Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Łódzkie. Szybka kolej: jest firma, która wyznaczy trasę Warszawa - Centralny Port Komunikacyjny - Łódź! 28.05.2021

Marcin Darda
Marcin Darda
Centralny Port Komunikacyjny wybrał firmę, która wytyczny szlak kolei dużych z prędkości z Warszawy przez CPK do Łodzi. Ten odcinek szybkiej kolei ma być wybudowany jako pierwszy. CZYTAJ DALEJ NA KOLEJNYM SLAJDZIE>>>
Centralny Port Komunikacyjny wybrał firmę, która wytyczny szlak kolei dużych z prędkości z Warszawy przez CPK do Łodzi. Ten odcinek szybkiej kolei ma być wybudowany jako pierwszy. CZYTAJ DALEJ NA KOLEJNYM SLAJDZIE>>>
Łódzkie. Szybka kolej: wybrano firmę, która wyznaczy trasę Warszawa - Centralny Port Komunikacyjny - Łódź!. Centralny Port Komunikacyjny wybrał firmę, która wytyczy szlak kolei dużych z prędkości z Warszawy przez CPK do Łodzi. Ten odcinek szybkiej kolei ma być wybudowany jako pierwszy.

Łódzkie. Szybka kolej: wybrano firmę, która wyznaczy trasę Warszawa - Centralny Port Komunikacyjny - Łódź!

Najlepszą ofertę przedstawiło konsorcjum firm IDOM, Multiconsult, Transprojekt Gdański i Arcadis, które za swoją pracę otrzyma 24,7 mln zł. Chodzi o przygotowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla 140 km. odcinka tzw. szprychy kolejowej nr 9 między Warszawą a stacją Łódź-Niciarniana. Szprycha nr 9 jest odcinkiem priorytetowym dla podstawowego szlaku kolei dużych prędkości, bo wiedzie do najważniejszych węzłów, czyli CPK i Łodzi.

Kolejny ważny etap za nami - mówi Mikołaj Wild, prezes spółki CPK - Działając wspólnie z wybranym wykonawcą wyznaczymy optymalny przebieg dla pierwszej linii wchodzącej w skład programu CPK. Kluczowej z punktu widzenia obsługi Portu Solidarność, a jednocześnie jednego z najważniejszych elementów nowej sieci transportu publicznego. Zaczniemy tak szybko, jak to jest możliwe. Popisanie umowy nastąpi natychmiast po zakończeniu procedur koniecznych dla zapewnienia transparentności działania

Szybka kolej ma skrócić czas podróży między Łodzią a Warszawą z 80 do 45 minut, ale ten odcinek jest elementem większego projektu połączenia stolicy via Łódź i Ostrów Wielkopolski z Wrocławiem i Poznaniem, a także Pragą i Berlinem, natomiast kolejne szprychy odbiegające od CPK mają być skomunikowane z liniami kolejowymi wiodącymi we wszystkie części kraju - łącznie ma zostać wybudowane ponad 1,7 tys. km. nowych linii kolejowych. Sama część kolejowa projektu CKP, który ma być interkontynentalnym lotniskiem, warta jest blisko 130 mld zł.

Kolejna istotna informacja to przyjęcie Strategicznego Studium Lokalizacyjnego dla CPK, czyli podstawowych założeń budowy portu i linii kolejowych. Dokument powstał na bazie wariantów przebiegów przedstawionych w dwóch turach konsultacji społecznych przeprowadzonych w 630 gminach z udziałem 160 tys. mieszkańców i samorządowców. W Łodzi po fali protestów już w czasie pierwszej tury konsultacji, CPK odstąpiło od propozycji zmiany przebiegu tunelu dla szybkiej kolei. Spółka zaproponowała przebicie tunelu pod ul. Konstantynowską przebiegającą środkiem Parku Na Zdrowiu, nowy przebieg oznaczałby także wyburzanie domów m.in. na Złotnie lub odszkodowania dla mieszkańców posiadających już pozwolenia na budowę, poza tym plany zagospodarowania przestrzennego nie przewidywały tam budowy linii kolejowej, nie mówiąc o tunelu, zaś Konstantynów Łódzki zostałby nową linią podzielony niemal na pół. Po protestach powrócono jednaj do wariantu południowego, zatwierdzonego jeszcze za rządu PO -PSL w 2012 r. Za stacją Niciarniana, linia szybkiej kolei powiedzie na Dworzec Fabryczny, a wyjedzie z niego tunelem, tyle, że nie średnicowym, którego drążenie rozpoczęło się ze sporym opóźnieniem, a tunelem dla kolei dalekobieżnych, który prawdopodobnie przebiegnie pod centrum Łodzi w okolice Dworca Kaliskiego, a potem pod ul. Bratysławską z wylotem za ul. Obywatelską, a następnie szybka linia ma biegnąć wzdłuż konwencjonalnej linii do Sieradza. Drugi tunel w Łodzi, liczący około 4 km. ma zostać wybudowany w latach 2023-27.

O ile rozstrzygnięta została kwestia protestów w zachodniej Łodzi, o tyle wciąż nie wiadomo jak CPK zareaguje na protesty mieszkańców osiedla Mileszki, po wschodniej stronie Łodzi, bo i tam chcą, by szybka kolej przebiegła tunelem. Dlaczego?

"W przypadku poprowadzenia linii KDP w przebiegu naziemnym, południowa część osiedla Mileszki znajdzie się w trójkącie wyznaczonym przez tory kolejowe Łódź Fabryczna - Koluszki, tory kolejowe dużych prędkości i Autostradę A1. (...) Należy się obawiać, że w przypadku budowy KDP w wariancie naziemnym, powstanie w części osiedla Mileszki niedostępna komunikacyjnie enklawa - brzmi fragment stanowiska, które Rada Miejska Łodzi wydała w drugiej turze konsultacji społecznych, popierając mieszkańców wschodnich krańców Łodzi.

Co dalej? Otóż uwagi mieszkańców mają być analizowane podczas - jak informuje CPK - "następnych kroków procedury planistycznej i projektowej", już teraz zapowiadane są konsultacje społeczne mające towarzyszyć przygotowaniu studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, które przygotuje konsorcjum firm właśnie wyłonionych w przetargu. Problem tylko w tym, że wycofanie się z wariantu północnego tunelu było w istocie odejściem od problemu, które CPK wykreował sam, natomiast problem mieszkańców osiedla Mileszki, którzy tunel uważają za konieczny, tego kontekstu jest pozbawiony.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Niedziele handlowe mogą wrócić w 2024 roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki