Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Szybkie tempo budowy drogi S8 w Łódzkiem [ZDJĘCIA] [MAPA]

Marcin Bereszczyński
Małgorzata Trzuskowska/polskapresse
Na drodze ekspresowej S8, którą buduje Budimex, jest już ułożone 530 metrów betonowej nawierzchni, po której w 2014 roku będą jeździły samochody. To na razie fragment wykonany na próbę, aby laboratorium Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad mogło poddać analizie parametry ułożonej nawierzchni. Wyniki badań jeszcze nie są znane.

Budimex jest zadowolony z postępu prac. Do końca września miał mieć wykonane 40 proc. kontraktu, czyli blisko 20-kilometrowego odcinka S8 między węzłami Róża i Łódź Południe, gdzie połączy się w przyszłości z autostradą A1. Udało się osiągnąć więcej - 43 proc. Jeśli chodzi o zaawansowanie robót drogowych to wykonano 47 proc. zaplanowanych prac. Oznacza to, że prace wyprzedzają harmonogram o dwa miesiące. Jeśli zima nie będzie długa i mroźna, to budowa może być zakończona przed terminem, który upływa 5 stycznia 2014 roku.

- Najbardziej zaawansowany jest odcinek od strony węzła Róża, gdzie ułożony został fragment nawierzchni - mówi Dariusz Demianiuk, dyrektor kontraktu. - Planujemy w tym roku ułożyć jeszcze 4 km.

Betonową nawierzchnię układa maszyna ważąca 160 ton. Jej montaż trwał dwa tygodnie. Maszyna w minutę układa 80 cm nawierzchni. Taki sprzęt kosztuje około 5 mln euro.

Do budowy 19,4 km odcinka S8 potrzeba ponad milion ton betonu. Wykorzystywany jest on do budowy nawierzchni drogi, dwóch węzłów - Rzgów i Pabianice, dziesięciu wiaduktów oraz trzech mostów nad rzekami Pabianką, Bychlewką i Dobrzynką. Koryto tej ostatniej zostało nieco zmienione, aby łatwiej wybudować jezdnię nad rzeką. To właśnie rzeki i bagnisty teren są największymi problemami na odcinku budowanym przez Budimex.

- Grunt jest jak galareta. Nie barkowało miejsc, gdzie nie sposób było przejechać żadnym sprzętem. Podłoże było wzmacniane za pomocą betonowych kolumn, które sięgały w głąb aż do gruntów nośnych. Niektóre kolumny musiały mieć po 20 metrów - powiedział Dariusz Demianiuk.

Takich kolumn potrzeba na budowę tego odcinka 100 tysięcy. Ich łączna długość to ponad tysiąc kilometrów. Obecnie na placu budowy pracują na dwie zmiany, czyli 544 osoby. 53 z nich to inżynierowie, 21 majstrów, 76 operatorów sprzętu budowlanego, 180 kierowców, a pozostali to pracownicy fizyczni. Po placu budowy kursuje 140 ciężarówek.

Roboty na odcinku drogi ekspresowej S8 między węzłami Róża i Łódź Południe najbardziej doskwierają kierowcom jadącym drogą krajową nr 1. Tworzą się tam gigantyczne korki. A to za sprawą zamknięcia jednej z jezdni tej trasy na wysokości Rzgowa. Zamknięty jest odcinek o długości 1,4 km. Tak będzie do połowy przyszłego roku, gdy zamknięta zostanie druga jezdnia. Po odtworzeniu nawierzchni trasa zostanie otwarta pod koniec 2013 roku. Kierowcy jadący w stronę Łodzi zyskają dodatkowy pas ruchu. Dotychczas była tam tylko dwa pasy.

Niebawem całkowicie zakończone zostaną prace na odcinku S8 od Piotrkowa Trybunalskiego do granicy z województwem mazowieckim. Trasa miała być gotowa przed Euro 2012, ale oddanie jej do użytku opóźniło się przez podtopienia i natrafienie na gazociąg, którego nie było na mapach. Utrudnienia w ruchu na tym odcinku powinny zakończyć się z jeszcze w październiku.

Na odcinku między węzłem Łódź Południe i Łaskiem najbardziej zaawansowana jest budowa węzła Łódź Południe. Prace realizuje tam Skanska. - Odcinki budowane przez Dragados i Pol-Aqua, czyli Róża - Łask i Róża - Dobroń (w przyszłości to będzie fragment trasy S14) mają niewielkie opóźnienia, ale jest to do nadrobienia - powiedział Ryszard Łatecki, kierownik projektu unijnego budowy S8 z łódzkiego oddziału GDDKiA.

W 2014 roku mają zakończyć się wszystkie prace budowlane na drodze S8 w woj. łódzkim. Dzięki temu nowa droga ekspresowa połączy aglomerację wrocławską, łódzką, warszawską i białostocką.

Damy ci więcej - zarejestruj się!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki