Teatr Wielki w Łodzi: „Cisza/Silence” rozpoczęła XXV Łódzkie Spotkania Baletowe

Dariusz PawłowskiZaktualizowano 
Ładnie „narysowane” sceniczne obrazy, wspaniała muzyka wielkiego Ludwiga van Beethovena, znakomita praca tancerzy i orkiestry Teatru Wielkiego w Łodzi, nowoczesne myślenie o balecie. Gdybyż jeszcze w całość wkomponowano wbijające się w pamięć i zapierające dech wyróżnienia, mielibyśmy do czynienia ze spektaklem wybitnym.

Na inaugurację jubileuszowych, XXV Łódzkich Spotkań Baletowych Teatr Wielki przygotował prapremierę efektownie dołączającą do tych udanych w ostatnim czasie przedsięwzięć łódzkiej sceny, które dowodzą, że tkwi tu niezmiennie potencjał pozwalający żyć przekonaniem, iż naprawdę wiele nie brakuje, by pod względem artystycznym (operowym i baletowym) była to znów jedna z najważniejszych instytucji w kraju. Spektakl „Cisza/Silence” w choreografii Ivana Cavallariego pokazuje balet Teatru Wielkiego w zaawansowanej drodze do gotowości na porywanie się na najtrudniejsze projekty; podczas premierowego wieczoru również orkiestra pod dyrekcją Michała Kocimskiego przepełniła swój występ mobilizującą energią, pragnieniem grania, wysoką koncentracją na jakości. Jest na czym budować...

„Cisza/Silence” to kolejna rzecz o tym, że doświadczanie sztuki - choć nierzadko wiąże się z ogromnymi kosztami dla artysty i jego najbliższego otoczenia - jest jednym z tych nielicznych dostępnych nam zjawisk, które nadają głębszy wymiar naszemu istnieniu, a i pozwalają poczuć się (a może nawet stać) lepszymi. Ivan Cavallari opowiada o twórczości Beethovena, lecz i o emocjonalnych, psychologicznych okolicznościach, w których powstawała. Nie przedstawia życiorysu kompozytora, ale drgające, pełne napięcia „wyimki” z jego biografii, mające z jednej strony decydujący wpływ na to, co pisał, z drugiej obrazujące niezwykle silny, bogaty, zagmatwany, żywiołowy wewnętrzny świat, któremu podlegał. Choreograf postawił na czystość i prostotę konstrukcji, przypomina o tradycji, ale obficie korzysta ze współczesnych rozwiązań, daleko wykraczających poza wrażenie: „było równo/ nierówno”. Ciekawie ułożył sceny zbiorowe: między przejmującymi (piękna sekwencja popadania Beethovena w głuchotę z umierającymi nutami), a humorystycznymi (niezmiennie aktualna kpina z wystylizowanej, przerysowanej „arystokracji”). Nieco większej finezji i pomysłowości chciałoby się jednak w układach dla duetów i solistów.

Tym bardziej, że na scenie zobaczyliśmy trafnie dobranych wykonawców. Beethoven pokazuje w przedstawieniu swoje trzy „twarze”: Kreatora (Tomu Kawai), Geniusza (Yuki Itaya) i Człowieka - świetny, monumentalny, precyzyjny Dominik Senator. Wnikamy także w trudne relacje muzyka z bezwzględnym ojcem (Krzysztof Pabjańczyk), kobietami jego życia: matką (Ekaterina Kitaeva-Muśko), Juliettą (Boglarka Novak) i Josephine (znakomita Lydie Boutfeux) oraz bratem Casperem (Grzegorz Brożek) i bratankiem Karlem (dobra rola Pawła Kurpiela). W finale otrzymujemy jeszcze pierwszorzędny występ głównej pary, Moniki Maciejewskiej-Potockas i Gintautasa Potockasa - klasa, absolutna świadomość sceny, siła wyrazu, wdzięk.

Ivan Cavallari dobrał nieoczywiste, biorąc pod uwagę balet, kompozycje Beethovena, co pozwoliło - podczas wykonywania V Koncertu fortepianowego Es-dur Cesarskiego - zabłysnąć jako perła wieczoru porywająco muzykalnemu i wirtuozerskiemu pianiście Tarasowi Hlushko. W taką „Ciszę” warto całym sobą się zatopić...

CZYTAJ INNE ARTYKUŁY

Wideo

Materiał oryginalny: Teatr Wielki w Łodzi: „Cisza/Silence” rozpoczęła XXV Łódzkie Spotkania Baletowe - Dziennik Łódzki

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 4

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
G
Gość

Dotknij Teatru było w roku ubiegłym poświęcone DZIECKU : „ Dotknij Teatru w 2018 roku pod hasłem DZIECI.ŃSTWO, ustanawia TEATR RODZINNYM PLACEM ZABAW. Sceny staną się miejscem budowania głębokich więzi podczas aktywnego doświadczania sztuki. …... Bohaterem uczyni Dziecko…..” W związku z tym oświadczeniem zastanawiam się jak się ma do ubiegłorocznej idei zdaje się obsceniczny , czy wręcz pornograficzny spektakl Dual Fusion ? Czy był to spektakl dla dzieci czy też o dzieciach???? Czy Miasto znów będzie finansowało takie dzieła ?

https://web.facebook.com/dotknijteatru/photos/a.1726835707397261.1073741906.250936591653854/1726836150730550/?type=3

zgłoś
A
Atena

Muzyka cudowna, orkiestra znakomita. Można zamknąć oczy i słuchać, słuchać, słuchać. Oglądać trudniej, chyba że partie solowe. Pozostałe, szczególnie grupowe, zatańczono nierówno, bez synchronizacji. Dodatkowo z widowni na balkonie widać "dziury" w rozstawieniu tancerzy. Oj, potrzeba jeszcze sporo prób. Warto je podjąć, bo temat spektaklu ciekawy, a potencjał w artystach jest.

zgłoś
G
Gość

Spektakl nieciekawy i nudny jak flaki z olejem..

Orkiestra na plus, wiec można zamknąć oczy i słuchać muzyki

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3