System sterowania ruchem w Łodzi. Nie ma GPS, nie ma realnego rozkładu

Agnieszka Magnuszewska
Agnieszka Magnuszewska
Tablice nadal pokazują taki sam rozkład jazdy, jak w gablotach. Nie wiadomo, kiedy będzie się na nich wyświetlał realny czas przyjazdu autobusów i tramwajów na poszczególne przystanki
Tablice nadal pokazują taki sam rozkład jazdy, jak w gablotach. Nie wiadomo, kiedy będzie się na nich wyświetlał realny czas przyjazdu autobusów i tramwajów na poszczególne przystanki Krzysztof Szymczak
Jeszcze nie wszystkie tramwaje i autobusy mają zamontowane GPS-y, dlatego tablice na przystankach nie pokazują, za ile przyjedzie pojazd MPK

Do końca listopada miał być gotowy system sterowania ruchem, którego częścią są tablice świetlne na przystankach MPK. Założenie jest takie, że mają pokazywać realny rozkład jazdy, czyli uwzględniać opóźnienia i podawać, za ile przyjedzie dany tramwaj lub autobus. Tak, jak do tej pory miało to miejsce na trasie Łódzkiego Tramwaju Regionalnego. Niestety, mija już drugi tydzień grudnia, a tablice nadal wyświetlają ten sam rozkład, który jest umieszczony w gablotach. Dlaczego?

Żeby system mógł podać, za ile minut na dany przystanek przyjedzie tramwaj, do systemu musi trafiać informacja o bieżącej lokalizacji pojazdu. A nie jest to możliwe, bo nie wszystkie autobusy i tramwaje zostały wyposażone w urządzenia GPS. To znaczy, że wykonawca obszarowego systemu sterowania ruchem, czyli firma Sprint, nie dotrzymała terminu. Przypomnijmy, że 1 grudnia Waldemar Matukiewicz, wiceprezes Sprintu, zapewniał na konferencji, że tabor MPK jest już w GPS-y wyposażony.

A tablice na przystankach, jak nie pokazywały realnego rozkładu jazdy, tak nie pokazują.

Zmiany na trasie W-Z po interwencji korporacji taksówkarskich

Przedstawiciel Zarządu Dróg i Transportu tłumaczy to kłopotami poddostawcy Sprintu.

- Szwajcarska firma miała problemy z produkcją urządzeń GPS - mówi Piotr Grabowski, rzecznik ZDiT.

W ostatnich dniach liczba autobusów i tramwajów, wyposażonych w autokomputery (GPS-y), znacznie się zwiększyła (obecnie stanowią one 90 proc. taboru). Nadal jednak brakuje 10 proc. Z czego to wynika?

Tablice na trasie W-Z w Łodzi wprowadzają w błąd przyjezdnych

- Wszystkie autokomputery zostały już dostarczone, jednak jest problem z ich montażem. Bo autobusy i tramwaje, które jeszcze nie mają GPS-ów, ciągle kursują na trasach - mówi Piotr Grabowski. - W ciągu najbliższych dni ostatnie autobusy i tramwaje powinny zostać wyposażone w autokomputery.

Mimo to przedstawiciele ZDiT nie potrafią odpowiedzieć na pytanie, kiedy tablice świetlne na przystankach MPK zaczną pokazywać realny rozkład jazdy. W każdym razie założenie jest takie, że nastąpi to w grudniu.

Na nowej trasie W-Z jest mniej wypadków i kolizji niż przed remontem

ZDiT nie chce też na razie informować czy naliczy firmie Sprint karę za opóźnienia w montażu GPS-ów.

- Za wcześnie, by o tym mówić, bo nie zakończyły się jeszcze odbiory systemu - tłumaczy Piotr Grabowski.

Bydgoszcz, w której system sterowania ruchem również budowała firma Sprint (ukończony w grudniu 2014 r. ), nie narzeka na opóźnienia z jej strony. Wręcz przeciwnie. Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy zapewnia, że inwestycja została ukończona w terminie. Natomiast realizowano ją etapami.

Na łódzkich przystankach jest około 150 tablic z informacją pasażerską. Natomiast w Bydgoszczy przed rozpoczęciem budowy systemu sterowania ruchem było ich 120, a podczas realizacji inwestycji domontowano kolejne 180 tablic.

Nie tylko tablic na przystankach w Bydgoszczy jest więcej, ale też umożliwiają one wyświetlanie różnych informacji, bo są LCD, a nie diodowe jak w Łodzi. Umieszczane są na nich komunikaty urzędowe, reklamy, rysopisy osób poszukiwanych i np. informacje o strajku przewoźnika (Miejski Zakład Komunikacji w Bydgoszczy), co miało miejsce na początku grudnia.

Wideo

Komentarze 26

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

123
Nie jestem pewien czy dyrektor Gwóźdź albo Beton, jak go nazywają, jest w stanie wprowadzić należyte funkcjonowanie systemu strowania ruchem. Póki co tramwaj stoi na każdych światłach i to dłużej niż przed remontem.
z
zz
tablice na przystankach tramwajowo - autobusowych nie pokazują autobusów?
s
stary
Czemu się dziwicie, a jest coś co POlszewicy i Zdanowska porządnie coś zrobili oprócz kradzieży?
d
ddd
Jak na razie nic.
r
rr
Czyli jednak coś mu... wyszło ;)
b
bbc
Kupę!!!
k
kris łowca d.bili
Co to znaczy wkrótce? Miało działać już dawno.
P
Pit
Teraz wszyscy narzekają, a wkrótce wszyscy będziemy sie cieszyć z usprawnienia miejskiego transportu .
k
konkurent
Ta firma powinna być ukarana automatycznie, dzień po upływie terminu. Kary umowne + wniosek do sądu o wydanie zakazu udziału w przetargach. Wygrali przetarg nie spełniając kryteriów, inne firmy odpadły z uczciwe i odpowiedzialne podejście do warunków stawianych przez miasto.
r
rr
Czy ktoś wie, co Nita zrobił dobrze i terminowo ? Piszcie.
l
luz
Nie uruchamiają bo wyjdzie na jaw jak naprawdę jeżdżą tramwaje i autobusy
W
Władek
Jest to Sp.z.o.o z udziałem kapitału miasta - kiedy polecą główki
S
Strażnik żyrandola
"Wszystkie autokomputery zostały już dostarczone, jednak jest problem z ich montażem. Bo autobusy i tramwaje, które jeszcze nie mają GPS-ów, ciągle kursują na trasach" - ciągle, non-stop. Trzeba je gonić by zatrzymać!!!!

System nie jest sprawny, i co mi zrobicie?
L
Luna
Łódź
a
aa
Czyszczenie należy zacząć od góry, skoro góra nie chce oczyścić dołów z nieudaczników kolejowych.
Dodaj ogłoszenie