reklama

Stryków może odłączyć się od powiatu zgierskiego i przyłączyć do brzezińskiego

Marcin Bereszczynski
Marcin Bereszczynski
Zaktualizowano 
Wojewoda Zbigniew Rau i starosta brzezińska Renata Kobiera jechali reaktywowaną linią Brzeziny - Dmosin. To jeden z przykładów "wzmacniania" powiatu brzezińskiego przez wojewodę.
Wojewoda Zbigniew Rau i starosta brzezińska Renata Kobiera jechali reaktywowaną linią Brzeziny - Dmosin. To jeden z przykładów "wzmacniania" powiatu brzezińskiego przez wojewodę. Łódzki Urząd Wojewódzki
Stryków może odłączyć się od powiatu zgierskiego i przyłączyć do powiatu brzezińskiego. O zmianie granic powiatów rozmawiał wojewoda łódzki z przedstawicielami samorządów Strykowa i powiatu brzezińskiego. Wojewoda zachęca mieszkańców, aby wypowiedzieli się w tej sprawie w ankiecie.

- Spotkałem się z samorządowcami z powiatu brzezińskiego, jak i przedstawicielami gminy Stryków, aby porozmawiać o możliwości zmiany granic powiatu brzezińskiego - mówi wojewoda Zbigniew Rau. - Przekazałem na spotkaniu informacje dotyczące procedury prawnej takowej zmiany i jednocześnie zaznaczyłem, że w całym procesie ewentualnej zmiany powinny odbywać się konsultacje z mieszkańcami, ponieważ ich wola ma podstawowe znaczenie. Chcę podkreślić, iż nie opowiadam się za albo przeciw zmianie granic powiatu brzezińskiego, ale zgadzam się, że jest to ważne zagadnienie, które wymaga konsultacji społecznych, jeżeli inicjatorzy chcieliby jego urzeczywistnienia.

Chociaż wojewoda z PiS zapewnia, że nie opowiada się za żadną opcją, to na swoim profilu na Facebooku napisał: „Podzielam opinię, iż powiat brzeziński wymaga wsparcia”. Natomiast z entuzjazmem o powiększeniu powiatu brzezińskiego wypowiada się Renata Kobiera, starosta tego powiatu, wybrana z listy PiS.

- Dla starostwa byłby to niesamowity sukces. Powiększenie małego powiatu da nowe szanse inwestycyjne, rozwojowe i gospodarcze - mówi Renata Kobiera. - Z rozmów z mieszkańcami wynika, że chętnie przyjęliby Stryków.

Nieco bardziej sceptyczny jest Witold Kosmowski, burmistrz Strykowa, który przez dwie kadencje był niezależnym radnym powiatu zgierskiego. Uznał, że na razie doszło do wstępnych rozmów, a konkretów brakuje.

- Zmiana granic będzie miała sens, jeśli gmina Stryków na tym zyska - mówi Witold Kosmowski. - Muszę wiedzieć, co powiat brzeziński ma do zaoferowania. Chodzi głównie o filie instytucji powiatowych, żeby mieszkańcy mogli z nich korzystać w Strykowie, a nie musieli jechać do Zgierza.

Burmistrz Strykowa zauważa, że przyłączenie do powiatu brzezińskiego przyniesie mieszkańcom jego gminy więcej mandatów w samorządzie powiatu brzezińskiego niż mają w powiecie zgierskim.

- Przeniesienie Strykowa do powiatu brzezińskiego zwiększy dochody tego powiatu, ale ograniczy decydowanie o wydaniu tych pieniędzy przez radnych z gmin, które są w obecnym powiecie brzezińskim. Wszyscy muszą to przeanalizować. Dopiero, gdy poznamy konkrety zmiany granic, będą konsultacje społeczne - mówi Witold Kosmowski.

Sensu zmiany granic nie dostrzega Bogdan Jarota, starosta zgierski z PSL. Jego zdaniem ze Strykowa do Brzezin jest dalej niż do Zgierza. Stryków jest też o wiele lepiej skomunikowany ze Zgierzem. Starosta zauważa kwestię finansową. Powiat zgierski ma budżet 140 mln zł, a brzeziński 30 mln zł. Na współczynnik przychodów podatkowych powiatów zwracał też uwagę wojewoda.

- Dla mnie zmiana granic jest niedorzeczna i nieuzasadniona - mówi Bogdan Jarota. - mamy dobry stan dróg, w Strykowie są filie pomocy prawnej, urzędu pracy, a burmistrz wydaje w naszym imieniu dokumenty geodezyjne. Zmiana granic powiatów to dla mieszkańców wydatek związany z wymianą dokumentów. Chyba w tym wszystkim trochę chodzi o politykę - dodaje.

Flesz - nowi marszałkowie Sejmu i Senatu, sukces opozycji

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 28

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
27 września, 23:37, Gość:

Panie Burmistrzu niech się Pan nie kompromituje. Zamiast fundować strykowianom pow brzeziński ,biedny i rolniczy lepiej będzie realizować obietnice wyborcze, budownictwo mieszkaniowe, zespół szkolno sportowy, nowy dom kultury.

A ja bbbbbłagam niech Pan uratuje pałac w Bratoszewicach , niedługo będzie już za późno.

G
Gość
20 września, 22:10, Gość:

Powiem tak : w powiecie brzeziński każda inwestycja jest do przeprowadzenia! W powiecie zgierskim prawie rzadna!!! Powiat zgierskim to choroba i patologia. Mówię to jako projektant, który od 10 lat robi w tych dwóch miejscach. Brzeziny to Sukces. Zgierz to Przegrana.

21 września, 19:49, Gość:

Chyba kpisz Stryków kwitnie a Brzeziny zero inwestycji bieda ! W Brzezinach to możesz załatwić sobie życie na niskim i nic nie wartym poziomie; kto to w ogóle wymyślił to chyba jakiś żart gra pod publiczkę dla łatwowiernych Brzezińskie co to starosta taki operatywny

28 września, 21:31, Gość:

W Strykowie brakuje mieszkań a samorząd nie rozwiązuje tego problemu.

Pracowników dowozi się z odległych miejscowości a chętnie by t zamieszkali. Samo miasto się nie powiększa i ma tyle stałych mieszkańców co w 1970r.

G
Gość
20 września, 22:10, Gość:

Powiem tak : w powiecie brzeziński każda inwestycja jest do przeprowadzenia! W powiecie zgierskim prawie rzadna!!! Powiat zgierskim to choroba i patologia. Mówię to jako projektant, który od 10 lat robi w tych dwóch miejscach. Brzeziny to Sukces. Zgierz to Przegrana.

21 września, 19:49, Gość:

Chyba kpisz Stryków kwitnie a Brzeziny zero inwestycji bieda ! W Brzezinach to możesz załatwić sobie życie na niskim i nic nie wartym poziomie; kto to w ogóle wymyślił to chyba jakiś żart gra pod publiczkę dla łatwowiernych Brzezińskie co to starosta taki operatywny

W Strykowie brakuje mieszkań a samorząd nie rozwiązuje tego problemu.

G
Gość
21 września, 1:31, R123:

Gminy/miasta Stryków, Koluszki, Nowosolna i Andrespol powinny się znajdować w powiecie brzezińskim; jak było w powiecie brzezińskim istniejącym w XIV-XVIII w jako część województwa łęczyckiego i I Rzeczypospolitej. Rzgów, Tuszyn, Brójce zaś powinny być w powiecie piotrkowskim; podczas I Rzeczpospolitej były w powiecie piotrkowskim województwa sieradzkiego. Głowno z kolei w powiecie łęczyckim; w XIV-XVIII w. znajdowało się w woj. rawskim w I Rzeczpospolitej. Obecnie Stryków i Głowno są w powiecie zgierskim, a wszystkie pozostałe gminy i miasta w powiecie łódzkim-wschodnim.

A z Głowna do miasta powiatowego Zgierza będzie się jechało przez powiat brzeziński. przecież to absurd.

G
Gość
20 września, 22:10, Gość:

Powiem tak : w powiecie brzeziński każda inwestycja jest do przeprowadzenia! W powiecie zgierskim prawie rzadna!!! Powiat zgierskim to choroba i patologia. Mówię to jako projektant, który od 10 lat robi w tych dwóch miejscach. Brzeziny to Sukces. Zgierz to Przegrana.

22 września, 11:27, Paweł:

Żadna przez 'ż', panie projektancie. Może dlatego Panu się niewiele udaje.

Tak naprawdę po co w polskim alfabecie rz, ch, ó .Gramatyka i ortografia jest za trudna dla obcokrajowców , a to ogranicza jego powszechność i rozwój .

G
Gość
21 września, 1:00, R123:

Stryków, Koluszki i Nowosolna powinny się znajdować w powiecie brzezińskim. Tak było w powiecie brzezińskim istniejącym w XIV-XVIII w jako część województwa łęczyckiego i I Rzeczypospolitej.

Sen nocy letniej mieszkańca Brzezin.

G
Gość
21 września, 1:00, R123:

Stryków, Koluszki i Nowosolna powinny się znajdować w powiecie brzezińskim. Tak było w powiecie brzezińskim istniejącym w XIV-XVIII w jako część województwa łęczyckiego i I Rzeczypospolitej.

To już bezpowrotna historia, to jak Hongkong połączyć z Chinami. I co z tego wyszło.

G
Gość
20 września, 14:51, urbanista:

Powiat brzeziński to jest taki twór, co nigdy nie powinien powstać. A Brzeziny, za przeproszeniem, to jest smutek, rozpacz i wieś z ambicjami.

Dziwię się, że ktoś w Strykowie poważnie rozważa taki pomysł.

22 września, 10:19, Gość:

Zgadzam się z Tobą w 100 procentach. Powiat Brzeziński to bieda z nędza. Mieszkam to widzę, żadnych inwestycji stan dróg opłakany . Stryków kraina mlekiem i miodem płynąca , więc jest o co walczyć.

Niech sobie będzie taki powiat, ale ze Strykowem to nastąpił rozwód w 1975r .

G
Gość
21 września, 1:31, R123:

Gminy/miasta Stryków, Koluszki, Nowosolna i Andrespol powinny się znajdować w powiecie brzezińskim; jak było w powiecie brzezińskim istniejącym w XIV-XVIII w jako część województwa łęczyckiego i I Rzeczypospolitej. Rzgów, Tuszyn, Brójce zaś powinny być w powiecie piotrkowskim; podczas I Rzeczpospolitej były w powiecie piotrkowskim województwa sieradzkiego. Głowno z kolei w powiecie łęczyckim; w XIV-XVIII w. znajdowało się w woj. rawskim w I Rzeczpospolitej. Obecnie Stryków i Głowno są w powiecie zgierskim, a wszystkie pozostałe gminy i miasta w powiecie łódzkim-wschodnim.

A ciekawe jak to było za Mieszka.

G
Gość
21 września, 1:31, R123:

Gminy/miasta Stryków, Koluszki, Nowosolna i Andrespol powinny się znajdować w powiecie brzezińskim; jak było w powiecie brzezińskim istniejącym w XIV-XVIII w jako część województwa łęczyckiego i I Rzeczypospolitej. Rzgów, Tuszyn, Brójce zaś powinny być w powiecie piotrkowskim; podczas I Rzeczpospolitej były w powiecie piotrkowskim województwa sieradzkiego. Głowno z kolei w powiecie łęczyckim; w XIV-XVIII w. znajdowało się w woj. rawskim w I Rzeczpospolitej. Obecnie Stryków i Głowno są w powiecie zgierskim, a wszystkie pozostałe gminy i miasta w powiecie łódzkim-wschodnim.

Ale po wiekach zmieniła się urbanizacja regionu, połącznia drogowe i kmunikacyne. Kto nie pracuje lub nie uczy się w Strykowie jeżdzi Łodzi lub do Zgierza a nie do Brzezin.

G
Gość
20 września, 14:51, urbanista:

Powiat brzeziński to jest taki twór, co nigdy nie powinien powstać. A Brzeziny, za przeproszeniem, to jest smutek, rozpacz i wieś z ambicjami.

Dziwię się, że ktoś w Strykowie poważnie rozważa taki pomysł.

22 września, 10:19, Gość:

Zgadzam się z Tobą w 100 procentach. Powiat Brzeziński to bieda z nędza. Mieszkam to widzę, żadnych inwestycji stan dróg opłakany . Stryków kraina mlekiem i miodem płynąca , więc jest o co walczyć.

Mam pomysł by utworzyć powiat strykowski z Brzezinami i Głownem.W przeszłości Stryków był większy od Łodzi.

G
Gość
21 września, 1:31, R123:

Gminy/miasta Stryków, Koluszki, Nowosolna i Andrespol powinny się znajdować w powiecie brzezińskim; jak było w powiecie brzezińskim istniejącym w XIV-XVIII w jako część województwa łęczyckiego i I Rzeczypospolitej. Rzgów, Tuszyn, Brójce zaś powinny być w powiecie piotrkowskim; podczas I Rzeczpospolitej były w powiecie piotrkowskim województwa sieradzkiego. Głowno z kolei w powiecie łęczyckim; w XIV-XVIII w. znajdowało się w woj. rawskim w I Rzeczpospolitej. Obecnie Stryków i Głowno są w powiecie zgierskim, a wszystkie pozostałe gminy i miasta w powiecie łódzkim-wschodnim.

A może Brzeziny przyłączyć do powiatu Rawskiego , a może Brzeziny byłyby siedzibą powiatu łódzkiego wschodniego.

G
Gość
21 września, 1:00, R123:

Stryków, Koluszki i Nowosolna powinny się znajdować w powiecie brzezińskim. Tak było w powiecie brzezińskim istniejącym w XIV-XVIII w jako część województwa łęczyckiego i I Rzeczypospolitej.

Ale województwa łęczyckiego już dawno nie ma , a po I Rzeczpospolitej pozostał tylko sentyment. Niedługo Stryków i Zgierz połączą budowane hale przemysłowe i składowe,

G
Gość

Co Stryków ma wspólnego z gm Jeżów ,Rogów czy Dmosin.Wszyscy jeżdżą do Łodzi czy Zgierza koleją , komunikacją miejską , busami. Nie chcemy zsyłki na Syberię.

G
Gość

Panie Burmistrzu niech się Pan nie kompromituje. Zamiast fundować strykowianom pow brzeziński ,biedny i rolniczy lepiej będzie realizować obietnice wyborcze, budownictwo mieszkaniowe, zespół szkolno sportowy, nowy dom kultury.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3