Szybka kolej przez Konstantynów Łódzki. W Sejmie o budowie i przebiegu linii szybkiej kolei w Konstantynowie mówił wiceminister Horała

md
Marcin Horała, wiceminister infrastruktury: "Strategiczne studium lokalizacyjne właśnie po to jest przedstawiane mieszkańcom, żeby móc to przekonsultować."
Marcin Horała, wiceminister infrastruktury: "Strategiczne studium lokalizacyjne właśnie po to jest przedstawiane mieszkańcom, żeby móc to przekonsultować."
Ciąg dalszy kontrowersyjnej sprawy przebiegu linii kolei dużych prędkości przez Konstantynów Łódzki. Wiceminister infrastruktury twierdzi, że przebieg ten „nie został narzucony”, a przedstawiony po to, by wypowiedzieli się na jego temat mieszkańcy. Tymczasem Konstantynów protestuje coraz ostrzej.

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu o ten wariant przebiegu premiera Mateusza Morawieckiego (PiS) pytał Dariusz Joński, poseł Koalicji Obywatelskiej.

-Panie premierze, w województwie łódzkim i w Łodzi przedstawiono korytarze kolejowe, które zostały zaakceptowane przez mieszkańców, samorządy, przyjęto studium, plany zagospodarowania już 10 lat temu - mówił w Sejmie poseł [i]Joński. - Ku zdziwieniu mieszkańców państwo przedstawiliście nowe korytarze kolejowe. Mam do pana krótkie pytanie: Dlaczego państwo chcecie pruć osiedla mieszkaniowe w Łodzi, Konstantynowie, w innych miastach bez jakiejkolwiek analizy, bez rozmowy i dyskusji z mieszkańcami?[/i]

Jońskiemu w imieniu premiera odpowiadał Marcin Horała (PiS) wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego między Warszawą a Łodzią.

- Podzielam troskę i bardzo żałuję, panie pośle, że pana koledzy z Koalicji Obywatelskiej przez 10 lat nie zrealizowali inwestycji kolejowych - odpowiadał wiceminister Horała. - Niestety wiele wówczas podjętych uzgodnień się przeterminowało. Strategiczne studium lokalizacyjne właśnie po to jest przedstawiane mieszkańcom, żeby móc to przekonsultować, przedyskutować, żeby przeprowadzić dodatkowy etap rozmów i konsultacji społecznych. A więc proszę nie mówić, że coś tu zostało narzucone. Wręcz przeciwnie, zostało przedstawione mieszkańcom, żeby mogli się wypowiedzieć i żebyśmy wypracowali rozwiązania, które będą nie tylko akceptowalne społecznie, ale przede wszystkim zostaną, w przeciwieństwie do waszych, po prostu zrealizowane.

Wiceministrowi Horale wypowiedź dwukrotnie przerywał Cezary Grabarczyk, poseł KO z okręgu piotrkowskiego i były minister infrastruktury. Grabarczyk zapewniał, że żadne z uzgodnień dotyczących KDP się nie przeterminowały. Dodał też, że strategiczne studium lokalizacyjne (czyli dokument z konstantynowskim przebiegiem KDP - red.), nie jest w ogóle potrzebne, ponieważ wciąż obowiązuje studium wykonalności.

Tymczasem mieszkańcy i władze Konstantynowa Łódzkiego dowiedzieli się o nowym przebiegu linii KDP dopiero po tym, jak nowe plany opublikowano. Linia kolei dużych prędkości przecięłaby miasto na pół, torowisko w studium biegnie przez osiedla mieszkalne Srebrna-Ostoja, Srebrna-Dąbrowa oraz okolice ul. Łużyckiej, Rszewskiej, Lutomierskiej i Nadrzecznej. Poza tym korytarz kolejowy stoi w kolizji z przebiegiem innej rządowej inwestycji, trasy ekspresowej S14, już budowanej. Robert Jakubowski, burmistrz Konstantynowa Łódzkiego już skierował do Rady Miejskiej projekt stanowiska kategorycznie sprzeciwiającego się planom rządu i apelem o odstąpienie od nich. Korespondencję w tej sprawie wyslano także do wiceministra Chorały.

Spółka CPK konsultuje caly przebieg kolei dużych prędkości mędzy Warszawą, Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem. W ciągu kilku dni od opublikowania studium do spółki napłynęło 700 uwag.

Centralny Port Komunikacyjny

Rok 2027 ma być tym, w którym wedle zapowiedzi rządu PiS gotow będzie Centralny Port Komunikacyjny między Łodzią a Warszawą. Jego ważnym elementem ma być szybka, jeżdząca z prędkością 250 km. na godz. kolej. KDP to tzw.linia „Y” Warszawa - CPK - Łodź - Wrocław/Poznań, zaś Konstantynów Łódzki miałby w tym projekcie być etapem linii Łódź Fabryczna - Poznań-Starołęka. Konsultacje społeczne mają potrwać do 10 marca. Wczoraj odbyło się spotkanie burmistrza Konstantynowa Łódzkiego Roberta Jakubowskiego z protestującymi mieszkańcami miasta. Burmistrz jeszcze w tym tygodniu spotka się w tej sprawie z wojewodą łódzkim Tobiaszem Bocheńskim. Z kolei poseł Dariusz Joński zapowiedział zaproszenie protestujących na obrady sejmowej podkomisji, której gościem ma być Marcin Horała, pelnomocnik rządu ds. budowy CPK.

Dopłaty do cen energii

Wideo

Komentarze 40

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

P
PO chce burzyć BLOKI

Nikt o tym głośno nie mówi, ale wariant południowy przez Łódź przyjęty przez PO i popierany tak ochoczo przez Łódź wiąże się z koniecznością ZBURZENIA BLOKÓW NA RETKINII w okolicy dworca Łódź Kaliska. PO i władze Łodzi przeniosły wtedy trasę pod presją polityków (takich jak Joński) mających domy na Złotnie. Na Retkini nie mieszkają ważni politycy, więc kto się będzie przejmował o ludzi mieszkajacych w blokach do wyburzenia. Również Retkinia przez 2 lata budowy linii byłaby odcięta od centrum Łodzi.

CPK chce naprawić ten błąd i puścić linię szybkiej kolei przez tereny zamieszkane przez dużo mniejszą liczbę, gdzie trzeba będzie zburzyć trochę domów jednorodzinnych. Linia obecnie przedstawionego projektu, idzie też krótszą trasą i znajduje się na dużej długości w tunelu pod ul. Konstantynowską. Nowy projekt daje możliwość budowy przystanku kolei aglomeracyjnej ŁKA w Konstantynowie Ł. (ul. Łódzka) na łącznicy kolejowej w pobliżu szybkiej linii (ale nie będzie to przystanek dla szybkiej kolei do Wrocławia i Poznania).

P
PO chce burzyć BLOKI

Poczytajcie o kulisach jak projektowano tunele pod Łodzią i trasy KDP. Jakie popełniono błędy.

https://instytutsprawobywatelskich.pl/wp-content/uploads/2018/10/lodz_nielodz_rozdzial_5.pdf

(Łódź III Rzeczypospolitej – meandry rozwoju i rewitalizacji, J. Wesołowski: czV – TUNELE, KDP, KOLEJE AGLOMERACYJNE – CZYLI RZECZ O WĘŹLE NIEMOCY)

PO i PLK pozwoliło 10 lat temu na to, żeby średnica aglomeracyjna w Łodzi nie miała wystarczającej przepustowości w godzinach szczytu (nawet przy 4 torach w dwóch tunelach: KDP i aglomeracyjnym) przez uniemożliwienie pociągom pośpiesznym jazdy torami dla szybkich pociągów (wszystkie pośpieszne musiałyby jechać tunelem aglomeracyjnym). Rysunek V-12 we wspomnianym wyżej źródle pokazuje obciążenie tunelu aglomeracyjnego.

Projekt z czasów PO prowadzący przez Retkinię (wariant południowy) jest też droższy o 50% od trasy prowadzącej przez Złotno (wariant północny). Koszt wariantu południowego to ok. 3 mld zł, a północnego ok. 2 mld zł. O konieczności burzenia bloków na Retkinii już nie wspomnę.

CPK stara się naprawić te błędy:

(I etap - lipiec 2019) https://cpk.pl/pl/inwestycja/kolej/regionalne-konsultacje-strategiczne-wojewodztwo-lodzkie (tutaj można zobaczyć też informacje o rodzajach pociągów, które będą mogły jeżdzić po KDP)

(II etap - styczeń 2020) https://cpk.pl/pl/inwestycja/ssl/k09

G
Gość

https://lodz.wyborcza.pl/lodz/7,35136,25716856,kolej-duzych-predkosci-przez-konstantynow-to-szansa-z-ktorej.html

G
Gość
19 lutego, 23:33, PREMIER:

Jak się taki majster jak Horała zabrał za realizację tego pisowskiego idiotyzmu to nie takie numery jeszcze będą. Horała bierze mapę, czerwony mazak i rysuje ! Tu kolej, tu staw, tam kartoflisko a tam lotnisko. Teraz szarpie razem z kumplami ogromną kasę za pilnowanie pola buraków, łąki czy czegoś tam. Zabierają ludziom dorobek całego życia za gówniane pieniądze które ledwo starczą na fundamenty. Ale ten stary pokręcony psychopata ma takie wizje jak wyrąbanie Puszczy Białowieskiej,wybicie całej populacji dzików ( może lepiej wybić tych idiotów co to wymyślili )przekopanie Mierzei Wiślanej i budowa lotniska na kartoflisku nikomu do niczego niepotrzebnego ! Ale mafia musi gdzieś prać brudne pieniądze i dawać dobrze płatne fuchy swoim wiernym żołnierzom ! Teraz to jest jeden wielki BURDEL I SZARPANIE KASY GDZIE SIĘ TYLKO DA I JAK DŁUGO DA !

20 lutego, 9:11, Gość:

Napisałeś się człowieku, wylałeś wszystkie żale ale jest bardzo miałkie.Widocznie zmniejszyli ci emeryturę ubeku.

Nie wyrażam zgody na zniszczenie Ogrodu Botanicznego z powodu kretyńskich pomysłów Pana Horały. To są jedyne spokojne zielone tereny w Łodzi. Ale wiadomo PiS będzie się mścił za brak poparcia

g
gothmucha

Historia budowy kolei w Polsce naznaczona jest miastami, które nie w momencie jej budowy oprotestowywały ją, tracąc na zawsze perspektywy rozwoju. Tak zrobiła Nieszawa w połowie XIX wieku, tak zrobiły chwilę wcześniej Brzeziny - dzięki temu powstały z niczego odpowiednio Aleksandrów Kujawski i Koluszki, obydwa większe dziś niż dawniej dużo ważniejsze niż wymienione wcześniej miasta. Brzeziny zresztą bohatersko obroniły się przed koleją już kolejny raz - następnym razem kilka lat temu, gdy oprotestowały przejście tej samej KDP przez swój teren, w związku z czym pójdzie ona przez Dmosin, wzdłuż autostrady A1 i A2. Nie pomogło to, że wraz z KDP do Brzezin dotrzeć miała ŁKA, korzystając albo z tych samych torów, albo z dobudowanego trzeciego toru.

Dzisiaj ta sytuacja się powtarza, tylko że z drugiej strony aglomeracji. Warto przypomnieć, że najbardziej optymalny przebieg KDP przez Łódź i dalej na zachód został utrącony jeszcze dziesięć lat temu. Tajemnicą poliszynela jest, że z powodu stadniny koni należącej do lokalnego bonza, w związku z czym KDP "wepchnięto" w korytarz linii kolejowej na Retkinii, przy okazji efektywnie niwecząc możliwość jej faktycznego zbudowania - bo żeby "wejść" w tę linię trzeba po pierwsze rozkopać na co najmniej dwa lata jedyną ulicę łączącą Retkinię z miastem (Bandurskiego), a po drugie pogodzić się z ewentualnymi wyburzeniami - i to nie będą już domki, ale mogą być całe bloki. Ale nic to, na Retkinii nie mieszka najwyraźniej żaden ważny polityk, ani żaden lokalny bonzo, za to na proponowanym, nowym przebiegu działkę ma z kolei znany łódzki poseł.

My się tu oczywiście dalej będziemy kłócić, protestować i oflagowywać się, ale zapominamy jak wiele jest osób, które bardzo chętnie postawią na całym projekcie kreskę, bo przecież po co Łodzi w ogóle kolej, a do Wrocławia można dojechać przez Częstochowę, tak jak dzisiaj. Status quo jest fajne, po co je zmieniać? Szkoda, że działania lokalnych polityków PO i Lewicy (w tym posłów) są wodą na młyn dla tych ludzi, którzy pewnie nawet sobie nie zdają z tego sprawy. No cóż, mądry Polak po szkodzie, a czasem i po niej nie.

R
R123
20 lutego, 19:10, Mieszkaniec Konstantynowa:

Mieszkam na ul. Sucharskiego i uważam, że pan Jakubowski powinien postarać się o stację kolejową. Konstantynów Łódzki tego potrzebuje. Konstantynów to nie tylko krzykacze z domków jednorodzinnych!

21 lutego, 10:13, Gość:

Ciekawe jak Ty byś miał stracić dach nad głową to byś nie krzyczał? Ludzie dorobili się działek i domów i teraz mają to stracic. A co do stacji kolejowej, to szybka kolej nie będzie miała stacji w takich miastach jak Konstantynów czy Lutomiersk, tylko stacje będą w dużych miastach.

Szybkiej kolei nie będzie w Lutomiersku, czy Konstantynowie, bo będą tylko w dużych miastach.

Ale PRZYSTANEK zwykłej kolei dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej (ŁKA) MOŻE BYĆ w Konstantynowie Ł. (ul. Łódzka) na łącznicy kolejowej pomiędzy szybką linią LK85 i obecną linią LK14. Mieszkańcy i burmistrz Konstantynowa musi tylko o to poprosić. Ta łącznica będzie zwykłą linią kolejową, więc dlatego to będzie możliwe.

G
Gość
20 lutego, 19:10, Mieszkaniec Konstantynowa:

Mieszkam na ul. Sucharskiego i uważam, że pan Jakubowski powinien postarać się o stację kolejową. Konstantynów Łódzki tego potrzebuje. Konstantynów to nie tylko krzykacze z domków jednorodzinnych!

Ciekawe jak Ty byś miał stracić dach nad głową to byś nie krzyczał? Ludzie dorobili się działek i domów i teraz mają to stracic. A co do stacji kolejowej, to szybka kolej nie będzie miała stacji w takich miastach jak Konstantynów czy Lutomiersk, tylko stacje będą w dużych miastach.

R
Radek

Ekspert: KDP przez Konstantynów to lepszy wariant:

https://www.rynek-kolejowy.pl/mobile/ekspert-kdp-przez-konstantynow-to-lepszy-wariant-95570.html

C
CPK
19 lutego, 5:19, erwer:

Proszę Państwa. Ponieważ Platforma z Peselem opracowala już drogi projekt , zaawansowany na kolej Y myślę że trzeba jak najwięcej zaadaptować z tamtego projektu. Wielkie pieniądze zostały już wydane na szczegolowe plany i uzgodnienia. Chyba że chcemy żeby się z nas smiali że robimy "dzikie węże" tylko żęby produkować projkekty- lakka praca -nieodpoiwedzialna bo i tak żaden projekt nie zostanie zrealizowany i pieniążki do kieszeni.

Masz rację. Ale niestety od zamrożenia projektu szybkiej kolei przez zegarkowego ministra wiele samorządów zignorowało te plany i pozwoliło zarezerwowane tereny zabudować.

Poza tym CPK w wielu przypadkach wykorzystuje alternatywne trasy przebiegu KDP opracowane ponad 10 lat temu.

G
Gość
19 lutego, 14:50, Rychu:

A gdzie moge zobaczyc mapke z planowanym przebiegiem. Trudno odniesc sie do pomyslu, jesli brak tej informacji. Loza tym zdjecia dolaczone do artykulu sugeruja ze juz klada tory i zaraz rusza pociagi. Jak mam to rozumiec?

O mapach i konsultacjach:

(I etap - lipiec 2019) https://cpk.pl/pl/inwestycja/kolej/regionalne-konsultacje-strategiczne-wojewodztwo-lodzkie (tutaj można zobaczyć też informacje o etapach konsultacji);

(II etap - styczeń 2020) https://cpk.pl/pl/inwestycja/ssl/k09

M
Mieszkaniec Konstantynowa

Mieszkam na ul. Sucharskiego i uważam, że pan Jakubowski powinien postarać się o stację kolejową. Konstantynów Łódzki tego potrzebuje. Konstantynów to nie tylko krzykacze z domków jednorodzinnych!

p
pit

Zawsze będzie ktoś niezadowolony a argument że 10 lat temu coś było ustalone to żaden argument i Pan Joński się myli. Teraz są dwa warianty trasy do konsultacji i należy te dwa rozpatrywać serio. To co nakreślił mazakiem minister Nowak 10 lat temu nie jest obowiązujące dzisiaj ponieważ świat idzie do przody.

G
Gość

Korespondencję w tej sprawie wyslano także do wiceministra Chorały.

Tu nazwisko napisano błednie!

R
Rychu

A gdzie moge zobaczyc mapke z planowanym przebiegiem. Trudno odniesc sie do pomyslu, jesli brak tej informacji. Loza tym zdjecia dolaczone do artykulu sugeruja ze juz klada tory i zaraz rusza pociagi. Jak mam to rozumiec?

G
Gość

"torowisko w studium biegnie przez osiedla mieszkalne Srebrna-Ostoja, Srebrna-Dąbrowa oraz okolice ul. Łużyckiej, Rszewskiej, Lutomierskiej i Nadrzecznej."

Kurczę, wygląda to tak poważnie jakby ten Konstantynów miał co najmniej 100 tys. mieszkańców :).

Dodaj ogłoszenie