Strona internetowa firmy to bardzo przydatne narzędzie. Jak ją zbudować?

Bartosz Raducha/AIPZaktualizowano 
Stworzenie dobrej strony internetowej firmy nie jest trudne. Wymaga odrobiny czasu i zastanowienia się nad zawartością, jednak jest to coś, co każdy może zrobić samodzielnie.

Konferencja marketingowa marketingON - 4 lutego 2019 w Bydgoszczy

Są oczywiście rzeczy takie jak strona responsywna, czyli taka, która dobrze wyświetla się na wszystkich urządzeniach – od komputera, do telefonu. Za większość ruchu w Internecie dzisiaj odpowiadają urządzenia mobilne, więc warto dostosować stronę też do nich. Jednak ten temat rozwinę w tekście o tworzeniu przynoszącej dochody strony internetowej firmy.

Bartek Raducha, WebWave
Bartek Raducha, WebWave

Jak zbudować dobrą stronę internetową firmy

Strona internetowa firmy to bardzo przydatne narzędzie. Ułatwia znalezienie przedsiębiorstwa w sieci, atrakcyjną prezentację oferty, a przede wszystkim – pomaga zwiększyć obroty.
Jednak wielu przedsiębiorców boi się, że nie da rady samodzielnie zrobić strony swojej firmy.
Martwią ich koszty, brak wiedzy, doświadczenia lub nieznajomość narzędzi.
Jednak strona internetowa firmy jest – wbrew pozorom – łatwa do stworzenia.
Zwłaszcza dla właściciela firmy, bo kto, jak nie on, wie najwięcej o swoim przedsiębiorstwie.
A strona firmy ma tę wiedzę odzwierciedlać.
W tym poradniku wytłumaczę, jak zrobić stronę internetową firmy krok po kroku.

Czym zajmuje się firma i jakie problemy rozwiązuje?

To podstawowe pytanie, na które powinna odpowiadać strona firmy.
Chociaż odpowiedź jest oczywista dla właściciela, to nie musi taka być dla osoby, która szuka konkretnych usług (czyli rozwiązania konkretnych problemów). Dlatego ta informacja powinna być najważniejsza na stronie.
Informacja o tym, jakie problemy rozwiązuje firma jest powiązana z innym istotnym zagadnieniem: celem strony.
Inaczej tworzy się stronę, która informuje o konkretnych usługach. Inaczej wygląda ten proces w przypadku strony, która ma sprzedawać produkty przez Internet.
Jednak w przypadku stron firm oba te cele mają wspólny mianownik: atrakcyjne przedstawienie oferty, a przez to – zdobycie nowych klientów i zwiększenie obrotów.
Takie określenie motywacji jest bardzo ważne i nie należy się go wstydzić. Tak, strona firmy ma zwiększać przychody. I nie ma w tym nic złego.
Przy tej okazji warto pamiętać, że dobre opisanie oferty jest bardzo ważne. Rozwinę to w dalszej części poradnika. O korzyściach z posiadania strony internetowej firmy przeczytasz w tym tekście.

Kim jest klient?

To kolejne bardzo ważne pytanie, na które warto odpowiedzieć sobie na początku tworzenia strony.
Przede wszystkim: właściciel firmy orientuje się najlepiej w tym, kim są jego klienci. A przynajmniej powinien.Ma z nimi styczność na co dzień i łatwiej mu określić jaki jest profil przeciętnego klienta. Ta wiedza jest kluczowa przy budowaniu firmowej strony www.
Dzięki niej łatwiej określić, kim są użytkownicy strony firmowej: czego potrzebują, jakie mają problemy, co jest dla nich ważne. W większości przypadków odpowiedź na te pytania jest już znana dla przedsiębiorcy. Wystarczy tę wiedzę przenieść do internetu.
Gdy klient dzwoni lub przychodzi do firmy, to ma najczęściej kilka pytań, które dotyczą oferty (co da się zrobić/kupić), ceny (ile to kosztuje) i dostępności (czy jest to dostępne lub kiedy usługa może być wykonana).
Z podobnymi pytaniami klient trafi na stronę. Idealnie jest, gdy znajdzie na niej właściwe odpowiedzi. Dzięki takiej wiedzy będzie bardziej skłonny do kontaktu i skorzystania z usług firmy.
Opiszę to na przykładzie. Gdy do cukierni przychodzi klient, to widzi na drzwiach informację o godzinach otwarcia (wie kiedy może przyjść innego dnia), cennik na ścianie (to odpowiada na jego pytania o ofertę i ceny; oczywiście może dopytać obsługę).
Gdy ma jakieś specjalne zamówienie, na przykład tort, to opisze go, spyta na kiedy będzie gotowy i chętnie pozna jego (nawet szacunkową) cenę.
Te same informacje powinny znaleźć na stronie internetowej przykładowej cukierni.
Dlatego wspomniałem o tym, jak ważna jest wiedza właściciela na temat prowadzonej firmy i jej klientów. Jej zebranie na stronie odpowiada na wiele pytań przyszłych klientów.
Podobnie jak podanie numeru telefonu lub adresu mailowego pomaga złożyć zamówienie lub zarezerwować wizytę.
Z resztą: warto zastanowić się nad tym, czego sami szukamy na stronach firm.
Najprawdopodobniej te rzeczy pokrywają się z powyższą listą

Podział treści na stronie – projekt strony firmowej

Każda strona potrzebuje treści. Dobrze podzielona i rozlokowana na poszczególnych podstronach realnie pomaga w pozyskiwaniu klientów.
Żeby stworzyć zarys treści na stronie firmowej wystarczy kartka papieru. Dobrze na niej spisać oferowane usługi, dodać ich ceny (nawet orientacyjne), wypisać najlepsze usługi (jako przykłady można pokazać wcześniej zrealizowane zlecenia) oraz informacje o samej firmie.
Nawet jeśli tych informacji nie będzie wiele, warto je podzielić w grupy.
Najważniejsze to oczywiście oferta i cennik usług. Osobną grupą powinny być informacje o realizacjach i informacje o samej firmie (na przykład „O nas”).
I – co bardzo ważne – na każdej stronie, w widocznym miejscu, powinna być informacja o metodzie kontaktu z firmą.
Po podzieleniu na grupy warto uporządkować informacje w kolejności od najważniejszej.
Jeśli firma specjalizuje się w konkretnych usługach, to na górze listy powinny znaleźć się te, które realizuje najlepiej. Pozostałe można opisać jako „zajmujemy się również”.
Taki podział jest ważny dla użytkowników strony – wiedzą dzięki temu, że mogą skorzystać z szerszego spektrum usług konkretnej firmy.
Czyli nawet jeśli jakaś cukiernia specjalizuje się w tortach okolicznościowych, to wcale nie oznacza, że nie robi doskonałego sernika na niedzielny podwieczorek.
Tak podzielone treści to w bardzo dobry projekt strony internetowej firmy. Jest on o wiele ważniejszy niż efektowna szata graficzna.
Wielu użytkowników, którzy szukają usługi, skupi się na tym, jakie ich problemy rozwiąże konkretna firma, a nie na tym, czy strona zapiera dech w piersiach.
To właśnie takie konkretne informacje są tym, czego użytkownik szuka na stronie.

Wygląd strony i nawigacja

Po podzieleniu treści, które powinny znaleźć się na stronie, warto zająć się jej wyglądem.
Na dobry wygląd strony składają się elementy takie jak dobre czcionki (fonty), stosowanie nagłówków, dobrze przemyślany układ treści, dobrze dobrane zdjęcia i zachowanie proporcji.
Kwestie treści już opisałem; teraz skupię się na wyglądzie.
Zdjęcia powinny wyglądać naturalnie. Najlepiej gdy są zrobione w firmie, prezentują produkt oraz usługi.
Dobre zdjęcia można zrobić nawet telefonem, a dodadzą firmie autentyczności, która również przekłada się na zdobycie klientów.
Należy pamiętać, że sztuczne grafiki z darmowych banków zdjęć odstraszają ludzi w Internecie.
Badania pokazują, że strony internetowe są coraz częściej przeglądane w osi pionowej, czyli „przez środek”.
Dlatego należy uwzględnić to przy tworzeniu układu strony firmy. Jest to zauważalna zmiana w porównaniu z tym, jak czytamy teksty (od lewej do prawej).
Jednak jedno się nie zmienia: najważniejsze informacje powinny być umieszczone w górnej części strony, na środku strony.
Mając to na uwadze, warto rozrysować na papierze układ strony. To bardzo dobra praktyka, która pomaga rozmieścić w przestrzeni strony wszystkie potrzebne elementy.
Dodatkowo – dzięki takiemu podejściu łatwiej sobie wyobrazić, jak będzie wyglądała strona w Internecie.
Proces „rysowania” strony warto powtórzyć dla każdej z podstron.
Stworzenie takiego układu strony pomaga też w jej udoskonaleniu, jeszcze przed publikacją w Internecie. Co jeszcze ważniejsze, na papierze można łatwo nanosić poprawki i wprowadzać zmiany.
Powtórzę jeszcze to, co pisałem w poprzednim akapicie: należy umieścić też informacje kontaktowe w widocznym miejscu, najlepiej w stopce strony (o niej piszę dalej).

Strona główna

Firmowa strona główna ma do spełnienia bardzo ważną rolę: ma zaprezentować w przystępny i przekonujący sposób korzyści płynące z korzystania z usług.
Powinna też odpowiadać na najważniejsze pytania użytkownika (co, gdzie, jak, kiedy) lub wskazywać miejsca (podstrony), na których znajdzie potrzebne informacje.
Pierwszą rzeczą, która powinna znaleźć się na stronie głównej, jest informacja o tym, czym zajmuje się firma i jakie problemy rozwiązuje. Może być ona na jakimś tle (zdjęcie, kolor), ale musi być czytelna.
To pierwsza informacja, na którą trafi użytkownik na stronie. W tym miejscu przedsiębiorca musi określić w jednym zdaniu czym się zajmuje.
Wspomniane dane kontaktowe też powinny być widoczne na górze strony, zwłaszcza jeśli kontakt jest podstawą do pozyskania klienta firmy.
Poza tekstem informującym, na stronie warto umieścić wezwanie do działania, najlepiej w formie przycisku, którzy przeniesie użytkownika na stronę prezentującą rozwiązania problemów, które oferuje konkretna firma. Innymi słowy: do oferty.
Po przewinięciu w dół użytkownik powinien zobaczyć informację o firmie. Dwa zdania, zdjęcie siedziby lub produktu – tyle wystarczy.
Poniżej warto umieścić informację o najważniejszych usługach, również z odnośnikiem do strony z ofertą.
Jeśli chcesz prowadzić bloga firmowego, to warto umieścić do niego odpowiedni odnośnik na stronie głównej.
Na dole strony użytkownicy będą szukać informacji o adresie, więc warto tam wskazać lokalizację firmy, na przykład na Mapach Google, podać ponownie informacje kontaktowe i/lub dodać formularz kontaktowy.
Układając te elementy należy pamiętać o zachowaniu środkowej osi strony. Każdy z nich powinien być osobnym obiektem, który w czytelny sposób zaprezentuje informacje o firmie.
Poszczególne podstrony powinny prezentować jak najlepiej firmę. Na stronie z ofertą powinna się przede wszystkim pojawić informacja o usługach, ale można ją też przeplatać autentycznymi zdjęciami realizacji. Innymi słowy – użytkownik może od razu zobaczyć czego może się spodziewać.

Jak pisać na stronie?

Prosto i zrozumiale. Każde zdanie na stronie internetowej firmy powinno albo prezentować umiejętności, albo podkreślać profesjonalizm. Ważne jest to, żeby te słowa coś znaczyły.
Ze zdania „jesteśmy profesjonalną cukiernią, robimy ciasta okolicznościowe oraz prowadzimy kawiarnię” wynika coś, co może zachęcić użytkownika do stania się klientem?
Może tak, ale z pewnością skuteczniejsze będzie „Od 15 lat pieczemy ciasta i ciasteczka dla naszych gości. Nasze torty pojawiały się na wielu stołach, a każdego dnia naszą kawiarnię odwiedzają goście, którzy chcą napić się kawy i zjeść pyszne ciastko”.
Drugi opis komunikuje korzyść. Firma, która mogłaby mieścić na stronie taki opis, informuje użytkowników, że działa od lat, ma zadowolonych klientów, a do tego można sprawdzić jej wyroby w kawiarni.
Komunikuje korzyść: można u nas zamówić coś, co doceniło wiele osób, jesteśmy profesjonalistami. Przekonaj się o tym.
Obie wersje komunikują użytkownikom na stronie dokładnie to samo. Jednak sposób, w jaki to robią diametralnie się różni. Pisanie o firmie często mija się z celem. Pisanie o tym, co jak firma realizuje potrzeby klientów jest strzałem w dziesiątkę.

Menu i stopka strony
To dwa istotne elementy strony, które są często traktowane po macoszemu.
Dobre menu to podstawa nawigacji. Dzięki niemu użytkownicy mogą sprawnie przechodzić między podstronami. Każdy z odnośników powinien kierować do konkretnej podstrony.
W menu warto umieścić góra pięć elementów (odnośników). Wiąże się to z tym, jak działa ludzka pamięć krótkotrwała (zapamiętujemy od 4 do 9 obiektów; 5 jest w tej sytuacji idealną liczbą).
Nazwy poszczególnych odnośników powinny być jasne: strona główna, oferta, o firmie, kontakt. Nie ma sensu wymyślać koła na nowo, zwłaszcza że takie „zwykłe” menu będzie zrozumiałe dla użytkownika.
Jest jeszcze stopka strony, którą warto wykorzystać.
Stopka to element, który znajduje się na dole strony i często jest ostatnią rzeczą, którą widzą użytkownicy.
Utarło się, że w stopce powinny znaleźć się dane kontaktowe i krótki opis firmy. Można w niej też umieścić odnośniki do innych podstron.
Dzięki temu użytkownik, który dojdzie do dołu strony, będzie mógł dowiedzieć się więcej o firmie lub jej ofercie.
Zdublowanie odnośników menu jest jak najbardziej wskazane, chociaż nic nie stoi na przeszkodzie, żeby umieścić w stopce odnośniki do innych podstron.

Analityka i obserwacja ruchu na stronie

Żeby dowiedzieć się więcej o użytkownikach oraz potencjalnych klientach – należy obserwować ruch na stronie.
Najpopularniejsze jest oczywiście dodanie kodu śledzącego Google Analytics oraz zgłoszenie strony do Google Search Console (to darmowe narzędzia). Dzięki nim można zebrać wiele przydatnych informacji o osobach odwiedzających stronę oraz o źródłach, z których pochodzi ruch na stronę.
Te informacje przydają się do lepszego zrozumienia klientów i jeszcze lepszego dostosowania strony do ich potrzeb. Ten temat rozwinę w artykule na temat optymalizacji konwersji strony.

Samodzielnie czy zlecić komuś

W poprzednim artykule pisałem o zaletach zrobienia strony samodzielnie i zlecenia jej komuś.
Oba rozwiązania mają swoje zalety i wady, jednak należy pamiętać, że każdy, kto potrzebuje strony firmy, powinien wiedzieć, co powinno się na niej znaleźć. Nawet orientacyjnie.
W wielu przypadkach ta wiedza jest wystarczająca, żeby zrobić stronę samodzielnie.
Wystarczy wykorzystać kreator stron – na przykład polski WebWave – i zrobić stronę samodzielnie.

Bartek Raducha, WebWave

WebWave to kreator stron internetowych, który pozwala zbudować stronę www o dowolnej szacie graficznej bez kodowania. Dzięki rozbudowanym możliwościom nasi użytkownicy mogą dodawać do swoich stron efekty i elementy do tej pory zarezerwowane jedynie dla programistów. WebWave rozwijamy od 2011 roku. Z naszego kreatora korzysta ponad 130 tysięcy użytkowników z całego świata. Spółka jest laureatem ubiegłorocznej edycji konkursu start.up.press, którego organizatorami są Polska Press Grupa i strefabiznesu.pl

polecane: 60 Sekund Biznesu: W internecie jest wygodniej i większy wybór.

Wideo

Materiał oryginalny: Strona internetowa firmy to bardzo przydatne narzędzie. Jak ją zbudować? - Strefa Biznesu

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3