. Dlatego tak ważne jest, aby w codziennej diecie uwzględniać produkty, które kontrolują jego poziom. Należy do nich właśnie marchew, która dzięki zawartości związków antyoksydacyjnych i kwasów fenolowych, pomaga obniżyć poziom cholesterolu LDL i całkowitego.

Jedzenie marchewki a odchudzanie

Jedna porcja marchewki (100 g) zapewnia ok. 27 kcal, jest więc jednocześnie sycącą i dietetyczną przekąską. W prawie 80 proc. składa się z węglowodanów, a zaledwie w 7 proc. z tłuszczu. Dzięki dużej zawartości wody i błonnika sprawia, że dłużej czujemy się najedzeni i sięgamy po mniejsze porcje jedzenia w kolejnych posiłkach.

Dowiedz się więcej:

Marchewka a nowotwory

Marchewka bogata jest w karotenoidy, które mogą pomóc w ochronie przed rakiem prostaty, okrężnicy i żołądka. Badania wykazują, że kobiety z wysokim poziomem karotenoidów we krwi mogą rzadziej chorować na raka piersi.

Zdrowe oczy dzięki marchwi

Niski poziom witaminy A (retinolu) może prowadzić do poważnych problemów ze wzrokiem m.in. do tzw. kurzej ślepoty, zespołu suchego oka czy zaćmy. Dlatego codzienna dieta powinna być bogata w produkty dostarczające odpowiednią ilość retinolu, aby zapobiegać rozwojowi chorób. Już 100 g marchewki pokrywa dzienne zapotrzebowanie na witaminę A.

Soki z marchewki na odporność i prawidłowe ciśnienie

Sok z marchewki to prawdziwa bomba witaminowa. Oprócz wysokiej zawartości retinolu – jedna szklanka dostarcza 100 proc. dziennej dawki tej witaminy, ceniony jest za duże ilości witaminy C oraz B6. Ponadto potas i przeciwutleniacze zawarte w tym warzywnym napoju mogą wpływać na obniżenie ciśnienia krwi i zmniejszyć ryzyko wystąpienia chorób serca.

Dzień Marchewki

Marchewka doczekała się nawet swojego święta! Międzynarodowy Dzień Marchewki (International Carrot Day) obchodzony jest od 2003 r. w wielu krajach całego świata, zarówno w Europie np. we Francji, Szwecji czy Włoszech, jak i w Japonii czy Australii. Święto celebrowane 4 kwietnia ma na celu popularyzację tego zdrowego warzywa i powinno być uczczone... zjedzeniem marchewki. Chętnie obchodzą je przedszkola, wykorzystując ten dzień jako pretekst do rozmowy z dziećmi o zdrowym odżywianiu.

Zobacz także:

Świeży sok to skoncentrowane źródło witamin i składników mineralnych i smaczna przekąska między posiłkami. Ich picie pomoże uzupełnić poziom antyoksydantów we krwi, a dzięki temu poprawić samopoczucie, poziom energii i wygląd skóry. Najzdrowsze i najbardziej zalecane są własnoręcznie wyciskane soki na bazie warzyw, które można dosmaczać rozmaitymi owocami. Przygotowanie smacznej kompozycji nie jest trudne – wystarczy, że skorzystasz z naszych przepisów! Sprawdź, jak przygotować soki z 10 rodzajów popularnych owoców i warzyw! Zobacz kolejne slajdy, przesuwając zdjęcia w prawo, naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE.

Przepisy na soki warzywne i owocowe – pomysły na smaczniejsz...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wojna zmieniła wszystko

Materiał oryginalny: Sprawdź, co się dzieje z twoim organizmem, kiedy jesz marchewkę. 5 powodów, dla których warto sięgnąć po to warzywo - Strona Zdrowia

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Dziennik Łódzki
Dodaj ogłoszenie