Stacja kolejowa Łódź Centrum wymaga korekty tunelu średnicowego

Marcin Bereszczyński
Budowa podziemnego dworca Łódź Fabryczna jest częścią tunelowego połączenia z Łodzią Kaliską
Budowa podziemnego dworca Łódź Fabryczna jest częścią tunelowego połączenia z Łodzią Kaliską Grzegorz Gałasiński
Rosną szanse na budowę stacji kolejowej Łódź Centrum u zbiegu ulic Zachodniej i Zielonej w tunelu średnicowym pod Łodzią.

Do Rady Miejskiej w Łodzi wpłynęło pismo z Departamentu Rozwoju Kolei w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju (MIR), w którym znajduje się informacja o dodatkowych pracach, jakie są niezbędne przy planowaniu stacji Łódź Centrum w rejonie ulic Zachodniej i Zielonej. O ten przystanek kolejowy walczą samorządy miejski i wojewódzki, a łodzianie zbierają podpisy pod petycją do MIR. To ostatnia chwila, aby w studium wykonalności tunelu średnicowego znalazł się przystanek Łódź Centrum. Prace nad studium mają skończyć się jesienią.

Tunel z Fabrycznego na Kaliski. Ile stacji może w nim powstać?

- Wszystkie postulaty oraz opinie strony samorządowej przekazano do wykonawcy w celu analizy możliwych wariantów oraz związanych z tym dodatkowych ryzyk. W celu wyboru optymalnego rozwiązania PKP Polskie Linie Kolejowe bierze pod uwagę także wprowadzenie niewielkiej korekty przebiegu tunelu, co umożliwi budowę przystanku w rejonie ulic Zielonej i Zachodniej bez kosztownych wyburzeń cennej architektonicznie i zabytkowej zabudowy mieszkalnej centrum Łodzi. Powyższe wymaga uzupełniających badań geologicznych i hydrogeologicznych, dodatkowej kwerendy architektonicznej, uzupełniających analiz istniejących kolizji z uzbrojeniem podziemnym oraz uregulowania kwestii w zakresie ochrony środowiska - czytamy w piśmie Departamentu Rozwoju Kolei w MIR.

Tunel kolejowy z Fabrycznego na Kaliski. Łodzianie walczą o podziemne stacje

Pismo jest odpowiedzią na uchwałę Rady Miejskiej w Łodzi, która została podjęta na początku lipca. Radni jednogłośnie przyjęli stanowisko, że popierają budowę tunelu między dworcami Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska z przystankiem Centrum, który będzie zintegrowany z komunikacją miejską, a w szczególności z Łódzkim Tramwajem Regionalnym. Stanowisko radnych trafiło do premiera, Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, do parlamentarzystów z Łódzkiego i do prezesa PKP PLK.

Krajowy Program Kolejowy do 2023 r. Miliardy złotych na kolej w Łódzkiem [INFOGRAFIKA]

Budowa tunelu ma rozpocząć się w 2017 roku i skończyć najpóźniej w 2022 roku. Koszt inwestycji oszacowano na 2,3 miliarda złotych. Inwestycja jest wpisana do projektu Krajowego Programu Kolejowego do 2023 r.

Studium wykonalności tunelu ma być opracowaniem, w którym znajdą się wszelkie możliwe warianty przebiegu tunelu. Studium wyłoni też warianty dotyczące liczby podziemnych przystanków. Przypomnijmy, że w trakcie opracowania jest drugie studium wykonalności. Pierwsze było w 2011 roku. Wynikało z niego, że w tunelu nie powinno być stacji, chyba że tylko przy Manufakturze. Opracowanie zostało skrytykowane. Dlatego zlecono drugie studium, w którym brane są pod uwagę przystanki Łódź Centrum, Manufaktura i Koziny. Radni miejscy w apelu zaznaczyli, że zależy im nie tylko na stacji Centrum, bo każdy dodatkowy przystanek w tunelu będzie służył rozwojowi miasta i kolei.

Udrażnianie ŁWK

Budowa tunelu z Łodzi Fabrycznej do Łodzi Kaliskiej i Żabieńca jest częścią dużego projektu udrożnienia Łódzkiego Węzła Kolejowego (ŁWK).
Wcześniejszym etapem jest budowa podziemnego dworca Łódź Fabryczna. Schowanie Fabrycznego pod ziemię było spowodowane planami budowy tunelu. Komisja Europejska, dzieląca pieniądze na kolejowe inwestycje, zwróciła uwagę, że podziemny dworzec nie ma sensu, jeśli nie powstanie tunel z Fabrycznego na Kaliski. Dlatego Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju traktuje budowę tunelu priorytetowo. mbr

Wideo

Komentarze 33

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Z
Zgryźliwiec

Mogą zrobić choćby jeden peron 100m pod ziemią i klatkę "schodową" z drabiną na powierzchnię

o
o

Na szczęście nie masz nic do powiedzenia.

G
Gość

Pod ul.Niciarnianą nie mogli się przebić bo "Soczewka" a tutaj chcą pod ziemią zrobić tunel na Kaliski. Kpina . Połowa tego śródmieścia zaraz runie . Trzeba powstrzymać tych szaleńców bo doprowadzą do katastrofy budowlanej.

k
kiploo

gdybym miał dużo do powodzenia to wyremontowałbym stary dworzec w starym stylu z dwoma peronami, a nie budowałbym tego chyba schronu przeciwatomowego.

d
ddd

są tunele pod Tamizą, jest tunel pod Kanałem La Manche a w Łodzi nie dali rady

k
kris łowca d.bili

pytam, bo zauważyłem, że ty masz pojęcie

W
Waldek

Naprawdę uważasz ze budowa tunelu to takie przedsięwzięcie ze nie mozna sobie poradzić z kamienicami? Człowieku tunele w rożnych układach geologicznych i miejskich buduje sie na świecie od 200 lat a nawet dłużej i inżynieria radzi sobie z o wiele trudniejszymi sprawami.

z
zb

jak podeprą kołkiem, to nie runie

M
Mateusz

Po to ze wielu ludzi z Sieradza pracuje w Łodzi i codziennie dojeżdża. Ale tacy jak Ry nie maja o tym pojęcia. Resztatwojego postu to trzyprocentową na poziomie gimbazy o zerowym pojęciu na temat rzeczywistości.

M
Mega

Malutki zawistny człowieczku a co ty pozytywnego zrobiłeś ze krytykujesz jeszce w tak chamski sposob ten pomysł. Poza hejterzy cos potrafisz sfrustrowana istoto?

B
Baretek

Po to aby system transportu był zintegrowany a ludziom wygodnie sie jeździło. Jeśli cos jest bez sensu to to co napisałeś. To jest dopiero głupota nie zrozumiała dla nikogo rozsądnego nigdzie na świecie a także w Polsce egzotyczna. Jak uważasz ze system transportu publicznego powinien opierać sie na wysiadaniu chodzeniu pieszo i wsiadaniu dalej po 20 minutach aby kontynuować jadę to bardzo głęboko ci współczuje i cieszę sie ze nie ty decydujesz o tym jak powinien wyglądać współczesny normalny, nowoczesnymi i atrakcyjny transport.

k
kris łowca d.bili

jw.

.

Port Łódź i Manufakturę łatwiej zaliczyć autem i łatwiej zabrać zakupy

R
Radek

Wspaniałe wiadomość. Wreszcie daje to szanse na stworzenie nowoczesnego zintegrowanego systemu transportu w miescie tego miejskiego, regionalnego i dalekobieżnego. Jak czytam niektóre wypowiedzi na tym forum to jestem załamany poziomem intelektualnym ich twórców i zastanawiam sie co to za patologia nie mająca nic do powiedzenia ale mocno sie wypowiadająca. Takich zacofańców to nie ma w zadnym innym kraju. Żenująca jest ta potrzeba wypowiadania ie osób ktore nie maja nic sensownego do powiedzenia ani nie dysponują zadna wiedza. Stosują taki zwykły hejt. Musza to byc osoby mocno sfrustrowane i kompletnie zdezorientowane.

M
Magda

Przecie to ma byc stacja przesiadkowa. Czekasz na pociąg albo wysiadasz z niego siadasz do tramwaju, autobusu. A takt pociągów to kwestia odpowiedniej organizacji transportu. Przypominam,z e w tedypojada pod centrum także te pociągi ktore dotychczas nigdy nie jeździły na fabryczna.

Dodaj ogłoszenie