Szczątki kraty z Bałutki trafiły do Stacji Radegast

Wiesław Pierzchała
Wiesław Pierzchała
Podczas II wojny światowej niemieccy okupanci w kanale rzeki Bałutka zamontowali kratę, tak aby udaremnić ucieczki z terenu getta żydowskiego w Łodzi. Ocalałe elementy tej przegrody, jako cenne pamiątki historyczne, zostały przekazane do Stacji Radegast będącej oddziałem Muzeum Tradycji Niepodległościowych w Łodzi.

W zasobach archiwalnych Żydowskiego Instytutu Historycznego w Warszawie zachował się niemiecki plan instalacji kraty w podziemnym kanale Bałutki. Jeden z pracowników Muzeum Tradycji Niepodległościowych zwrócił się do Zakładu Wodociągów i Kanalizacji w Łodzi z prośbą o sprawdzenie czy nadal w kanale znajduje się ta krata. W ceglanych ścianach kanału nie było kraty, a jedynie zawiasy oraz metalowe elementy mechanizmu blokującego jej podnoszenie.

Niemiecki plan kanału Bałutki datowany jest na lipiec 1940 roku. Powstał więc już po utworzeniu – 8 lutego 1940 roku na Bałutach i Starym Mieście - Litzmannstadt Ghetto. Nasuwa się więc pytanie, czy kratę Niemcy zamontowali z powodu podejmowanych prób ucieczek?

Do niemieckiego planu dołączony jest protokół sporządzony 8 czerwca 1960 roku przez pracownicę Żydowskiego Instytutu Historycznego w Warszawie. W protokole mowa jest o ustawieniu kraty „zamykającej prześwit kanału, celem uniemożliwienia podziemnej komunikacji mieszkańcom getta”.

Okazało się, że w archiwach ZWIK dostępny jest też plan kanału Bałutki, na którym zaznaczono lokalizację kraty. Jest to kolejny dokument potwierdzający jej istnienie. Na planie jest opis w języku polskim co oznacza, że krata była jeszcze w kanale Bałutki po zakończeniu II wojny światowej. Nie da się jednak ustalić dokładnej daty jej usunięcia. Z punktu widzenia funkcjonowania systemu kanalizacji nie jest zasadne montownie krat wewnątrz kanałów. Mogą bowiem na nich gromadzić się nieczystości, które z czasem zablokują swobodny przepływ ścieków czy deszczówki. Wszystko wskazuje więc na to, że kratę w kanale Bałutki zamontowano w celu zablokowania przejścia pod ziemią – twierdzi Miłosz Wika, rzeczniki prasowy ZWiK.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Francja podwyższy wiek emerytalny. Protesty na miarę żółtych kamizelek

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

u
uważny widz

Na Radegast jest zbiorowisko rupieci. Nic tam nie jest autentyczne. wagon którym wywozili żydów został zbudowany w 1956 roku. W du... z takimi a'la obiektami.

G
Gość
21 stycznia, 11:38, Gość:

Hitlerowscy mordercy

Wiec plac reparacje, Polaku.

Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki
Dodaj ogłoszenie