Firma Stadler Polska produkuje 20 pociągów typu FLIRT3 dla PKP Intercity. Będą kursowały z północy na południe Polski przez Łódź.
Dlatego Stadler chce ulokować bazę techniczną dla tych pociągów w Łodzi. O zaplecze dla taboru walczy też Warszawa. Kraków starał się, ale zrezygnował. A jest się o co bić. Serwisowanie pociągów przez 15 lat ma kosztować 465 mln zł, z czego znaczna część trafi do budżetu Łodzi w formie podatków. Utworzonych zostanie wiele miejsc pracy. Najpierw przy budowie bazy, a następnie przy pracach serwisowych pociągów.
Produkcja 20 pociągów dla PKP Intercity już trwa. Zadanie realizuje konsorcjum Stadler- -Newag. Koszt to 1,15 mld zł. Pociągi FLIRT3, takie same jakie jeżdżą w Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, mają być dostarczone do PKP Intercity z końcem 2015 r. Do tego czasu powinna powstać baza dla pociągów. Aby udało się ją postawić w tym terminie, decyzja o lokalizacji zaplecza technicznego powinna zapaść do końca roku.
- W przypadku tego zamówienia będzie inaczej niż z pendolino, gdy to my zapewnialiśmy serwis. O lokalizacji zaplecza dla pociągów FLIRT3 zadecyduje Stadler - mówi Beata Czemerajda, rzeczniczka PKP Intercity. - Z naszego punktu widzenia zarówno Łódź, jak i Warszawa są atrakcyjnymi lokalizacjami.
Atrakcyjność Łodzi i Warszawy polega na tym, że pociągi FLIRT3 będą kursowały przez te miasta.
- Nowe składy zostaną włączone do obsługi pasażerów na liniach Warszawa - Bydgoszcz, Olsztyn - Kraków (przez Warszawę i Kielce), Gdynia - Katowice (przez Łódź i Bydgoszcz) oraz Kraków - Szczecin (przez Łódź, Kutno i Poznań) - powiedział Marcin Karasiński, dyrektor ds. strategicznych projektów w PKP Intercity.
CZYTAJ DALEJ NA NASTĘPNEJ STRONIE
Stadler raczej skłania się ku Łodzi, ale nikt z tej firmy nie chce powiedzieć tego oficjalnie. Dużym atutem Łodzi jest baza techniczna, jaka powstała dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. W tej bazie Stadler będzie przez 15 lat serwisował 20 pociągów FLIRT3, czyli wykona dokładnie to samo dla ŁKA, co zamierza zrobić dla PKP Intercity.
- Z przyczyn biznesowych, nie możemy ujawnić bardziej szczegółowych informacji na ten temat - mówi Marta Jarosinska, kierownik ds. operacyjnych i komunikacji w Stadler Polska.
Christian Spichiger, prezes zarządu Stadler Polska, podczas ostatniej wizyty w Łodzi mówił, że nasze miasto jest na razie liderem w walce o lokalizację zaplecza pociągów. Wiadomo, że o lokalizację bazy w Łodzi silnie lobbuje samorząd woj. łódzkiego.
- Odbyła się rozmowa marszałka Witolda Stępnia i przedstawiciela Stadlera. Obie strony są zainteresowane, aby baza dla pociągów powstała w woj. łódzkim. Marszałek przedstawił wstępną propozycję terenów, gdzie baza mogłaby powstać. Na razie nie ma żadnej decyzji w tej sprawie - powiedział Jacek Grabarski z wydziału informacji i komunikacji społecznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?