Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Szybka kolej: kto zaprojektuje linię z Łodzi do Sieradza i Wrocławia? Wybrano wykonawcę

Marcin Darda
Marcin Darda
Spółka Centralny Port Komunikacyjny rozstrzygnęła kolejny przetarg dotyczący kolei dużych prędkości i Łodzi. Tym razem chodzi o opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla projektu „Budowa linii kolejowej nr 85 n Łódź – Sieradz Północny i linii kolejowej nr 86 Sieradz Północny – Kępno – Czernica Wrocławska – Wrocław Główny”.CZYTAJ DALEJ NA KOLEJNYM SLAJDZIE>>>
Spółka Centralny Port Komunikacyjny rozstrzygnęła kolejny przetarg dotyczący kolei dużych prędkości i Łodzi. Tym razem chodzi o opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla projektu „Budowa linii kolejowej nr 85 n Łódź – Sieradz Północny i linii kolejowej nr 86 Sieradz Północny – Kępno – Czernica Wrocławska – Wrocław Główny”.CZYTAJ DALEJ NA KOLEJNYM SLAJDZIE>>>
Spółka Centralny Port Komunikacyjny rozstrzygnęła kolejny przetarg dotyczący kolei dużych prędkości i Łodzi. Tym razem chodzi o opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla projektu „Budowa linii kolejowej nr 85 n Łódź – Sieradz Północny i linii kolejowej nr 86 Sieradz Północny – Kępno – Czernica Wrocławska – Wrocław Główny”.

Studium przygotuje konsorcjum Multiconsult, Arcadis, Transprojekt Gdański i IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo, które złożyło ofertę najtańszą, ale i tak ponad dwa razy droższą, niż przewiduje budżet CPK na to zadanie. Ostatecznie CPK zapłaci 46,9mln zł. W projekcie między Łodzią, Sieradzem a Wrocławiem mają się znaleźć powiązania linii kolei dużych prędkości z siedmioma liniami konwencjonalnymi, m.in. z linią kolejową nr 181, by skomunikować KDP ze stacją Wieruszów, gdzie ma powstać nowy przystanek Wieruszów Miasto, co ma stworzyć połączenie Łodzi z Wieluniem.

Mimo, że wykonawca ma zaprojektować linię od Łodzi Fabrycznej do Sieradza, a potem Wrocławia, tak naprawdę chodzi projekt powinien się rozpocząć od wylotu tunelu dla pociągów dalekobieżnych i szybkiej kolei. W maju wybrano wykonawcę drugiego tunelu pod Łodzią dla pociągów dalekobieżnych i KDP, który rozpocznie bieg od Łodzi Fabrycznej, dalej pod centrum miasta w okolice Łodzi Kaliskiej, potem pod ul. Bratysławską, wylot zaplanowano w okolicach przystanku Lublinek, a dale trasa ma być poprowadzona w kierunku Sieradza, wzdłuż konwencjonalnej linii kolejowej. Start drążenia zaplanowano na 2023 r., prawdopodobnie wykorzystane zostaną do tego "krety" z tarczami TBM, które obecnie, choć z problemami, drążą w Łodzi tunel średnicowy. Tunel dalekobieżny ma mieć projektowaną prędkość 250 km. na godz., nie będzie miał też żadnych przystanków, zatrzyma się w Łodzi tylko na dworcu Fabrycznym, któremu zresztą tunel dalekobieżny ma nadać właściwy sens, bo dziś dworzec świeci pustkami.

Jako pierwsza w kolejowej części CPK ma być wybudowana linia KDP Warszawa - CPK - Łódź ma być wybudowana jako pierwsza do 2027 r., podobnie jak tunel dalekobieżny. Czas podróży między Łodzią a Warszawą - o ile projekt się powiedzie - ma się skrócić z obecnych 80 do 45 minut. Konsorcjum firm IDOM, Multiconsult, Transprojekt Gdański i Arcadis przygotuje także projekt linii Warszawa - CPK - Łódź Fabryczna. Poza tym od CPK mają odbiegać szprychy komunikujące port z liniami kolejowymi wiodącymi we wszystkie części kraju. Łącznie ma zostać wybudowane ponad 1,7 tys. km. nowych linii kolejowych. Sama część kolejowa projektu CKP, który ma być interkontynentalnym lotniskiem, warta jest blisko 130 mld zł.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki