Tak polska kolej zmieniła się dzięki środkom unijnym

Materiał informacyjny PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Łódź Lublinek - jeden z nowych przystanków kolejowych w regionie
Łódź Lublinek - jeden z nowych przystanków kolejowych w regionie
Polska od 20 lat jest członkiem Unii Europejskiej. Obecność naszego kraju w związku europejskich państw zaowocowała ogromnymi środkami, które mogły być przeznaczone również na rozwój kolei. Dzięki finansowaniu z różnych programów unijnych, zmodernizowane zostały linie kolejowe, stacje i przystanki. Powstały nowe odcinki torów, nowoczesne systemy sterowania ruchem kolejowym i bezpieczeństwa. Na zmianach zyskali przede wszystkim pasażerowie, którzy podróżują komfortowo, szybciej, a przede wszystkim bezpieczniej.

Wielomiliardowe inwestycje na kolei w ciągu ostatnich 20 lat nie byłyby możliwe, gdyby nie wsparcie unijne. To dzięki licznym programom, takim jak Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko, Program Operacyjny Polska Wschodnia, CEF „Łącząc Europę” – (Connecting Europe Facility) oraz szesnastu Regionalnym Programom Operacyjnym w każdym województwie, polska kolej miała możliwość zmieniać się dla podróżnych i ich wygody.

Wiadukt drogowy nad torami w Skierniewicach
Wiadukt drogowy nad torami w Skierniewicach
Przebudowany przystanek Kolumna na linii Łódź - Zduńska Wola
Przebudowany przystanek Kolumna na linii Łódź - Zduńska Wola

Sprawna obsługa pasażerów, szybsze przejazdy pociągami, wzrost poziomu bezpieczeństwa i wygoda w codziennych podróżach to efekty inwestycji, które PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zrealizowały również dzięki wsparciu funduszy unijnych. W latach 2004-2023 łączne nakłady na inwestycje kolejowe – w tym również te współfinansowane przez Unię Europejską – wyniosły blisko 116 mld zł. Prace objęły ok. 17 tys. kilometrów torów. Efektem są dzisiaj krótsze czasy przejazdu na ważnych trasach jak m.in. Warszawa – Trójmiasto, Katowice – Kraków, Kraków - Rzeszów, Wrocław – Poznań, Warszawa – Białystok, Ełk – Szczytno – Olsztyn.

Budowa nowych linii do terminali lotniczych pozwoliła lepiej zintegrować różne środki transportu i umożliwiła łączenie transportu kolejowego z lotniczym. Powstały połączenia do lotniska Kraków Balice, Katowice-Pyrzowice, Rzeszów Jasionka, Warszawa Lotnisko Chopina, Olsztyn-Szymany czy między Świdnikiem a Portem Lotniczym Lublin.

Ważnym efektem kolejowych inwestycji jest także poprawa warunków do przewozów towarów. Dzięki inwestycjom zrealizowanym przy pomocy środków unijnych, poprawił się dostęp do portów morskich w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu. Sprawny przewóz towarów jest możliwy dzięki pracom na  przejściach granicznych i modernizacji ważnych linii dla ruchu towarowego, jak np. linia 131 Chorzów Batory – Tczew, linia 273 Wrocław – Szczecin  tzw. Nadodrzanka, linie kolejowe w woj. śląskim np.  Toszek Północ – Rudziniec Gliwicki – Stare Koźle, Chybie – Żory – Rybnik – Nędza/Turze.

ŁÓDZKIE NA DOBRYCH TORACH

Po wielu latach wróciły połączenia kolejowe na linię Łódź Widzew – Łódź Chojny. Mieszkańcy w aglomeracji łódzkiej zyskali możliwość dogodnych codziennych i okazjonalnych podróży koleją.

Podróżni zyskali wyższy standard obsługi na przebudowanych stacjach i przystankach. Nowoczesne obiekty, które zapewniają większą dostępność do kolei także osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się, powstały w każdym województwie. Podróż z wygodnych peronów podróżni mogą rozpocząć m.in. na stacjach Łódź Fabryczna, Łódź Widzew, Łódź Kaliska, Łódź Żabieniec, Kutno, Łowicz Główny, Skierniewice, Piotrków Trybunalski, Radomsko, Pabianice, Zduńska Wola, Ozorków, Łęczyca, Opoczno.

Zmodernizowana stacja Łowicz
Zmodernizowana stacja Łowicz

W Łodzi postępują prace przy najważniejszej inwestycji kolejowej w Polsce, czyli budowie podziemnej trasy średnicowej, która połączy najnowocześniejszy w kraju Dworzec Fabryczny ze stacjami Łódź  Kaliska i Łódź Żabieniec. Mieszkańcy i podróżni będą mieli do dyspozycji trzy nowe przystanki: Śródmieście, Polesie i Koziny, które ułatwią podróżowanie wszystkim pasażerom w aglomeracji i województwie. Przystanki będą miały wszelkie udogodnienia, w tym windy i schody ruchome. Dla osób niewidomych i niedowidzących dostępne będą informacje w alfabecie Braille’a.

Zwiększyła się również dostępność do kolei dzięki budowie nowych stacji i przystanków w całej Polsce. Nowe obiekty powstały zarówno w dużych miastach np. Łodzi jak i w mniejszych miejscowościach m.in. w Pabianicach i Zgierzu.

Miliardowe inwestycje PLK SA to również prace na rzecz poprawy poziomu bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym. Bezkolizyjne skrzyżowania, jak tunele i wiadukty, usprawniły przejazd pociągów oraz poprawiły lokalną komunikacjęnp. w Skierniewicach, Łowiczu, Gałkowie i Andrespolu. Tysiące przejazdów kolejowo-drogowych zyskało nową nawierzchnię lub urządzenia. Nowoczesne systemy pozwalają lepiej nadzorować ruch pociągów na głównych trasach przebiegających przez woj. łódzkie np. na trasie Warszawa – Poznań, Warszawa – Katowice, Łódź – Sieradz.  

Na kolei kontynuowany jest wielki proces inwestycyjny. Efektem będzie dalszy rozwój infrastruktury, co przełoży się na kolejne szybsze i bezpieczniejsze podróże, lepszą ofertę przewozową oraz większa dostępność do kolei.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki