Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Stadler zamierza otworzyć w Łodzi drugą bazę do obsługi pociągów

Marcin Bereszczyński
materiały promocyjne
W Łodzi może powstać druga baza dla pociągów wyprodukowanych przez Stadlera. Pierwsza jest dla ŁKA. Druga ma powstać dla PKP Intercity.

Firma Stadler Polska produkuje 20 pociągów typu FLIRT3 dla PKP Intercity. Będą kursowały z północy na południe Polski przez Łódź.

Dlatego Stadler chce ulokować bazę techniczną dla tych pociągów w Łodzi. O zaplecze dla taboru walczy też Warszawa. Kraków starał się, ale zrezygnował. A jest się o co bić. Serwisowanie pociągów przez 15 lat ma kosztować 465 mln zł, z czego znaczna część trafi do budżetu Łodzi w formie podatków. Utworzonych zostanie wiele miejsc pracy. Najpierw przy budowie bazy, a następnie przy pracach serwisowych pociągów.

Produkcja 20 pociągów dla PKP Intercity już trwa. Zadanie realizuje konsorcjum Stadler- -Newag. Koszt to 1,15 mld zł. Pociągi FLIRT3, takie same jakie jeżdżą w Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, mają być dostarczone do PKP Intercity z końcem 2015 r. Do tego czasu powinna powstać baza dla pociągów. Aby udało się ją postawić w tym terminie, decyzja o lokalizacji zaplecza technicznego powinna zapaść do końca roku.

- W przypadku tego zamówienia będzie inaczej niż z pendolino, gdy to my zapewnialiśmy serwis. O lokalizacji zaplecza dla pociągów FLIRT3 zadecyduje Stadler - mówi Beata Czemerajda, rzeczniczka PKP Intercity. - Z naszego punktu widzenia zarówno Łódź, jak i Warszawa są atrakcyjnymi lokalizacjami.

Atrakcyjność Łodzi i Warszawy polega na tym, że pociągi FLIRT3 będą kursowały przez te miasta.

- Nowe składy zostaną włączone do obsługi pasażerów na liniach Warszawa - Bydgoszcz, Olsztyn - Kraków (przez Warszawę i Kielce), Gdynia - Katowice (przez Łódź i Bydgoszcz) oraz Kraków - Szczecin (przez Łódź, Kutno i Poznań) - powiedział Marcin Karasiński, dyrektor ds. strategicznych projektów w PKP Intercity.

CZYTAJ DALEJ NA NASTĘPNEJ STRONIE
Stadler raczej skłania się ku Łodzi, ale nikt z tej firmy nie chce powiedzieć tego oficjalnie. Dużym atutem Łodzi jest baza techniczna, jaka powstała dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. W tej bazie Stadler będzie przez 15 lat serwisował 20 pociągów FLIRT3, czyli wykona dokładnie to samo dla ŁKA, co zamierza zrobić dla PKP Intercity.

- Z przyczyn biznesowych, nie możemy ujawnić bardziej szczegółowych informacji na ten temat - mówi Marta Jarosinska, kierownik ds. operacyjnych i komunikacji w Stadler Polska.

Christian Spichiger, prezes zarządu Stadler Polska, podczas ostatniej wizyty w Łodzi mówił, że nasze miasto jest na razie liderem w walce o lokalizację zaplecza pociągów. Wiadomo, że o lokalizację bazy w Łodzi silnie lobbuje samorząd woj. łódzkiego.

- Odbyła się rozmowa marszałka Witolda Stępnia i przedstawiciela Stadlera. Obie strony są zainteresowane, aby baza dla pociągów powstała w woj. łódzkim. Marszałek przedstawił wstępną propozycję terenów, gdzie baza mogłaby powstać. Na razie nie ma żadnej decyzji w tej sprawie - powiedział Jacek Grabarski z wydziału informacji i komunikacji społecznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki