Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Teresa Łęcka: Pięć lat temu mieliśmy tylko kilku chętnych do klasy włókienniczej [ROZMOWA]

Paweł Patora
Rozmowa z Teresą Łęcką, dyrektorką Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 19 im. Karola Wojtyły w Łodzi.

Od pięciu lat w zespole szkół, którym Pani kieruje, znów, po wieloletniej przerwie, kształci się techników włókienników. Czy przy niewielkim społecznym zainteresowaniu włókiennictwem opłaciło się uruchamiać ten kierunek?
W kategoriach materialnych można uznać, że edukacja w ogóle się nie opłaca. Ale tak naprawdę stanowi ogromne, nieprzeliczalne na nic, dobro dla każdego społeczeństwa. Ona kształtuje człowieka; przygotowuje go do życia zawodowego, ale też do osobistego rozwoju. Dużo zależy od nauczycieli. Jeżeli tu, w szkole zarazimy uczniów jakąś pasją, to wykonywanie swego zawodu będzie dla nich przyjemnością, a nie uciążliwością.

I próbują Państwo zarazić ich pasją do włókiennictwa?
Tak. Pomyśleliśmy, że w szkole mającej 146-letnią tradycję warto wrócić do korzeni, czyli kształcenia kadr włókienników. Tym bardziej, że znaliśmy potrzeby rynku pracy. Zadanie okazało się jednak niełatwe. W pierwszym roku po ogłoszeniu naboru zgłosiły się tylko pojedyncze osoby chętne do zdobycia zawodu „technik włókiennik”. Nie udało się utworzyć nawet jednego oddziału. Dopiero w następnym roku, dzięki intensywnej pracy całej rady pedagogicznej, utworzyliśmy jedną klasę. Była jeszcze nieliczna, ale się udało. W ubiegłym roku uczniowie tej klasy, po 4-letniej nauce, opuścili naszą szkołę. Teraz kształcimy już techników włókienników na wszystkich poziomach. Uważamy to za sukces naszych działań promocyjnych, który jednak nie byłby możliwy bez wsparcia pracodawców, ale też Urzędu Miasta Łodzi, czy Kuratorium Oświaty.

W jaki sposób szkoła zachęca do podejmowania nauki zawodu „technik włókiennik”?
Poprzez informacje internetowe, ulotki, dni otwarte, spotkania w naszej szkole, konkursy i warsztaty dla gimnazjalistów, a także przez indywidualne spotkania w gimnazjach. Nasi przedstawiciele w grupach 1 - 2 nauczycieli i 2 - 3 uczniów jeżdżą po całym województwie i odwiedzają gimnazja, gdzie pokazują prezentacje oraz mówią dlaczego warto zainteresować się branżą włókienniczą i co się dzieje w naszej szkole. Podczas ferii zimowych organizujemy dla gimnazjalistów wycieczki do zakładów włókienniczych. Każdego roku do innych. Blisko bowiem współpracujemy z ponad trzydziestoma przedsiębiorstwami tej branży.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ: Andrzej Szklarczyk, dyrektor w fabryce "Ariadna", mentorem ZSP nr 19 w Łodzi [ZDJĘCIA]

Na czym polega ta współpraca?
Co kilka miesięcy mamy w szkole spotkania z pracodawcami. Rozmawiają z uczniami, opowiadają o swych przedsiębiorstwach, zapraszają do siebie na wycieczki zawodoznawcze. Uczniowie odbywają też praktyki we współpracujących z nami zakładach.

A co z warsztatami na terenie szkoły? Po tak długiej przerwie w kształceniu włókienników, chyba brakuje wyposażenia w maszyny i urządzenia stosowane w przemyśle...
Kilkadziesiąt lat temu ta szkoła miała rewelacyjny park maszynowy. Pozostał już tylko w stanie szczątkowym. Wykorzystujemy jeszcze niektóre z tych maszyn, gdyż podstaw włókiennictwa można na nich uczyć. Natomiast z nowoczesnym i maszynami nasi uczniowie zapoznają się w zakładach pracy i w Politechnice Łódzkiej, z którą znakomicie nam się współpracuje. Staramy się też o doposażenie naszej szkoły w nowe maszyny i urządzenia. Na przykład dzięki zaprzyjaźnionym z naszą szkołą sponsorom zakupiliśmy ręczne krosno. Mamy też znakomitą pracownię komputerowo-włókienniczą, którą ufundował nam za 136 tys. zł Waldemar Biliński, właściciel zakładu włókienniczego.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Ponad 400 miejsc pracy w regionie łódzkim czeka na techników włókiennictwa

Do jakich zawodów związanych z włókiennictwem prowadzona jest rekrutacja w zespole szkół, którym Pani kieruje?
W tym roku proponujemy w naborze trzy takie zawody: technik włókiennik, technik włókienniczych wyrobów dekoracyjnych i rękodzielnik wyrobów włókienniczych. Zaproponowaliśmy też nowy zawód - technik tekstronik, łączący przygotowanie z zakresu informatyki, automatyki, elektroniki i włókiennictwa. Dokumentacja, pozytywnie zaopiniowana przez kuratorium, jest już w ministerstwie.

MATURA 2016|MATURA 2016 POLSKI - podstawowy i rozszerzony [ARKUSZE, ODPOWIEDZI matura 2016 polski]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki