Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Teatr Chorea organizuje warsztaty dla młodzieży

Łukasz Kaczyński
Teatr Chorea organizuje letnie warsztaty dla młodzieży
Teatr Chorea organizuje letnie warsztaty dla młodzieży DziennikŁódzki/archiwum
Praca wre w Fabryce Sztuki. Już od czwartku 11 sierpnia pod okiem Teatru Chorea ruszają na ul. Tymienieckiego warsztaty "Lato w teatrze", zaś w ciągu kilku tygodni rozpocznie się realizacja wartego ponad 500 tys. zł projektu "Oratorium Dance Project Chorea 2011".

Obydwa projekty skierowane są do wszystkich kreatywnych młodych ludzi, którzy spędzają wakacje w mieście. W czasie muzycznych warsztatów "Lato w teatrze" pracować będą oni nad pieśniami antycznymi. Młodzież wyselekcjonowana została podczas warsztatów organizowanych od marca w różnych środowiskach (gimnazjach, świetlicach środowiskowych, ogniskach wychowawczych). Wzięło w nich udział około 300 osób, z których pozostało 40. Ich praca zakończy się dwoma koncertami 23 i 24 sierpnia w Akademickim Ośrodku Inicjatyw Artystycznych i w Willi Grohmana.

- To nowy etap działań i rozwinięcie tego wszystkiego, co do tej pory robiliśmy. - mówi Tomasz Rodowicz, aktor, reżyser, założyciel Stowarzyszenia Teatralnego Chorea. - Po zainstalowaniu się w Łodzi zobaczyliśmy, że to miasto ma bardzo specyficzny charakter. Że nie ma tu dzielnic dobrych czy złych, że w zasadzie wszystkie są złe, równie niebezpieczne. Wszędzie jest ta sama młodzież, która tam dorasta i czasem pozostaje. I wszędzie jest problem trudnego funkcjonowania młodych ludzi. Chcemy zatem opracować pewien rodzaj modułu pracy z nimi, rodzaj obiektywnej i energetycznej metody, która by pozwoliła wykonać im trudny materiał, wydawałoby się zarezerwowany tylko dla profesjonalnych muzyków. Jeśli taką metodę wypracujmy, będzie to jedno z najważniejszych narzędzi, jakie można posiadać w pracy z młodzieżą.

Warsztaty skupione będą wokół autorskiego materiału muzycznego skomponowanego przez muzyków Chorei z elementami ruchowymi, inspirowanego antycznymi zabytkami muzycznymi i antycznym dramatem we współczesnych rapowo-rockowych aranżacjach.

"Lato w teatrze" to przedsięwzięcie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego koordynowane przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie.

Z kolei w jesiennym międzynarodowym projekcie "Oratorium Dance Project Chorea 2011" na scenie Teatru Wielkiego, z towarzyszeniem orkiestry symfonicznej i chóru Filharmonii Łódzkiej wystąpi około stuosobowa grupa młodzieży.

Oratorium będzie efektem dwumiesięcznej pracy zainspirowanej brytyjskim projektem Fundacji Dance United, w który włączono młodzież, która wcześniej nie śpiewała i nie tańczyła. Głównym choreografem jest Robert Hayden, tancerz związany z Ultimo Vez, jednym z najsłynniejszych teatrów nowoczesnego ruchu i tańca.

- Do pracy z Choreą przyciągnęła to możliwość wspólnego działania z ludźmi, którzy do tej pory nie zajmowali się sztuką, zabranie ich i traktowania na tym samym poziomie. Bo w zasadzie jesteśmy na tym samym poziomie. Wszyscy w tym projekcie zaczynamy w pewien w sposób od zera - wyjaśnia Hayden. - Ważne dla nas będzie to, co ma każda osoba ma w środku, jakie są jej pragnienia, jaka jest jej wyobraźnia, co może dać z siebie.
Początkowo każdy z elementów: muzyka, taniec i śpiew, miały być rozdzielnie traktowane. Jednak odrzucono ten pomysł.

- W projekcie angielskim na nowo napisana została tylko choreografia do muzyki Stawińskiego. My wszystko będziemy tworzyć od podstaw. Muzykę skomponują Maciej Maciaszek i Tomek Krzyżanowski - zaznacza Rodowicz.

- Nie wiemy jeszcze jak dokładnie będzie przebiegała praca. Nie mamy przygotowanego "gotowca". To bardzo żywy proces. Kreatywność wszystkich ludzi zaangażowanych jest najważniejsza. Musimy znaleźć jakąś ramę dla współpracy, by dać uczestnikom projektu poczcie bezpieczeństwa. Za jej pomocą pracować z nimi, nie na nich - mówi Hayden.

Pomagać mu będą zawodowi tancerze skupieni wokół Jacka Owczarka, a widowisko zaprezentowane na scenie Teatru Wielkiego 9 i 10 grudnia 2011 r.

Budżet projektu nie jest jeszcze zamknięty. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego finansuje go kwotą 200 tys. zł, Urząd Miasta Łodzi podarował zaś 35 tys. zł. Do tego dochodzi wsparcie ze strony Instytutu Muzyki i Tańca (30 tys.) i Polskiej Grupy Energetycznej (10 tys.). Z Narodowym Centrum Kultury rozmowy wciąż trwają, ale deklarowało ono 15 tys. zł., a Teatr Wielki i Filharmonia Łódzka wnoszą aport rzeczowy.

To nie wszystkie nowinki z obozu Chorei. Między 18 a 22 września stowarzyszenie poprowadzi w stolicy Białorusi, Mińsku, warsztaty teatralne "Głos, ciało i ruch w przestrzeni". Międzynarodowa strefa teatru", skierowane do twórców teatralnych, tancerzy, muzyków i entuzjastów teatru organizowane w ramach projektu Ministerstwa Spraw Zagranicznych. Będzie on również okazją do nawiązania współpracy z niezależnym teatrem białoruskim.

Natomiast 13 października oraz między 18 a 21 grudnia 2011 r. w prestiżowym Centrum Meyerholda w Moskwie Chorea zaprezentuje spektakl "Po Ptakach" oraz poprowadzi warsztaty master class dla profesjonalnych tancerzy, muzyków i aktorów oraz dokona prezentacji swej metody pracy. Celem działania odbywającego się w ramach wydarzeń promujących polską prezydencję w Radzie Europy jest nawiązanie roboczych kontaktów i stworzenie możliwości współpracy z rosyjskimi artystami.

Na jesieni ujrzymy również dwa premierowe monodramy aktorów Teatru Chorea. Będą to "Córka swojej matki" Igi Załęcznej, będący próbą przyjrzenia się naturze kobiety, która wyłania się z twórczości Marguerite Duras - naturze materialnej, niezmiennej, lecz zazwyczaj stłumionej i zapomnianej, oraz monodram Małgorzaty Lipczyńskiej, oparty na twórczości Agłai Veteranyi, opowieść o przekraczaniu emocjonalnych, geograficznych i czasowych granic.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki