Strategia rozwoju sieci dróg rowerowych w Łodzi już jest, ale nie ma na nią pieniędzy

Matylda WitkowskaZaktualizowano 
Paweł Łacheta
Zarząd Dróg i Transportu przedstawił Strategię Rozwoju Dróg Rowerowych w Łodzi na lata 2015-2020+. Jednak już wiadomo, że w najbliższych latach nie uda się jej zrealizować.

Strategia została stworzona na podstawie konkursu European Cycling Challenge 2014. Przez cały maj cykliści za pomocą aplikacji Endomondo nanosili na mapę trasy, którymi jeżdżą na rowerze. Następnie jesienią przeprowadzone zostały konsultacje społeczne, podczas których rowerzyści zgłaszali swoje uwagi.

Powstała mapa z docelową siecią dróg rowerowych w Łodzi, siecią szlaków rowerowych oraz parkingów rowerowych przy węzłach komunikacyjnych. Strategia zakłada, że główny ruch rowerowy odbywać się będzie głównymi ulicami miasta, a potem będzie rozprowadzany w osiedla szlakami rowerowymi.

Bartosz Zimny, łódzki oficer rowerowy podkreśla, że strategia pozwoli lepiej zaplanować inwestycje rowerowe.

- Dzięki strategii nawet za 5 czy 10 lat będzie wiadomo, gdzie budować drogi, by jak najmniejszym kosztem przyłączać do sieci dróg rowerowych kolejne obszary - podkreśla Zimny.

Środowisko rowerowe ma wątpliwości dotyczące terminów realizacji strategii. Jak stwierdza dokument, utworzenie podstawowego szkieletu dróg ma zająć od 3 do 4 lat. W przyjętym właśnie budżecie miasta na rok 2015 na budowę dróg rowerowych zapisano zaledwie 5 mln zł. Tymczasem, jak wynika z szacunków Fundacji Fenomen, zrealizowanie całej strategii wymagałoby 200 mln zł. W takim tempie jej realizacja zajęłaby... 40 lat i zakończyła się w roku 2055.

- Strategia jest bardzo dobra, jednak w sensownym przedziale czasowym nie da się jej zrealizować - ocenia radny Bartosz Domaszewicz, przewodniczący doraźnej komisji ds. transportu.

W najbliższych planach Zarządu Dróg i Transportu była budowa drogi rowerowej w ulicy Rzgowskiej. Jednak z budżetem 5 mln zł w 2015 roku będzie to nierealne.

- Zamiast budować krótki odcinek ulicy Rzgowskiej, prawdopodobnie skupimy się na drobnych ułatwieniach dla rowerzystów, tworząc pasy i parkingi rowerowe w pobliżu szkół - mówi Zimny.

Księgarnia Dziennika Łódzkiego: www.ksiegarnia.dzienniklodzki.plKsięgarnia Dziennika Łódzkiego: www.ksiegarnia.dzienniklodzki.plKsięgarnia Dziennika Łódzkiego: www.ksiegarnia.dzienniklodzki.pl

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 23

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

W
Wiesio

re księgowy - Misiaczku obudź się
Tylko, że rowerami w większości jeżdżą ci, którzy akurat podatków nie płacą. Studenci, uczniowie obiboki z masy krytycznej, etc. Więc oni raczej nie płacą a żądają.

p
pedalot

miasta w tym kraju jakoś mogły sięgnąć po unijne pieniądze.
#lodzniedasie.

r
rowerzysta

I ta 53-letnia kobieta (może nie z Andrzejowa, a z Chojen) ma jechać Rzgowską razem z TIRami. Dziadek z wnuczkiem też, jeśli tylko wnuczek skończy 10 lat, w przeciwnym wypadku - po dziurawym chodniku. A może jednak by chcieli drogi rowerowej, nie pomyślisz? Tyle że sami nie są w stanie nic zdziałać, ktoś musi naciskać na władzę w ich imieniu. W Krakowie 85% uczestniczących w referendum poparło zwiększenie budżetu na drogi rowerowe, liczbowo było to więcej osób niż na zwycięskiego prezydenta miasta.

r
rowerzysta

...też byliby zadowoleni z nowego chodnika wzdłuż Rzgowskiej, który powstałby w ramach budowy rowerówki.

r
rowerzysta

Które przez pół roku stoją puste, a przez drugie pół służą tylko raz w tygodniu...

r
rowerzysta

Rydza czy Politechniki kosztowały mniej niż 4, długość podobna. Kasy by starczyło, ZDiT "nie chce powodować dodatkowych utrudnień". Ciekawe jakich, skoro przebieg DDR w ogóle nie ingeruje w jezdnię.

m
mieszkaniec Łodzi

Pod jezdnie dla samochodów wycinane są setki drzew, likwiduje się trawniki (albo likwidują je sami kierowcy bez pardonu rozjeżdżając), zawężane są chodniki, ale wydawane setki milionów złotych (rocznie) na to aby zaspokoić niepohamowany apetyt posiadaczy samochodów.
Nie dziękuję, towarzyszu Srom.

k
księgowy

Drogi w mieście buduje się z podatków, które płacą wszyscy mieszkańcy bez względu na to czym jeżdżą. Zatem cykliści, którymi najwyraźniej gardzisz, składają się w takim samym stopniu na remonty i budowy nowych ulic dla samochodów jak to ty robisz.

p
panna lodzia

tanczaca na stole ogarnij sie

m
mieszkaniec chojen

Czemu ZDIT lekcewazy mieszkancow Lodzi, glownie Chojen!? Chojny to wlasciwie jedyne osiedle ktore nie ma polaczenia z centrum za pomoca sciezki rowerowej, a mieszkaja tu tysiace ludzi i bardzo duzo z nas korzysta z rowerow by dojechac do pracy w miescie, bo jest taniej i szybciej,poza tym nie zanieczyszcza sie srodowiska, ZDIt Budujcie a nie tylko zapewniajcie, po co te beznadziejne inwestycje jak trasa tramwajowa na olechow, ktora przeciez bhyla robiona jak kupiono cityrunnery, lepiej zainwestowac w co innego, poza tym jak kasa z tych inwestycji pozostaje to mozna ja przeznaczyc na inne cele, przeciez ile zaoszczedzono na przebudowie Inflanckiej, Zdit i miasto, brac sie do dzialania , a nie do beznadziejnych inwestycji i obietnic!!!

R
Rowerzysta, ale normalny

Pisze się "środowisko", a pod tym siedzi Masa Krytyczna i jej organizatorzy.
I O TO IM CHODZIŁO! WŁAŚNIE O TO!

Tylko to nie jest żaden reprezentant rowerzystów w naszym mieście. To uzurpacja.
Środowisko rowerowe to każdy, kto korzysta z roweru. Może to być 53-letnia kobieta dojeżdżająca rowerem do stacji w Andrzejowie, młody hipster z Górnej, czy dziadek z wnuczkiem na Retkini.

g
gosc

że w Łodzi jeżdzi wielokrotnie więcej rowerzystów niż np. w miastach holenderskich. Rezultaty, które dla każdego normalnego człowieka byłyby przynajmniej dziwne, urzędnikom ZDiT i "fenomenalnym" posłużyły do opracowania strategii na wiele lat.

o
okonek

to beda resztki miasta i ruiny z wielkiej plyty.

A
Automobil

Idiotyzm. Zbudujcie te ścieżki rowerowe bo rowerzyści na jezdniach tylko przeszkadzają gdy samochodem się jedzie.

J
Jędrzej

... bez żadnej strategii. Czyli żaden ze mnie cyklista... :-(

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3