Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Szukanie rabatów i promocji podstawą nowych strategii oszczędnościowych Polaków. Zmuszonym do oszczędzania jest co drugi z nas

OPRAC.:
Zbigniew Biskupski
Zbigniew Biskupski
Oszczędzenia stało się codziennością. Polacy deklarują pogorszenie swojej sytuacji finansowej (45 proc.) i obawiają się o nią w przyszłości (70 proc.). Jednocześnie na co dzień stosują mikrostrategie oszczędnościowe – najczęściej szukają rabatów i promocji (78 proc.).
Oszczędzenia stało się codziennością. Polacy deklarują pogorszenie swojej sytuacji finansowej (45 proc.) i obawiają się o nią w przyszłości (70 proc.). Jednocześnie na co dzień stosują mikrostrategie oszczędnościowe – najczęściej szukają rabatów i promocji (78 proc.). Tomasz Czachorowski
Oszczędzanie kojarzy nam się głównie z odpowiednim lokowaniem nadwyżek finansowych. Tymczasem czas kryzysu przypomniał nam o drugiej stronie tego medalu - oszczędzać też można odpowiednio zarządzając wydatkami. Mikrostrategie związane z tym drugim sposobem w warunkach wysokiej inflacji i błyskawicznie rosnących cen wdrożyli Polacy, w większości opierając ją na robieniu zakupów - także na zapas, przy okazji wszelkich promocji i wykorzystując oferowane przez sprzedawców rabaty.

Spis treści

Oszczędzenia stało się codziennością. Polacy deklarują pogorszenie swojej sytuacji finansowej (45 proc.) i obawiają się o nią w przyszłości (70 proc.). Jednocześnie na co dzień stosują mikrostrategie oszczędnościowe – najczęściej szukają rabatów i promocji (78 proc.). To wyniki najnowszego badania banku Credit Agricole.

Co drugi Polak odczuwa pogorszenie sytuacji finansowej

Blisko połowa (45 proc.) konsumentów w Polsce przyznaje, że ich sytuacja finansowa pogorszyła się w porównaniu z zeszłym rokiem. Choć kryzys gospodarczy Polacy odczuli już po wybuchu pandemii i starali się uważniej niż dotąd gospodarować budżetem domowym, to w tej chwili bardziej racjonalne myślenie o finansach wynika w głównej mierze z poczucia zagrożenia inflacją oraz wzrostu cen produktów i usług na rynku. Zdecydowana większość (89 proc.) ankietowanych uważa, że za gorszą kondycję ich portfela odpowiada właśnie wysoka inflacja.

- Żyjemy w erze kryzysów. Pierwszym widocznym momentem załamania porządku świata była pandemia COVID-19, po chwilowym uspokojeniu sytuacji nastąpił wybuch wojny na Ukrainie, w końcu odczuwalna niemal dla każdego Polaka inflacja. Wszystko to powoduje, że Polacy widzą przyszłość finansową w ciemnych barwach – komentuje Katarzyna Kierzkowska, menadżer ds. badań i analiz rynku w banku Credit Agricole.

- Nie wiemy, co będzie, ale w naturalny sposób tworzymy wizję przyszłości opierając się na niedawnych doświadczeniach, a te były niestety przeważnie negatywne – dodaje Katarzyna Kierzkowska.

Ile wart jest stereotyp: pieniądze szybko tracą na wartości, oszczędzać nie warto?

Wśród badanych widoczne jest przekonanie, że w dzisiejszych czasach nie opłaca się oszczędzać, bo pieniądze szybko tracą na wartości. Jednak silniejsze jest przeświadczenie, że ze względu na niepewne czasu należy budować oszczędności i to jeszcze bardziej niż wcześniej.

Dlatego coraz więcej Polaków podejmuje działania, które mają w jakiś sposób zabezpieczyć ich przyszłość finansową. Zwiększa się też świadomość na temat oszczędzania i potrzeba gromadzenia oszczędności.

  • Polacy starają się lepiej planować domowe finanse (78 proc.),
  • a ponad połowa badanych deklaruje, że odkłada jakąś kwotę pieniędzy regularnie (56 proc.)
  • lub od czasu do czasu (64 proc.)

.

U większości osób oszczędzanie wzbudza pozytywne konotacje – najczęściej kojarzy się z:

  • rozsądkiem (63 proc.),
  • zabezpieczeniem (60 proc.),
  • choć bywa też utożsamiane z odmawianiem sobie czegoś (35 proc.).

Jak można oszczędzać na wydatkach i zakupach

Oszczędności Polacy najczęściej szukają podczas robienia zakupów, korzystając z rabatów i promocji (78 proc.). Większość osób stara się też odłożyć w czasie lub ograniczać wydatki – zarówno te codzienne, np. jedzenie, kosmetyki, chemia (61 proc.), jak i te większe: zakup sprzętu RTV/AGD (64 proc.) czy wyjazd turystyczny (62 proc.).

Szukanie rabatów i promocji podstawą nowych strategii oszczędnościowych Polaków. Zmuszonym do oszczędzania jest co drugi z nas
Bank Credit Agricole

Tegoroczne wakacje i urlopy także były okazją do zadbania o domowe finanse, na tańszą formę wypoczynku zdecydowało się 68 proc. ankietowanych. Można zauważyć również dużą tendencję do odkładania na później decyzji o wzięciu kredytu (52 proc.), co wynika ze wzrostu stóp procentowych spowodowanego wysoką inflacją.

- W obecnych czasach prawie wszyscy szukamy pomysłów na oszczędzanie. Zmuszają nas do tego rosnące ceny w sklepach, a także niepewna przyszłość i widmo kolejnych podwyżek –zauważa Katarzyna Kierzkowska.

- Wolimy jednak od razu zauważyć oszczędność podczas zakupów, niż odkładać regularnie pieniądze np. na koncie oszczędnościowym w banku. Trudno nam wdrożyć długofalowe strategie oszczędnościowe, gdyż wymaga to czasu, wysiłku i zmiany nawyków. Jednocześnie potrzebujemy działać bardziej oszczędnie w obecnej rzeczywistości, stąd popularność rabatów i promocji – wyjaśnia menadżer ds. badań i analiz rynku w Credit Agricole.

Kolejny dowód, że warto zadbać o swoją wiedzę i kompetencje z zakresu finansów

Eksperci od lat podkreślają, że Polakom brakuje wiedzy i edukacji finansowej. Być może dlatego 42 proc. wszystkich badanych deklaruje, że aktywnie poszukuje informacji, jak oszczędzać.

Z roku na roku są one coraz bardziej dostępne – czy to na finansowych blogach w intrenecie, czy nawet specjalnych kursach, które prowadzą między innymi banki.

Trwa głosowanie...

Jak oceniasz aktualny poziom swoich oszczędności?

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Szukanie rabatów i promocji podstawą nowych strategii oszczędnościowych Polaków. Zmuszonym do oszczędzania jest co drugi z nas - Strefa Biznesu

Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki