Telemedycyna – jak chorować w czasie pandemii

Artykuł sponsorowany

Wywiad z Joanną Kozińską, kierownikiem przychodni i specjalistą ds. telemedycyny w Salve Medica.

Salve Medica wprowadziło do swojej oferty telefoniczne konsultacje lekarskie. W jakim celu zostało wprowadzone takie rozwiązanie?
Zgodnie ze światowymi trendami oraz badaniami opinii, jednym z kierunków rozwoju ochrony zdrowia jest telemedycyna. Dlatego też nad wdrożeniem zdalnej opieki nad pacjentem pracowaliśmy już wcześniej, a to przełożyło się na sprawne uruchomienie telefonicznych konsultacji z lekarzem w momencie pojawienia się pierwszych przypadków zakażeń COVID-19 w Polsce. Kluczowe stało się bowiem zapewnienie bezpieczeństwa pacjentom i zahamowanie rozwoju epidemii poprzez ograniczenie bezpośrednich kontaktów osób z objawami infekcji i tych cierpiących na inne dolegliwości.

Co ma zrobić pacjent, żeby taką konsultację odbyć?
Staramy się, aby dostęp do telefonicznych konsultacji specjalistycznych był szeroki, a ich umówienie możliwie proste. Wystarczy zadzwonić na numer infolinii (42 254 64 84), gdzie pracownik wyznaczy najszybszy termin konsultacji telefonicznej i przekaże krótkie instrukcje dotyczące przygotowania się do rozmowy z lekarzem. Pacjent drogą elektroniczną może przekazać wyniki wcześniej wykonanych badań czy choćby zdjęcia obrazujące obecną dolegliwość.

W przypadku wyboru usługi komercyjnej, płatności dokona poprzez przekazany drogą mailową indywidualny link płatniczy. Specjalista natomiast ma możliwość wysłania pacjentowi recept i zaleceń lekarskich, a w razie konieczności, wynikającej ze stanu zdrowia pacjenta, wystawienia zwolnienia lekarskiego przekazywanego bezpośrednio do ZUS i pracodawcy. Wszystko odbywa się bez konieczności wizyty w placówce a więc całkowicie redukuje ryzyko zakażenia od innego pacjenta.

Czy dotyczy to jedynie usług komercyjnych?
Zdecydowanie nie. Jako pierwsze uruchomiliśmy konsultacje telefoniczne z lekarzami rodzinnymi, którzy udzielają świadczeń w ramach Podstawowej Opieki Zdrowotnej. Są one w pełni finansowane przez NFZ i stanowią podstawowy filar systemu ochrony zdrowia nie tylko w dobie panującej epidemii. Już następnego dnia konsultacje telefoniczne stanowiły tu niemalże 100% udzielonych świadczeń. Można śmiało powiedzieć, że zarówno lekarze jak i nasi pacjenci stanęli na wysokości zadania.
Kolejnym krokiem było udzielanie tą drogą konsultacji specjalistycznych finansowanych ze środków NFZ. Do tego potrzebne było jednak zielone światło Centrali, na które nie trzeba było długo czekać. Od chwili wydania komunikatu zezwalającego na wykonywania telekonsultacji specjalistycznych informujemy naszych pacjentów o takiej możliwości i na bieżąco zachęcamy ich do pozostania w domu, jeśli wizyta w przychodni nie jest konieczna.

A co w przypadku, gdy pacjent musi mieć przeprowadzone badania diagnostyczne, tego nie da się przeprowadzić przez telefon?
Chciałabym podkreślić, że telemedycyna nigdy nie zastąpi tradycyjnej opieki nad pacjentem, ma być jedynie narzędziem wspomagającym jej sprawowanie. Dlatego istotną kwestią podczas każdej konsultacji telefonicznej jest ocena, czy jest ona wystarczającym świadczeniem. Teleporady mogą być udzielane wyłącznie w sytuacji, gdy ocena stanu zdrowia i zakres niezbędnych czynności do zrealizowania na rzecz pacjenta, nie wymaga osobistej obecności personelu medycznego czy użycia specjalistycznego sprzętu.

Dlatego Lekarze Salve Medica w razie konieczności udzielają również pomocy na miejscu. Przyjmują lekarze specjaliści, działa oddział onkologiczny i blok operacyjny, wykonywane są badania laboratoryjne i diagnostyki obrazowej takie jak tomografia komputerowa czy rezonans magnetyczny. W całej placówce obowiązują jednak rygorystyczne procedury zapobiegawcze, do których zastosować musi się zarówno pacjent jak i personel. Wszystko po to abyśmy bez zakłóceń mogli pomagać tym, którzy naprawdę tego potrzebują.

Czy są to rozwiązania tylko na czas epidemii, czy może przyjmą się na stałe?
Trudna sytuacja jaką jest obecnie panująca epidemia jedynie przyśpieszyła wdrożenie rozwiązań telemedycznych w Polsce, które z powodzeniem funkcjonują już na zachodzie. Dość drastycznie ale skutecznie pozwoliła pokonać wiele barier dla rozwoju tej dziedziny.
Choć jeszcze przed epidemią znacząco zmniejszone zostały bariery prawne to jednak śladem tego nie nadążały regulacje dotyczące refundacji usług telemedycznych. Dziś NFZ poczynił spory ukłon w stronę zdalnych świadczeń i trzeba wierzyć, że ta zmiana na lepsze już pozostanie. Innym przykładem trudność był wciąż niski poziom akceptacji rozwiązań telemedycznych przez pacjentów oraz środowisko medyczne. Brak świadomości społecznej i niezrozumienie ich roli budziły obawy i negatywne nastawienie. Dziś spotykamy się z bardzo dużym entuzjazmem obu tych grup co jeszcze wczoraj wydawało się trudne do uzyskania. Pozostaje jedynie bariera infrastrukturalna, z którą na szczęście nie poradziły sobie nieliczne mniejsze przychodnie. Myślę, że wykonaliśmy ogromny krok w przód, a wdrożone rozwiązania będą się stale rozwijać.

Czy przewidujecie Państwo rozwój innych rozwiązań telemedycznych, mam tu na myśli głównie rozwiązania on-line?
Samo pojęcie telemedycyny jest niezwykle szerokie. Telekonsultacje są jedynie jej częścią a i te zawierają szereg narzędzi służących komunikacji pomiędzy pacjentem a personelem medycznym. Można tu wymienić wspomniane konsultacje przez telefon, czat z lekarzem, pytanie do lekarza offline (na przykład w celu interpretacji wyników badań) czy wideokonsultację. Poza tym istnieje jeszcze szereg rozwiązań z zakresu telediagnostyki i telemonitoringu. Dzięki tak licznym narzędziom telemedycyna stanowi wzmocnienie i uzupełnienie tradycyjnego sposobu leczenia, a optymalnym rozwiązaniem wydaje się być sytuacja, w której świadczeniodawca gwarantuje opiekę medyczną obejmującą zarówno te klasyczne świadczenia jak i usługi telemedyczne. Do takich rozwiązań dąży właśnie Salve Medica. Jesteśmy otwarci na wszystkie możliwości jakie oferuje nam telemedycyna, jednak przy wyborze wdrażanych rozwiązań przede wszystkim będziemy kierować się potrzebami i głosem pacjentów oraz współpracująchych z nami profesjonalistów medycznych.

Lista lekarzy Salve Medica, którzy prowadzą konsultacje telefoniczne. Dotyczy to wszystkich, również tych pacjentów, którzy nigdy nie leczyli się u wybranego lekarza.
1.Bodziacka-Kulik Katarzyna psycholog
2.Brichkovskiy Vyacheslav chirurg
3.Bryjak Agnieszka onkolog
4.Burczyńska Jadwiga reumatolog
5.Chudzik Michał kardiolog
6.Cielecka Justyna chirurg onkolog
7.Czekała Marcin ortopeda
8.Drobnicka-Stępień Małgorzata choroby zakaźne, hepatolog
9.Dwilewicz Agata psychiatra
10.Falkowski Piotr urolog
11.Fornalczyk-Wachowska Ewa dermatolog
12.Gerlicz-Kowalczuk Zofia dermatolog
13.Golańska-Wróblewska Magdalena ginekolog
14.Jałmużna Paweł urolog
15.Jamroz-Brzeska Joanna alergolog
16.Jęckowski Mateusz bariatra, chirurg ogólny
17.Kocięba-Gała Barbara ginekolog
18.Kokoszko-Bilska Agnieszka endokrynolog
19.Kot Marek dermatolog
20.Kruś-Hadała Justyna chirurg naczyniowy, chirurg ogólny
21.Lucas-Grzelczyk Weronika laryngolog
22.Łaszczewska Wioletta onkolog
23.Maciejczyk Rafał chirurg ogólny
24.Nowak Janusz endokrynolog
25.Pająk Paulina ginekolog
26.Piasecka - Pełka Gabriela psycholog
27.Płowaś Iwona genetyk kliniczny, neurolog
28.Pniewska-Siark Barbara endokrynolog, endokrynolog dziecięcy
29.Posmykiewicz Michał chirurgia ogólna
30.Roszczyk Nikolina kardiolog
31.Słowikowska-Hilczer Jolanta endokrynolog, androlog
32.Smulska Karolina dietetyk
33.Szydłowska-Pazera Katarzyna onkolog
34.Szyld Paweł genetyk
35.Świniarski Piotr urolog, androlog
36.Urbaniak Jolanta neurolog

www.salvemedica.pl
Salve Medica to lokalna firma rodzinna, której podstawowym celem jest zapewnienie indywidualnego podejścia i komfortu na każdym etapie profilaktyki i procesu powrotu do zdrowia. Zapewniamy kompleksową opiekę medyczną w jednym miejscu. Dbamy o pacjenta na każdym etapie leczenia: od diagnozy, przez zalecenia lekarskie, po zabiegi operacyjne z użyciem specjalistycznego sprzętu.
Stawiamy na innowacje inwestując w laboratoria specjalistyczne: genetyczne i seminologiczne, badania nad nowymi terapiami i sprzętem, a także rozwijając interaktywne rozwiązania dla pacjentów.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3