W okolicach szkół kontroli było aż trzy razy mniej niż pojazdów. Jeśli chodzi o placówki z alkoholem, strażnicy sprawdzali je prawie dwa razy rzadziej niż kierowców. Niemal tak samo wygląda sytuacja z terenami zielonymi. Te dane pochodzą ze sprawozdania łódzkiej straży miejskiej za 2012r. Najrzadziej kontrole odbywały się na lotnisku - 510, na kąpieliskach - 704 i dworcach - 4 629.
Kierowcy zajmują także wysoką pozycję, jeśli chodzi o interwencje strażników. Na pierwszym miejscu są jednak interwencje związane z zakłócaniem ładu i porządku. Takich w 2012 r. było 22 169. Zaś drugie miejsce to właśnie interwencje drogowe. Było ich 14 667.
Niewiele ponad 3 tys. interwencji to sprawy niszczenia zieleni, a 2 722 miały związek ze spożywaniem alkoholu.
Leszek Wojtas, zastępca naczelnika wydziału dowodzenia łódzkiej straży miejskiej tłumaczy, że straż miejska nie jest "ukierunkowana" na karanie kierowców.
- Kontrole zostały przeprowadzone z konieczności - twierdzi Wojtas. - Ich duża liczba wynika z tego, że nasi funkcjonariusze idąc - na przykład - na kontrolę rejonu szkoły, widzą źle zaparkowane samochody i wtedy interweniują.
Innego zdania jest pan Artur z Łodzi.
- W słoneczne wtorkowe popołudnie obserwowałem jak patrol straży udał się na "łapankę" na Teofilowie - opowiada pan Artur. - Przy ładnej pogodzie istnieje duże prawdopodobieństwo, iż ktoś pragnący aktywnego wypoczynku na świeżym powietrzu nieopatrznie zaparkuje na nieskoszonym trawniku. Wyprawa musiała się udać. I tak kierowca, który zaparkował dwoma kołami na trawie wysokiej po pas, robiąc celowo więcej miejsca dla rowerzystów i spacerujących tam matek z dziećmi, został przyłapany na gorącym uczynku. Dostał mandat. Czy taka straż miejska jest nam potrzebna?
Marek Marusik, naczelnik oddziału dzielnicowego Łódź-Bałuty tłumaczy, że w tym przypadku strażnicy realizowali czynności służbowe zgodnie z obowiązującym prawem, bo kierowca popełnił wykroczenie, czyli zaparkował na trawniku. Jego zdaniem, to mieszkańcy żądali tam częstszych kontroli.
- Dwieście metrów od miejsca interwencji jest parking, gdzie kierowca mógł zaparkować, nie narażając się na mandat - mówi Marusik. - Do tego jeszcze szerokość pasa drogowego w tym miejscu jest wystarczająca dla prawidłowego zaparkowania bez negatywnych skutków dla innych użytkowników drogi.
Grzegorz Gawlik, główny specjalista łódzkiego magistratu, wylicza wydatki w 2013 r. planowane przez Łódź na funkcjonowanie straży: 28 569 474 zł, jeśli chodzi o wydatki bieżące i 1 500 000 zł na wydatki inwestycyjne.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?