Światowy Dzień Snu. Jak sen wpływa na nasze zdrowie? [BADANIA]

Ewa Zwolak

Sen jest jednym z najważniejszych czynników warunkujących prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że jego niedostateczna ilość może skutkować poważnymi problemami zdrowotnymi. Niestety, niedobór snu stał się jednym z przymiotów współczesnego człowieka, który stale gdzieś pędząc, zapomina o tym, co najważniejsze. Tendencje ogólnoświatowe w tym aspekcie są mocno niepokojące – statystyczny człowiek przesypia zaledwie 6 h dziennie. Wobec tego: ile snu potrzebuje przeciętny Kowalski? Według Michaela Breusa autora „The Power of When" uwarunkowane jest to genetycznie. Przy czym przyjmuje się, że średnio powinno się spać ok. 7,5 h dziennie.
Sen wpływa na funkcjonowanie naszego organizmu. Jego niedobór może skutkować poważnymi konsekwencjami zdrowotnymi.
 phillips

W tym roku Światowy Dzień Snu obchodzony jest 15 marca.

Najnowsze badania na temat snu

Według badaczy z Narodowego Centrum Badań Zaburzeń Snu sen tuż obok diety i aktywności fizycznej jest podstawowym czynnikiem, pozwalającym zachować dobre zdrowie. Najnowszy raport pt. „The he Global Pursuit of Better Sleep Health” ujawnia niepokojące dane.

Raport przeprowadzony przez dostawcę technologii medycznych wśród dorosłych w 12 krajach koncentruje się na postawach, percepcji i zachowaniach związanych ze snem. Wyniki pokazały, że chociaż świadomość wpływu snu na ogólny stan zdrowia wzrasta, to dla wielu ludzi na całym świecie osiągnięcie bardzo dobrej jakości wciąż jest dużym problemem.

Ponad ¾ ankietowanych (77%) dorosłych uznało, że sen ma wpływ na ich zdrowie, przy czym 62% stwierdziło, że śpi tylko „dość dobrze”. Natomiast aż 44% osób przyznało, że ich sen uległ pogorszeniu w ciągu ostatnich pięciu lat. 8 na 10 osób z kolei chce poprawić jakość swojego snu, ale większość z nich nie szuka pomocy u lekarzy. Badanie wykazało również, że 76% dorosłych ankietowanych doświadcza co najmniej jednego wymienionego stanu, który ma negatywny wpływ na ich sen, przy czym najczęstszymi z nich są bezsenność (37%) i chrapanie (29%). Dane te są szczególnie niepokojące, ponieważ wskaźniki te wzrosły w porównaniu z poprzednim badaniem z 2018 r., w którym 26% osób zgłosiło bezsenność, a 21% chrapanie.

 domenicogelermo/123rf.com

Cierpisz na bezsenność? Uważaj, niedobór snu może być groźny

Michał Grzybowski – dyrektor Działu Zaburzeń Snu i Oddychania w krajach Europy Środkowo-Wschodniej w Philips:

Zdrowy sen niezwykle pozytywnie wpływa na nasze codzienne funkcjonowanie, nastrój, poziom koncentracji czy odporność naszego organizmu. Dlatego też wyniki najnowszego raportu mogą budzić pewien niepokój. Obecnie na świecie żyją setki milionów osób, które nie są zadowolone z jakości swojego snu, a duża część z nich boryka się dodatkowo z różnymi zaburzeniami snu.

Zaburzenia snu

Deprywacje (zaburzenia) snu nie tylko są powiązane z naszym codziennym samopoczuciem i ilością energii, którą dysponujemy każdego dnia. Wykazują również wysoką korelację z zapadalnością na takie choroby cywilizacyjne jak depresja, otyłość, cukrzyca, choroby serca, udar, a nawet niektóre choroby nowotworowe.

Innym ważnym zaburzeniem snu jest bezdech senny, który według szacunków może dotyczyć nawet 2 milionów osób w Polsce. Osoby cierpiące na tę chorobę, podczas snu przestają oddychać, nawet do kilkudziesięciu razy na godzinę, co powoduje liczne wybudzenia. W konsekwencji pacjenci są chronicznie niewyspani, chociaż przespali np. 8 godzin.

Przeczytaj więcej:

Michał Grzybowski:

Według badań osoby z nieleczonym obturacyjnym bezdechem sennym do siedmiu razy częściej uczestniczą w wypadkach samochodowych, bo albo zasypiają za kierownicą, albo ich koncentracja jest obniżona do minimum. Zdrowy sen to podstawa zdrowego życia i czy wymaga tylko zmiany nawyków, czy już leczenia, warto poświęcić mu więcej uwagi w Światowym Dniu Snu i każdej nocy.

Opracowano na podstawie informacji prasowej Philips.

Wideo

polecane: "Bez Ściemy" o filmach akcji

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3