Szybka kolej: do Łodzi nie, do Gdańska tak?

Piotr Brzózka
Profesor Stefan Krajewski, były wojewoda łódzki, uważa, że rezygnacja z szybkiej kolei do Łodzi to decyzja polityczna, a nie ekonomiczna.
Profesor Stefan Krajewski, były wojewoda łódzki, uważa, że rezygnacja z szybkiej kolei do Łodzi to decyzja polityczna, a nie ekonomiczna. Dziennik Łódzki/archiwum
Decyzja o rezygnacji z Kolei Dużych Prędkości miała charakter polityczny, a nie ekonomiczny - uważa prof. Stefan Krajewski, ekonomista z Uniwersytetu Łódzkiego i były wojewoda łódzki.

Donald Tusk zabrał Łodzi szybką kolej, ale z Warszawy do Gdańska sobie zbuduje

- Chciałbym usłyszeć, że do projektu KDP wrócimy po kryzysie. A słyszę, że za 20 lat. To śmieszne. To znaczy, że to nie ma nic wspólnego z kryzysem i że de facto rezygnujemy z tego projektu - mówi prof. Krajewski w wywiadzie dla Dziennika Łódzkiego.

Jego zdaniem, na polityczny charakter tej decyzji wskazuje fakt, że jednocześnie rząd nie rezygnuje z budowy szybkiej kolei z Warszawy do Gdańska, zwłaszcza, jeśli połączyć to z faktem, że z Wybrzeża pochodzi sam premier, obecny minister infrastruktury Sławomir Nowak i całe i grono ludzi związanych z rządem.

Prof. Krajewski uważa, że minister Nowak sam jednak nie mógł podjąć takiej decyzji. Uważa, że to decyzja premiera.

- Przepraszam, to może zabrzmieć jak małostkowość, może zabrzmieć jak spiskowa teoria dziejów. Ale została do realizacji linia Warszawa-Gdańsk. A tak się składa, że w Warszawie mamy duży desant ludzi z Wybrzeża. Ta linia kolejowa zapewni im świetne przenoszenie się między miastami np. na weekendy. Dla tej grupy ludzi to świetna sprawa. Jazda pociągiem jest bardzo szybka i bardzo bezpieczna. Nie da rady ciągle latać samolotami, bo to byłoby przesadą. Po drogach - jak pokazuje przypadek Jarosława Wałęsy - bezpiecznie nie jest i szybko też nie. Tylko spójrzmy na uzasadnienie ekonomiczne. Jest ono ogromne, ale dla linii dużych prędkości z Warszawy do Łodzi i dalej do Poznania, Berlina, albo też w kierunku na Wrocław, Pragę, Wiedeń.

CZYTAJ WIĘCEJ O SZYBKIEJ KOLEI PRZEZ ŁÓDŹ I BUDOWIE DWORCA!

A jakie jest ekonomiczne uzasadnienie trasy Warszawa-Gdańsk? Na Gdańsku się kończy. Powiązanie stolicy z Gdańskiem to nic w porównaniu z powiązaniem do zachodniej Europy, przez Łódź. Dlaczego tamta inwestycja zostaje, a "nasza" nie? Niestety, straciliśmy w Grabarczyku lidera i nie widzę nikogo na horyzoncie, kto mógłby go zastąpić.

Rozmawiał Piotr Brzózka
Pełna wersja wywiadu w Forum Łódź, dodatku do Dziennika Łódzkiego.

CZYTAJ WIĘCEJ:
NASTĘPCA GRABARCZYKA: BUDOWA FABRYCZNEGO NIE JEST POTRZEBNA

ŁÓDŹ NA CZELE PROTESTU W SPRAWIE KDP

NIE BĘDZIE SZYBKIEJ KOLEI

Zapisz się do newslettera

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze 16

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

A
Antoni
Od lat nie ma tu dobrego gospodarza.Łodzią rządzą sami przypadkowi ludzie .Nawet nie ma Łodzi na mapach pogody w telewizji .Z piątym garniturem PO Tusk się nie liczy . Za 4 lata jak będzie zabiegał o głosy to wtedy pijar znowu zabrzmi na chwilę .Ten dworzec w tej wersji o ile powstanie to będzie budowany dłużej niż szpital na Pomorskiej .Ale wtedy młodych w Łodzi będzie jak na lekarstwo ( powyjeżdżają) a starym będzie już wszystko jedno .
l
lucek
A może po polsku byś się nauczył?
r
realistka
szukajcie pieniędzy w szkołach, które świeca pustkami, tyle utopionych zmarnowanych pieniędzy na utrzymanie murów
J
Jacek
Taki naiwny to pan profesor chyba nie jest. Ten wywiad ma raczej na celu podniesienie jego popularności, która ostatnio trochę podupadła.
J
Jacek
A nie lepiej się postarać, aby był obłożony w 100% pomimo braku KDP? Wystarczy tylko pozwolić ludziom działać, a sytuacja się poprawi. Teraz jest źle głównie dlatego, ze ci przy władzy i przy biznesach zajmują się głównie krótkowzrocznym blokowaniem konkurencji. I w ostatecznym rozrachunku oni też na tym tracą, ale wolą się zadowolić tym co mają niż narażać się na niepewność i obawy.
J
Jacek
Odwołanie tego ministra nic nie da, bo on realizuje wytyczne szefa. Tu trzeba zacząć od głowy czyli odwołać Tuska a wraz z nim całe PO. Tyle tylko, ze na polskiej scenie politycznej nie am ani jednej partii, której można by zaufać.
h
ha, ha, ha
Wymadrzał się , wymadrzał, straszył, gloryfikował kumpli z SLD (pamietajmy, za czyich rzadów był wojewodą), dał pewnie wczoraj lub przedwczoraj wywiad, a dziś oficjalnie minister Nowak mówi, że dworzec będzie budowany, i całe prognozy diabli wzieli.
o
okonek
droge do Katowic - jak sie to skonczylo wszyscy wiemy, a historia lubi sie powtarzac.
l
lucek
PGE ARENE też PAN PREMIER załatwił. A chodzą słuchy, że spółka skarbu państwa PGE ma wycofać się ze Skry i pompować w Lechię.
l
lodzki patriota
(1) Wniosek o odwolanie tego 'ministra' - zapraszam do pomocy PiS, jako ze oni celuja w tego typu przedsiewzieciach (chociazby ostatni wniosek o odwolanie min. Sikorskiego).
(2) Zaskarzenie pomyslu o uciecie KDP do Strasbourga - tu pewnie pomoc moga europoslowie.
K
K111
Tyle mówił jaki jest pracowity i ile robi dla Łodzi więc gdzie interpelacja, wystąpienia, oburzenie w wywiadach. Inaczej okaże się, że Kropa miał 100% racji na temat posła i jego wyborców.
s
sss
Super wypowiedź. trzeba jeszcze doda, ile kosztuje modernizacja linii Warszawa-Gdańsk, mianowicie ok. 8 mld zł + zakup pendolino tj. ok. 3 mld zł
z
zawiedzony
A naszym posłom ,europosłom mowę odebrano.Są wypowiedzi ikrytyka wszystkich ,tylko nie tych co wybraliśmy .pochowali się jak myszy i są widoczni w czasie wyborów ,gdy elektorat jest potrzebny ,a Łódz przy tak dbających posłach o swoje miasto z PO ,pozostanie zasciankiem POLSKI .A gdzie pan Joński z SLD ,gdy był w Łodzi to buzia mu się nie zamykała odkrytyki ,a teraz gdy dostał się do sejmu i jest u boku p.MILERA ,który jest posłem z Gdańska ,tak samo jest dla nich piorytetem ,jak i dla TUSKA i NOWAKA ,Gdańsk,a nie Łódz
m
mieszkaniec
Panie profesorze jest pan za mały i za słaby by w tym temacie cokolwiek zdziałać.Po dworcu Łódz-Fabryczna na kilka lat w ziemi pozostanie tylko ogromna dziura.Brak środków finansowych.Środki finansowe przesunięto do Gdańska.Przecież premier i minister też po sobie chcą coś pozostawić dla siebie i swoich wyborców.
n
normalny facet
Załatwiliście sobie sami brak lidera, a teraz po rozum do głowy...tylko sporo za późno.
I co teraz z Fabrycznym? Zwymiarowany był na ruch KDP, jeśli jej nie będzie to obłożony będzie w ok 20%. Więc po co budować dworzec o takich rozmiarach? Unia każe zwracać kasę, to pewne! A zmiana projektu nie wchodzi w rachubę bo nie starczy czasu aby zrealizować nową inwestycję w wymaganym czasie! Jesteście w totalnej kropce. Najtaniej byłoby zmienić ministra...:)
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki
Dodaj ogłoszenie