Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Szybka kolej: do Łodzi nie, do Gdańska tak?

Piotr Brzózka
Profesor Stefan Krajewski, były wojewoda łódzki, uważa, że rezygnacja z szybkiej kolei do Łodzi to decyzja polityczna, a nie ekonomiczna.
Profesor Stefan Krajewski, były wojewoda łódzki, uważa, że rezygnacja z szybkiej kolei do Łodzi to decyzja polityczna, a nie ekonomiczna. Dziennik Łódzki/archiwum
Decyzja o rezygnacji z Kolei Dużych Prędkości miała charakter polityczny, a nie ekonomiczny - uważa prof. Stefan Krajewski, ekonomista z Uniwersytetu Łódzkiego i były wojewoda łódzki.

Donald Tusk zabrał Łodzi szybką kolej, ale z Warszawy do Gdańska sobie zbuduje

- Chciałbym usłyszeć, że do projektu KDP wrócimy po kryzysie. A słyszę, że za 20 lat. To śmieszne. To znaczy, że to nie ma nic wspólnego z kryzysem i że de facto rezygnujemy z tego projektu - mówi prof. Krajewski w wywiadzie dla Dziennika Łódzkiego.

Jego zdaniem, na polityczny charakter tej decyzji wskazuje fakt, że jednocześnie rząd nie rezygnuje z budowy szybkiej kolei z Warszawy do Gdańska, zwłaszcza, jeśli połączyć to z faktem, że z Wybrzeża pochodzi sam premier, obecny minister infrastruktury Sławomir Nowak i całe i grono ludzi związanych z rządem.

Prof. Krajewski uważa, że minister Nowak sam jednak nie mógł podjąć takiej decyzji. Uważa, że to decyzja premiera.

- Przepraszam, to może zabrzmieć jak małostkowość, może zabrzmieć jak spiskowa teoria dziejów. Ale została do realizacji linia Warszawa-Gdańsk. A tak się składa, że w Warszawie mamy duży desant ludzi z Wybrzeża. Ta linia kolejowa zapewni im świetne przenoszenie się między miastami np. na weekendy. Dla tej grupy ludzi to świetna sprawa. Jazda pociągiem jest bardzo szybka i bardzo bezpieczna. Nie da rady ciągle latać samolotami, bo to byłoby przesadą. Po drogach - jak pokazuje przypadek Jarosława Wałęsy - bezpiecznie nie jest i szybko też nie. Tylko spójrzmy na uzasadnienie ekonomiczne. Jest ono ogromne, ale dla linii dużych prędkości z Warszawy do Łodzi i dalej do Poznania, Berlina, albo też w kierunku na Wrocław, Pragę, Wiedeń.

CZYTAJ WIĘCEJ O SZYBKIEJ KOLEI PRZEZ ŁÓDŹ I BUDOWIE DWORCA!

A jakie jest ekonomiczne uzasadnienie trasy Warszawa-Gdańsk? Na Gdańsku się kończy. Powiązanie stolicy z Gdańskiem to nic w porównaniu z powiązaniem do zachodniej Europy, przez Łódź. Dlaczego tamta inwestycja zostaje, a "nasza" nie? Niestety, straciliśmy w Grabarczyku lidera i nie widzę nikogo na horyzoncie, kto mógłby go zastąpić.

Rozmawiał Piotr Brzózka
Pełna wersja wywiadu w Forum Łódź, dodatku do Dziennika Łódzkiego.

CZYTAJ WIĘCEJ:
NASTĘPCA GRABARCZYKA: BUDOWA FABRYCZNEGO NIE JEST POTRZEBNA

ŁÓDŹ NA CZELE PROTESTU W SPRAWIE KDP

NIE BĘDZIE SZYBKIEJ KOLEI

Zapisz się do newslettera

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki