Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tradycyjnie i z hybrydą

red
Mimo iż pierwsze lexusy debiutowały niewiele ponad 20 lat temu w Stanach Zjednoczonych, szybko zyskały sobie dobrą opinię także u kierowców europejskich. Kolejne pokolenia lexusów GS czy LS jedynie podnosiły poprzeczkę. Od kilku lat Lexus, który należy do Toyoty, ma oficjalne przedstawicielstwo w Polsce, sieć sprzedaży samochodów oraz autoryzowane serwisy w kilku największych miastach w Polsce. Od niedawna samochody tej marki można oglądać i kupować również u łódzkiego dilera Toyoty, firmy AMX. W ten sposób potencjalnym nabywcom tych aut odpada już wycieczka do jeszcze niedawno najbliższych salonów w Warszawie.

Aktualnie największym przebojem tej marki jest nowy lexus GS. To już czwarta generacja tego modelu. Poza odmianami z napędem spalinowym, nowy GS występuje również z hybrydą, czyli spalinowo-elektrycznym. Lexus GS od początku miał opinię sedana z nieco sportowym zacięciem. W najnowszym modelu akcenty sportowe stały się wręcz dominujące. W równym stopniu dotyczy to wyglądu tych samochodów, jak i zastosowanych w nich technologii, z silnikami na czele. Twórcy nowego GS podeszli do pracy nad nim w sposób szczególny. Zainspirowani filozofią Genchi-Genbustu (idź i sam zobacz), podróżowali pod Europie, Stanach Zjednoczonych, Azji, Bliskim Wschodzie i Ameryce Południowej, poznając warunki drogowe oraz lokalne rynki. Dopracowywanie ostatecznego projektu nowego GS odbywało się podczas wielomiesięcznych testów z prototypami, które m.in. pokonały po różnych drogach, w różnych warunkach klimatycznych ponad półtora miliona kilometrów. Zdecydowane rysy zewnętrzne, szczególnie w przedniej części nadwozia, i komfort w kabinie od razu wskazują na to, że GS jest nie tylko luksusową limuzyną, ale także samochodem, któremu dynamiki i szybkości konkurenci mogą tylko pozazdrościć. Pozostawiając taką samą długość nadwozia co w dotychczasowym GS, w jego najnowszym wcieleniu zwiększono o 2 cm szerokość i 3 cm wysokość. W ten sposób oraz dzięki kilku innowacyjnym rozwiązaniom w 4-miejscowej kabinie udało się znacząco powiększyć przestrzeń dla pasażerów. Dlatego auto jest teraz jeszcze wygodniejsze i ma większy bagażnik. Nowy GS ma napęd przenoszony na tylne koła, a pod maską tylko 6-cylindrowe silniki benzynowe: 2,5 l lub 3,5 l. Ten drugi silnik występuje również w wersji hybrydowej (GS 450h), której łączna moc wynosi 345 KM. Także tylko z nim GS ma napęd przenoszony na koła obu osi (GS 350AWD).
CT - kompakt po raz pierwszy

Od prawie dwóch lat w gamie lexusów jest również kompaktowy CT200h. Litera h wskazuje na mieszany napęd tych samochodów. Mając CT200h, Lexus wkroczył do zupełnie nowej dla siebie grupy samochodów osobowych. Ten 5--drzwiowy hatchback powstał z myślą o rynku europejskim. Ma napęd mogący pracować w różnych trybach: benzynowym lub elektrycznym, jak również w trybie będącym ich połączeniem. Podczas zwalniania lub hamowania silnik elektryczny pracuje jak alternator, umożliwiając odzyskiwanie traconej energii. Hybrydę w tym modelu tworzą: niespełna 100-konny silnik benzynowy o pojemności 1,8 l oraz silnik elektryczny o mocy 60 kW (80 KM). W skład zespołu napędowego wchodzą również akumulator, moduł sterujący mocą i przekładnią, która z kolei w zależności od zapotrzebowania pozwala sterować przepływem mocy z silnika spalinowego, elektrycznego i prądnicy. Łączna moc tego układu wynosi 136 KM, a poziom emisji CO2 tylko 89 g/km. W celu uzupełnienia proekologicznych cech napędu hybrydowego Lexus Hybrid Drive (LHD), w konstrukcji CT200h zastosowano kilka rozwiązań przyczyniających się do dalszego obniżenia zużycia energii i zmniejszenia skutków szkodliwego oddziaływania pojazdu na środowisko. Wśród nich należy wymienić: energooszczędny układ klimatyzacji, wyposażony w elektryczny kompresor, czujnik wilgotności z automatyczną regulacją ilości powietrza docierającego do kabiny i aktywne grzałki foteli, wszechstronne wykorzystanie energooszczędnego oświetlenia diodowego typu LED, zastosowanie lekkiego, efektywnego wzmacniacza systemu audio i głośników wykonanych z użyciem węgla drzewnego z bambusa, a także wykorzystanie w niektórych komponentach materiałów pochodzenia organicznego. Ponadto silnik elektryczny, prądnica i przekładnia planetarna umieszczone zostały w lekkiej i bardzo zwartej obudowie, o rozmiarach porównywalnych z rozmiarami typowej skrzyni biegów. Napęd na przednie koła przekazywany jest płynnie za pośrednictwem przekładni CVT z elektrycznym sterowaniem Shift-by-Wire. W oparciu o nową płytę podłogową modelu CT 200h, wdrożono kilka unikalnych rozwiązań konstrukcyjnych dotyczących nadwozia, podwozia i układu sterowania układem napędowym LHD, oddających do dyspozycji użytkownika dwa zróżnicowane tryby jazdy - dynamiczny i relaksujący - w połączeniu z "hybrydowymi" trybami "na żądanie": EV, Eco, Normal i Sport.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki