Stanisław Bielecki: Politechnika Łódzka ma przybrać postać...

    Stanisław Bielecki: Politechnika Łódzka ma przybrać postać uniwersytetu badawczego

    Paweł Patora

    Dziennik Łódzki

    Aktualizacja:

    Dziennik Łódzki

    Z prof. dr. hab. Stanisławem Bieleckim, rektorem Politechniki Łódzkiej, rozmawia Paweł Patora
    Rektor St. Bielecki uważa, że student powinien mieć możliwość kształtowania swojego profilu wykształcenia

    Rektor St. Bielecki uważa, że student powinien mieć możliwość kształtowania swojego profilu wykształcenia ©Krzysztof Szymczak

    Jakie najważniejsze zadania w dziedzinie badań nauowych stoją przed Politechniką Łódzką w rozpoczętym roku akademickim?
    Jednym z głównych elementów strategii Politechniki Łódzkiej jest transformacja do postaci uniwersytetu badawczego. Osiągniecie tego celu jest możliwe przez zwiększenie liczby projektów naukowych. Chcemy dalej uczestniczyć w międzynarodowych grupach badawczych, ale też sprawić, żeby były one umiejscowione i koordynowane w naszej uczelni. Z uwagi na założenia programu Horyzont 2020, który będzie głównym źródłem finansowania prac badawczych i rozwojowych, staramy się także o jeszcze ściślejsze kontakty z przemysłem poprzez zawiązywanie konsorcjów.
    Szczególne znaczenie przykładamy do biogospodarki, która powinna stanowić inteligentną specjalizację województwa łódzkiego. Chcemy być w naszym regionie, ale nie tylko, liderem rozwoju nowego bioprzemysłu przetwarzającego odnawialne surowce i różnego rodzaju odpady. Potrafię dowieść, że zarówno Politechnika Łódzka, jak i łódzki region, posiadają do tego naturalne predyspozycje.

    A główne zadania w dziedzinie dydaktyki?
    Młodzież zdaje sobie sprawę z tego, że warto studiować to, co da jej wymierne korzyści w przyszłości. Musimy ją przekonać, że PŁ jest miejscem, które zapewni jej wysokie kompetencje zawodowe na starcie i możliwości dalszego rozwoju. Najważniejszym jest więc stałe doskonalenie oferty edukacyjnej. Przykładem jest sukces w tegorocznej rekrutacji na inżynierię biomedyczną, którą prowadzimy zarówno w języku angielskim, jak i polskim.

    Może jakieś inne przykłady?
    Od tego roku uruchomiliśmy biotechnologię środowiska. Jest ona nieodłącznie związana z tym, co mówiłem o biogospodarce i co tak wyraźnie podkreślono na zakończonym właśnie Europejskim Forum Gospodarczym w Łodzi. Pracujemy nad powołaniem międzyuczelnianego kierunku inżynierii kosmicznej. Wyzwaniem jest nakreślenie studiującym u nas młodym ludziom perspektyw nie tylko znalezienia dobrej pracy, ale - co może nawet jest ważniejsze - zdobycia kompetencji pozwalających na tworzenie miejsc pracy dla innych. Kolejnym wyzwaniem jest wprowadzanie nowych technologii edukacyjnych. Tradycyjnie prowadzone wykłady, laboratoria i ćwiczenia były dobre w przeszłości. W XXI wieku liczy się przede wszystkim umiejętność pracy grupowej w międzynarodowych, interdyscyplinarnych zespołach i wola nieustannego podnoszenia kwalifikacji zawodowych, społecznych, menedżerskich, czy przywódczych.

    O jakich technologiach edukacyjnych Pan mówi, o e-learningu, czyli kształceniu przy pomocy komputera i internetu?
    Nie, e-learning to już nie jest nowość. Mówiąc o nowych technologiach edukacyjnych, mam na myśli przede wszystkim Design Thinking. Jest to metoda kreatywnego rozwiązywania problemów. Przygotowaliśmy specjalne sale do wprowadzenia tej nowoczesnej metody, wywodzącej się ze Stanford University, ale stosowanej już szeroko w świecie, bardzo efektywnej i pożądanej przez pracodawców. Metodykę Desing Thinking Politechnika Łódzka, jako pierwsza uczelnia w Polsce, wprowadziła do programu studiów. Akurat w najbliższy poniedziałek w Fabryce Inżynierów XXI wieku rozpocznie się Design Thinking Week.

    Które problemy utrudniające rozwój uczelni wymagają najpilniejszego rozwiązania?
    Trzeba odejść od dotychczasowych przyzwyczajeń i zmienić nasze myślenie o programach kształcenia. Musimy tak ustawić programy, żeby student mógł sam kształtować swój profil wykształcenia, a swoje kompetencje, zdefiniowane przez uczelnię, budował m.in. poprzez wybór przedmiotów, które chce studiować. Monitorujemy obecny system zajęć po to, aby wprowadzić zmiany idące w tym kierunku.
    1 »

    Czytaj treści premium w Dzienniku Łódzkim Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Polecamy

    Najlepsze prezenty dla kobiety na urodziny i imieniny

    Najlepsze prezenty dla kobiety na urodziny i imieniny

    Naturalny sposób na przeziębienie

    Naturalny sposób na przeziębienie

    Szamanie na ekranie - nowy program kulinarny

    Szamanie na ekranie - nowy program kulinarny