Tańsze parkowanie w centrum Łodzi. Od stycznia kierowcy zapłacą mniej

Maciej Kałach
Podwyższenie opłat jesienią 2012 roku i poszerzenie strefy zimą nie przyniosło oczekiwanych zysków łódzkiemu magistratowi. Łodzianie zaczęli zostawiać auta na parkingach prywatnych lub "dzikich".
Podwyższenie opłat jesienią 2012 roku i poszerzenie strefy zimą nie przyniosło oczekiwanych zysków łódzkiemu magistratowi. Łodzianie zaczęli zostawiać auta na parkingach prywatnych lub "dzikich". Krzysztof Szymczak
Udostępnij:
Jeszcze tylko kilka dni i wrzucanie monet do parkomatu nie będzie dla łódzkich kierowców, parkujących w centrum, tak bolesne jak teraz. Stawki w płatnej strefie parkowania spadną już od 1 stycznia. Powrócą do stanu z 2008 roku. Za pół godziny będziemy płacić złotówkę, za pierwszą godzinę i kolejne tylko dwa złote, a za całodniowy bilet tylko 10 złotych.

- Czekałam na tę decyzję, bo wolę teraz parkować na prywatnych parkingach przy alei Kościuszki niż korzystać z droższych parkomatów miejskich - mówi pani Janina.

Przypomnijmy, że o obniżce stawek za parkowanie zdecydowali radni podczas sesji Rady Miasta w połowie października. Wniosek taki złożył Klub Łódź 2020, który podkreślał, że jest to rekompensata za liczne remonty w centrum miasta, między innymi modernizację trasy W-Z oraz budowę dróg wokół dworca Łódź Fabryczna.

Zresztą, podwyższenie opłat jesienią 2012 roku i poszerzenie strefy zimą nie przyniosło oczekiwanych zysków łódzkiemu magistatowi. Dlaczego? Bo łodzianie zaczęli zostawiać auta na parkingach prywatnych lub "dzikich".

W tym roku, po podwyżce stawek i poszerzeniu strefy, Zarząd Dróg i Transportu oczekiwał zysku z parkomatów w wysokości 12 mln złotych. Dla porównania, w 2011 roku, gdy jeszcze obowiązywały stare ceny i mniejszy obszar płatnej strefy, drogowcy zarobili na parkomatach 6,1 miliona złotych.

I w tym roku nie zyskali o wiele wiecej, bo zaledwie 7,8 miliona złotych. Nie jest to oszałamiającą kwota, biorąc pod uwagę, że 1 grudnia 2012 roku ustawiono w centrum Łodzi aż 120 nowych parkomatów. Obszar płatnej strefy parkowania zwiększył się o 1.700 miejsc. Powiększenie strefy płatnego parkowania miało dać dwa miliony złotych zysku w ciągu roku, a podwyższenie stawek następne 5,4 miliona złotych. Ale skończyło się tylko na szacunkach.

Gdy radni porównywali zyski z pierwszych sześciu miesięcy 2012 roku i pierwsze półrocze tego roku, okazało się, że różnica wynosi zaledwie 700 tysięcy złotych. Jak to możliwe? Otóż do stycznia do czerwca 2013 roku Zarząd Dróg i Transportu zarobił z parkomatów tylko 5 milionów złotych. W tym samym czasie w 2012 roku było to 3,7 miliona złotych. Zatem różnica to tylko 1,3 miliona złotych. Od tego trzeba odjąć 43 procent zysków dla firmy City Parking Group, która obsługuje strefę płatnego parkowania.

Czy firma spodziewa się większej liczby klientów po obniżeniu stawek za parkowanie? Trudno powiedzieć, bo posiada ona również pięć prywatnych parkingów, między innymi na ulicy Żeligowskiego, placu Hallera czy Muszyńskiego. I na razie nie planuje obniżać na nich stawek , a średnio wynoszą one około 3 złote za godzinę postoju. Bo jeśli komuś zależy na zaparkowaniu w pobliżu danego miejsca, to zapłaci więcej.

Może dlatego większych zysków nie przyniósł parking przy alei Mickiewicza - na działce, gdzie miał powstać hotel Hilton. Do niedawna płaciło się tam dwa złote za godzinę.

- Teren był dzierżawiony, ale z tego co się orientuję, parking nie cieszył się olbrzymim obłożeniem - zaznacza Jarosław Olszowy z firmy Bacoli Properties, która wybuduje hotel u zbiegu alei Mickiewicza i Kościuszki. - Zresztą i tak zamierzamy ten parking zlikwidować w związku z budową hotelu.

Jeszcze niższą stawkę oferuje parking wielopoziomowy przy ulicy Potza - zaledwie 50 groszy za godzinę postoju. W ten sposób jego dzierżawca chciał przyciągnąć tych kierowców, którzy parkują po drugiej stronie ulicy Wólczańskiej na tzw. dzikim parkingu. Ale akurat tam aut nie ubywa, nawet gdy muszą one brnąć w błocie.

Z tego wniosek, że najpopularniejsze wśród łodzian są parkingi bezpłatne. W tej sytuacji obawa niektórych radnych, że obniżenie stawek w płatnej strefie zniechęci potencjalnych inwestorów do budowania wielopoziomowych parkingów, jest bezzasadna. Być może jeśli stawki spadą do złotówki za pół godziny, miejskie miejsca parkingowe mają szansę się zapełnić.

Wideo

Komentarze 21

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

m
minioi
:)
l
lodzianin
KIEŁBASA WYBORCZA ! I to taka b. nachalna bo Ci sami radni z Łodzi 2020 wcześniej głosowali za podwyżkami !
A
Aga
TURPISTYCZNA ŁÓDŹ zaprasza na codzienną porcję najbardziej ekstremalnych fotek z Łodzi!

Łódź bez ściemy. Bez mydlenia oczu. Tylko u nas!!
o
oburzony
ale jesteś bezczelny. Po co zamieszczasz ten post? Dla kasy?
w
wybory
A który radny jest szefem od parkowania w Łodzi?
ł
łodzianin
Jakby ceny wzrosły, to byliby "biedni, uciśnieni kierowcy". Jak spadają, to jest "kiełbasa wyborcza". Można Was w ogóle jakos zaspokoić, malkontenci, czy cierpicie na anhedonię (patrz wikipedia)?
A tak na poważnie, to bez sensu jest jedna strefa z jednakową ceną. Stref powinno być kilka, z różnicami miedzy nimi np. 10gr/h, i zależec powinny od popytu na miejsca parkingowe w danym rejonie i być kształtowane tak, aby zajętych było ok. 85%. Tym sposobem np. na parkingach przy Mickiewicza naprzeciwko Galerii ceny powinny być obniżone (bo jest pusto), a np. na Nawrot - podniesione (bo trudno znaleźć wolne miejce).
z
zuza
Wybory się zbliżają...
g
ggg
ale to ok ale marchewka lodz2020 to zenada.Jacy ludzie taka partia.
X
XYZ
Likwidacja platnych parkingow w okolicy rynlku tylko zwiekszy problem z brakiem ilosci wolnych miejsc - teraz dzieki temu ze sie placi jest dosc spora rotacja samochodów,bo nikt nie chce duzo placic, gdy parking bedzie darmowy to samochody beda staly caly dzien w ten sposb nie bedzie sie dalo posc na rynek bo niebedzie parkingu.

Jestem przeciw pomniejszaniu SPP, nizsze ceny zaparkowanie to co innego.
x
xy
parkingi czy 1zl czy bloby 5zl sa i byly pelne.Nie robcie z ludzi idiotow Panowie i Panie Magin Tylman Zewald.Popatrzcie ile wy zarabiacie.w.spolkach.mpo atlas itp.I tyle w tym temacie
a
assarin
Jak to dobrze, że to ostatni rok w radzie tych populistów i śmierdzących cebulą wieśniaków z łódź2020. Przydałoby się też wywieźć na gnój czerwonych z lsd i pisuaru.
w
wezyr
To może jak polaków-robaków nie stać na parkowanie, to niech pomyślą o zmianie środka transportu? No ale polactwo głupie i po szkodzie. Woli się wozić szrotami i myśleć że są panami życia. Ale może w końcu dojdzie od ich pustych łbów, że koszt samochodu to i koszt parkowania. Państwo ma lepsze wydatki niż sponsorowanie wygody lokalnemu wieśniactwu.
l
lodziak
takie samo oglupianie ludu przed wyborami jak ostatnio serwowanie kapusty itp przez sld na barlickim. Rozumiem glosowac na pis po sld nawet ale co to i kto to z Lodzi2020? WYRZUCONE dzieciaki z po ;) przedszkole.
a
alek
typowa kielbasa klubu 2020 ale jaki poziom klubu takie i decyzje. to wasz ostatni rok w radzie.
X
XYZ
"Być może jeśli stawki spadą do złotówki za pół godziny, miejskie miejsca parkingowe mają szansę się zapełnić."
Czy autor moglby pdoac gdzie sa te wolne miejsca parkingowe, bo co wjezdzam do centrum to wszystkie parkingi lezace w SPP sa zajete
Dodaj ogłoszenie