Blisko tysiąc mieszkańców Karolewa podpisało się pod protestem przeciw organizacji ruchu na osiedlu, którą Zarząd Dróg i Transportu wprowadził pod koniec 2015 r. na wniosek Fundacji Fenomen. Wydał na to około 100 tys. zł. Do nowych rozwiązań negatywnie odnosi się również dyrekcja szpitala położniczego, według której przewóz pacjentów przez strefę z separatorami grozi urazami.
Projekt strefy uspokojonego ruchu, czyli skrzyżowań równorzędnych, licznych separatorów i spowalniaczy był skonsultowany z mieszkańcami, jednak wątpliwości co do jakości tych konsultacji oraz liczba mieszkańców biorących w nich udział, są ogromne. Apele mieszkańców, którzy domagali się od Zarządu Dróg i Transportu usunięcia części ograniczeń, pozostały bez większego odzewu, dlatego 24 maja spotykają się z prezydent Łodzi.
CZYTAJ TEŻ:Strefa "Tempo 30" na Karolewie. Policja krytykuje wąskie pasy w Łodzi, ale urzędnicy wiedzą swoje
Wprowadzenie strefy uspokojonego ruchu na Karolewie to inicjatywa Fundacji Fenomen, która w lipcu 2015 r. organizowała w tej sprawie konsultacje.
- Niestety mieszkańcy o nich nie wiedzieli. Informacja o spotkaniu została umieszczona tylko na bibliotece, w której się ono odbyło. W blokach nie rozwieszano żadnej informacji - podkreśla Jan Goss z Rady Nadzorczej Spółdzielni Mieszkaniowej Karolew. - Gdy zapytałem przedstawiciela Fenomenu, kogo informował o konsultacjach, powiedział, że spółdzielnię i plebanię. A do spółdzielni taka informacja na pewno nie trafiła.
Stąd też trudno mówić, by grupa osób biorących udział w konsultacjach była reprezentatywna.
- O konsultacjach zostałem poinformowany mailem, bo jestem przewodniczącym radny osiedla. Wybrałem się na nie z trzema innymi mieszkańcami osiedla i stanowiliśmy jedynych jego przedstawicieli w kilkunastoosobowej grupie. Reszta uczestników konsultacji była działaczami Fenomenu - podkreśla Paweł Duraj, przewodniczący Rady Osiedla Karolew - Retkinia Wschód. - Pomimo to, nasze głosy nie zostały wzięte pod uwagę.
Jednak w październiku władze miasta zapewniały Małgorzatę Bartosiak, radną PO, że opinia rady osiedla jest istotna.
- W październiku, gdy jeszcze nie zamontowano separatorów, napisałam interpelację odnośnie konsultacji, o których dowiedzieliśmy się dopiero po wakacjach. Zostałam poinformowana, że to Fundacja Fenomen sama wyszła z inicjatywą przygotowania projektu nowej organizacji ruchu. Jednak jego realizacja miała być uzależniona od pozytywnej opinii rady osiedla - podkreśla Bartosiak.
CZYTAJ TEŻ:Strefa „tempo 30” już pod koniec roku na łódzkim Karolewie
- A rada nie wydała wówczas żadnej opinii - dodaje Krzysztof Błaszkiewicz, przewodniczący Zarządu Osiedla Karolew - Retkinia Wschód. - Natomiast w styczniu, czyli miesiąc po wprowadzeniu strefy ograniczonego ruchu, wystosowaliśmy do Zarządu Dróg i Transportu pismo, w którym wyliczyliśmy swoje uwagi w 14 punktach.
Mieszkańcy Karolewa nie domagają się likwidacji strefy „tempo 30 km/h”. Cieszą się z jej wprowadzenia.
- Natomiast nie wszystkie skrzyżowania powinny być równorzędne, zwłaszcza gdy główne drogi krzyżują się tylko z wyjazdami z parkingów - mówi Błaszkiewicz. - A tak jest zaraz za skrzyżowaniem Wróblewskiego z Maratońską. Kierowcy jadący ul. Wróblewskiego muszą przepuścić auta wyjeżdżające spod garaży.
CZYTAJ TEŻ:Strefa "Tempo 30" w Łodzi. Czy jej wprowadzenie to dobry pomysł? [ZA i PRZECIW]
- A to blokuje ruch jeszcze przed Maratońską i utrudnia zjazd ze skrzyżowania. Z tego powodu dwa tygodnie temu doszło tam do kraksy - dodaje Radował Marciniak z Rady Nadzorczej SM Karolew.
Korekty organizacji ruchu w zakresie pierwszeństwa przejazdu oczekuje również szpital im. Pirogowa (podlega pod niego szpital im. Madurowicza przy ul. Wileńskiej). W piśmie skierowanym do rady osiedla Roman Bocian, dyrektor szpitala Pirogowa, podkreśla, że ul. Wileńska powinna mieć bezwzględne pierwszeństwo. Pozwoli to na sprawniejszy transport chorych do szpitala i wyeliminowanie niebezpieczeństwa nagłych hamowań karetek przewożących pacjentów. Dyrektor dodaje, że wprowadzenie zawężeń jezdni i zamontowanie na nich plastikowych ograniczeń negatywnie wpływa na transport chorych i niesie ze sobą ryzyko urazów.
CZYTAJ TEŻ:Na osiedlu Radiostacja powstanie pierwsza w Łodzi strefa 30 km/h
Oczywiście nowa organizacja ruchu na Karolewie nie była konsultowana ze szpitalem, podobnie jak ze strażą pożarną. Andrzej Wyciszkiewicz w piśmie skierowanym do rady osiedla zaznacza, że według jednostki ratowniczo - gaśniczej nr 11 przejazd pojazdów pożarniczych jest czasem uniemożliwiony przez znaki informacyjne i plastikowe słupki zamontowane na wysepkach czy skrzyżowaniach.
CZYTAJ TEŻ:Strefa "Tempo 30" w Łodzi. Usuwają znaki z Radiostacji
A spowalniaczy ruchu i separatorów na Karolewie jest bardzo dużo. - Mamy tu cały katalog możliwych rozwiązań, od poduszek berlińskich po szykany i naprzemienne parkowanie. Na samej ul. Wróblewskiego zamontowane są one w sześciu miejscach - zaznacza Błaszkiewicz.
Fenomen zaprzecza |
Hubert Barański, prezes Fundacji Fenomen, twierdzi, że zarzuty przedstawicieli protestujących dotyczące konsultacji są bezzasadne. - Informacje o konsultacjach zostały rozwieszone w blokach na Karolewie, wydrukowaliśmy kilkaset ulotek i plakatów. Na konsultacje zaprosiliśmy też spółdzielnię. Zaproszenie wysłaliśmy do SM Osiedle Młodych (wydzieliła się z niej SM Karolew - red.), która zarządzała tamtym terenem. W konsultacjach wzięło udział znacznie więcej mieszkańców osiedla. Nie tylko cztery osoby, jak zarzuca nam rada osiedla. Zebraliśmy około 40 opinii. Nie jest też prawdą, że nie uwzględniliśmy uwag zgłaszanych przez radę osiedla, bo te pomysły, które były zgodne z przepisami, zostały wprowadzone. Oczywiście organizacja ruchu na Karolewie nie jest idealna i warto przeanalizować, co się sprawdziło, a co nie. Jednak jak na razie nie zostaliśmy zaproszeni na spotkanie do pani prezydent. |
Wydarzenia tygodnia w Łódzkiem. Przegląd wydarzeń 9 - 15 maja 2016 roku
MATURA 2016|MATURA 2016 w Łodzi. Jako pierwszy - pisemny polski [ZDJĘCIA]
MATURA 2016|MATURA 2016 z CKE: Matury już od 4 maja - TERMINY, ARKUSZE, PYTANIA, ODPOWIEDZI
MATURA 2016|MATURA 2016 z CKE: Język polski - poziom podstawowy [ARKUSZE CKE, PYTANIA, ODPOWIEDZI]
MATURA 2016|MATURA 2016 z CKE: Język POLSKI - poziom rozszerzony [ARKUSZE CKE, PYTANIA, ODPOWIEDZI]
MATURA 2016|MATURA 2016 POLSKI - podstawowy i rozszerzony [ARKUSZE, ODPOWIEDZI matura 2016 polski]
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?