Szansa dla linii 46. Poseł Łukasz Rzepecki chce wpisać linie tramwajową do rejestru zabytków. Będzie okrągły stół parlamentarzystów?

Marcin Bereszczynski
Marcin Bereszczynski
Czy linia 46 trafi do rejestru zabytków? Chce tego poseł Łukasz Rzepecki
Czy linia 46 trafi do rejestru zabytków? Chce tego poseł Łukasz Rzepecki Grzegorz Gałasiński/archiwum Dziennika Łódzkiego
Poseł Łukasz Rzepecki zaproponował spotkanie ponad podziałami parlamentarzystów w woj. łódzkiego oraz władz miast i gmin leżących wzdłuż linii tramwajowej 46. Poseł chce, aby linię wpisać do rejestru zabytków, dzięki czemu będzie ona chroniona przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

- Wszyscy powinniśmy pochylić się nad przyszłością tramwaju linii 46 - mówi poseł Łukasz Rzepecki (Kukiz'15), pochodzący z Ozorkowa. - Mija 44 dzień od zamknięcia tej linii. Nie wyobrażam sobie, żeby tramwaj definitywnie przestał jeździć z Łodzi do Zgierza i Ozorkowa. Dlatego proponuję zorganizowanie okrągłego stołu w sprawie przyszłości tej linii tramwajowej.

Poseł Łukasz Rzepecki zapowiedział, że zwróci się do parlamentarzystów Ziemi Łódzkiej oraz władz Łodzi, gminy i miasta Zgierz i Ozorkowa, aby wspólnie ustalić plan zachowania linii tramwajowej. Poseł napisał interpelację do wicepremiera Piotra Glińskiego, ministra kultury i dziedzictwa narodowego. Zapytał, czy można wszcząć postępowanie w sprawie wpisu do rejestru zabytków linii tramwajowej nr 46 z Łodzi do Ozorkowa i objęcia jej nadzorem konserwatorskim. Z odpowiedzi dowiedział się, że wpisu może dokonać wyłącznie łódzki wojewódzki konserwator zabytków na wniosek właściciela lub użytkownika wieczystego gruntu, na którym usytuowana jest linia tramwajowa. Piotr Gliński zaznaczył, że wpis do rejestru zabytków zapewni ochronę wyłącznie torowisku i sieci trakcyjnej linii. Natomiast z faktu wpisu do rejestru zabytków nie będzie wynikał obowiązek utrzymywania na tej linii komunikacji tramwajowej. Dlatego poseł Łukasz Rzepecki zwrócił się do wojewódzkiego konserwatora zabytków o wszczęcie tej procedury.

CZYTAJ TEŻ: Zawieszenie kursowania tramwajów linii 45 i 46. Władze Łodzi: "Podróż tramwajem zagraża bezpieczeństwu pasażerów"

Przypomnijmy, że linia tramwajowa między Łodzią i Ozorkowem jest najdłuższą w Polsce i drugą w Europie. Była uruchomiona w 1922 roku. Codziennie korzystało z niej 7,5 tys. podróżnych. Linia została zawieszona, ponieważ stan torów i sieci zagrażał bezpieczeństwu pasażerów. Stowarzyszenie na rzecz Obrony Podmiejskiej Komunikacji Tramwajowej w Regionie Łódzkim od 2012 roku apelowało do władz samorządów leżących wzdłuż torowiska, aby przeznaczyły pieniądze na ratowanie tramwajów, ale nigdy do tego nie doszło. Nie udało się również pozyskać funduszy unijnych na modernizację linii.

Wideo

Komentarze 4

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

b
brrrum
Działaj!
P
Pablo
Zasypane torowisko na tych przejazdach już zostało udrożnione
.
Jak się zasypało, to się odsypie.
R
Radhob
W wielu dojazdach do posesji są już zasypane szyny na gorąco. Tramwaj już tamtędy nie przejedzie.
Dodaj ogłoszenie