Rozmowa z Grzegorzem Schreiberem, Marszałkiem Województwa Łódzkiego.

Z jakich programów wsparcia mogą aktualnie korzystać przedsiębiorcy i do których sektorów w szczególności to wsparcie jest skierowane.

Zachęcam do korzystania z pieniędzy unijnych będących w dyspozycji instytucji podległych Urzędowi Marszałkowskiemu.

To przede wszystkim konkursy na wsparcie organizowane przez Centrum Obsługi Przedsiębiorcy. Do pozyskania są pieniądze na unowocześnianie firm, działalność badawczo-rozwojową przedsiębiorstw czy promocję, m.in. poprzez udział w targach krajowych i zagranicznych. Na ten rok zaplanowanych jest kilkanaście konkursów dedykowanych przedsiębiorcom, dlatego warto na bieżąco śledzić ogłoszenia i korzystać z możliwości.

Niestety, spotykam się z zarzutami, że konkursy są nakierowane na zbyt wąską grupę odbiorców, dlatego w trakcie roku będę bacznie przyglądał się ich regulaminom, żeby stały się jak najbardziej powszechne i mogło z nich korzystać jak najwięcej przedsiębiorców z regionu, zwłaszcza drobnych, którzy najbardziej potrzebują wsparcia.

Właściciele firm mogą również korzystać z niskooprocentowanych pożyczek na rozwój w ramach tzw. inicjatywy Jeremie2.
Ciekawą propozycją są bony rozwojowe na szkolenia dla przedsiębiorców i pracowników. Pozwalają one uzyskać do 80 procent dofinansowania na wybrane kursy zawodowe studia czy inne zajęcia podnoszące kwalifikacje zawodowe. Rolę operatorów pełnią tutaj: Łódzka Specjalna Strefa Ekonomiczna, Łódzka Agencja Rozwoju Regionalnego, HRP Group, Łódzki Dom Biznesu oraz Krajowe Centrum Pracy.

Czy są jakieś propozycje dla osób, które zamierzają rozpocząć działalność gospodarczą?

Szeroką ofertę wsparcia dla osób rozpoczynających działalność gospodarczą ma Wojewódzki Urząd Pracy w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014-2020. To głównie oferty dla osób powracających na rynek pracy bądź będące na długotrwałym bezrobociu. Na wsparcie mogą liczyć w szczególności osoby po 50. roku życia, długotrwale bezrobotne, kobiety, osoby z niepełnosprawnościami czy o niskich kwalifikacjach. To są grupy uprzywilejowane, ale aplikować o pieniądze może znacznie większa grupa rozpoczynających działalność. Aktualną ofertę znajdziemy na stronach internetowych WUP. Na pewno warto – i będę do tego namawiał- skorzystać z propozycji, które dla przedsiębiorców przygotował w ostatnim czasie rząd.

Jakie pozafinansowe działania podejmują Państwo wobec przedsiębiorców?

Są to przedsięwzięcia realizowane głównie przez Departament Przedsiębiorczości. Takim kompleksowym projektem jest program Lodzkie4business. Działania polegają na zapraszaniu firm na targi i gospodarcze misje zagraniczne, warsztaty i wydarzenia biznesowe. W regionie działają Centra Innowacji Biznesowej – zespoły specjalistów, które mają bezpłatnie pomagać w rozwoju firm.

W ramach Biura Wsparcia Eksportu powołany został zespół konsultantów, który jest odpowiedzialny za wspieranie procesu internacjonalizacji oraz opiekę nad inwestorami. Z usług oraz doradztwa mogą korzystać przedsiębiorcy z województwa łódzkiego, którzy chcą rozpocząć lub rozwinąć działalność eksportową oraz poszukujący nowych rynków zbytu.

Wreszcie w wieżowcu „Red Tower” przy ul. Piotrkowskiej w Łodzi znajduje się SkyHUB - przestrzeń do prowadzenia działalności gospodarczej małych firm z komplementarnymi usługami doradczymi i miejscem na organizację wydarzeń gospodarczych.
Działaniom tych miejsc i instytucji oczywiście będę się przyglądał w trakcie swojego urzędowania i w miarę możliwości poszerzał ich ofertę nakierowaną zwłaszcza na drobnych przedsiębiorców. Zależy mi również na jej upowszechnieniu i dotarciu do jak największej liczby przedsiębiorców z Łódzkiego.

Jakie inicjatywy zaplanowało Województwo Łódzkie na 2019 r. w celu wypromowania marek regionalnych?

Lata 2019-2021 to okres realizacji projektu „Lodzkie4Business+” – kompleksowego systemu wsparcia gospodarki, w ramach którego zaplanowano szereg aktywności, również międzynarodowych, podczas których promocja marek regionalnych będzie najbardziej zintensyfikowana. Przewidziany jest m.in. udział przedsiębiorców w wielu prestiżowych targach. Organizowane będą misje gospodarcze np. do Niemiec. Można w tym miejscu odnotować też Katalog Produktów Eksportowych przygotowany przez Biuro Wsparcia Eksportu, który ilustruje ofertę blisko 100 firm, reprezentujących regionalne inteligentne specjalizacje.
Pozostałe działania zostaną wypracowane w ramach Departamentów Promocji i Przedsiębiorczości tak, by produkty regionalne i przedsiębiorcy, którzy je wytwarzają zetknęli się z nową jakością i zwiększonymi możliwościami promocji.

Co można załatwić w naszych biurach w Brukseli i Chengdu?

Będę chciał się przyjrzeć tym instytucjom, żeby ocenić, czy realizują one pokładane w nich nadzieje. Działania regionu powinny być spójne z założeniami polityki państwowej i kierunkiem rozwoju gospodarczego państwa. Biuro w Brukseli nie może ograniczać się tylko do promocji naszych firm w stolicy Belgii, krajach Beneluksu. Utrzymując takie biuro zależałoby mi raczej na relacjach w różnych częściach Unii Europejskiej, a zwłaszcza na szerokim wykorzystaniu środków i możliwości, jakie daje Unia Europejska naszym przedsiębiorcom, nie wyłączając rolników. To muszą być szerokie horyzonty działania. Podobnie rzecz się ma do Regionalnego Biura Województwa Łódzkiego w Chengdu. Zależałoby mi nie tylko na kompleksowym wprowadzaniu polskich przedsiębiorstw do Państwa Środka, ale również na prowadzeniu wspólnej polityki gospodarczej z rządem. Zwłaszcza w przypadku tak dużego partnera musimy mieć zbieżną linię działania, żeby było ono efektywne.

Kierunki ważne dla eksportu regionalnego…

Ważne są wszystkie te, które interesują przedsiębiorców i branże dominujące w województwie. Będziemy chcieli dopasować kierunki promocji i rozwoju eksportu do zainteresowania firm. W szczególności wspierać będziemy te, które będą się pokrywać z polityką gospodarczą naszego kraju. Pamiętajmy, że jesteśmy województwem o charakterze rolniczym. Rynki zbytu dla płodów rolnych, owoców, a zwłaszcza jabłek, czy wieprzowiny, której w Łódzkiem produkuje się znaczące ilości – to kierunek naszego rozwoju. Oczywiście nie zapominamy o przedsiębiorcach zajmujących się włókiennictwem, produkcją materiałów budowlanych, sprzętu AGD czy farmaceutykami. Dla nich też potrzebne są otwarte drzwi na rynki zbytu, możliwość poszukiwania kontrahentów. W tym celu będziemy chcieli wykorzystywać pieniądze unijne i możliwości Urzędu.

W jaki sposób Łódzkie jest i będzie promowane za granicą?

Wykorzystujemy do tego targi, misje gospodarcze, oficjalne spotkania delegacji samorządowych. W jaki sposób będziemy obecni za granicą z szyldem „Łódzkie” – to temat na nową strategię promocji regionu i promocji gospodarczej województwa. Na razie realizowane są założenia poprzedników, ale wypracowana zostanie nowa koncepcja promocji regionu, z postawieniem na pierwszym miejscu przedsiębiorców, zwłaszcza tych małych, od których faktycznie zależy kondycja gospodarcza województwa. Przecież to mikro i małe firmy stanowią 98 procent wszystkich przedsiębiorstw w Łódzkiem. Każdy z nich musi mieć dostęp do promocji, możliwości dofinansowania unijnego, pomocy publicznej.