Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tramwaj MPK Łódź z nawigacją jak w samochodzie [ZDJĘCIA]

Agnieszka Magnuszewska
Tak wygląda zmodernizowany tramwaj przez MPK Łódź
Tak wygląda zmodernizowany tramwaj przez MPK Łódź Paweł Łacheta
Nawigacja jak w samochodzie i zdjęcia obiektów w pobliżu których się przejeżdża. Pasażerowie MPK, a zwłaszcza turyści, będą wkrótce doskonale informowani podczas jazdy. Łódzkie MPK pokazało w środę zmodernizowany tramwaj typu 805N, który jest wyposażony w nowoczesny system informacji pasażerskiej.

Na tablicy, gdzie do tej pory wyświetlała się lista przystanków, pokazywana ma być aktualna lokalizacja tramwaju oraz pobliskie ulice. W nowoczesny sprzęt został wyposażony na razie jeden tramwaj. Na łódzkie ulice wyjedzie w najbliższy piątek.

Nawigacja to niejedyne udogodnienie, jakie zapewnia pasażerom system firmy Novamedia, współpracującej z MPK od sześciu lat. - System umożliwia też wprowadzanie na bieżąco zmian w rozkładzie jazdy i podawanie ważnych informacji na ekranie, na którym emitowane są reklamy. zięki temu możemy poinformować pasażerów, że na trasie wykoleił się tramwaj i powinni się przesiąść do komunikacji zastępczej - wyjaśnia Krzysztof Owczarek, prezes Novamedia.

Ekrany są odporne na zniszczenie. Podczas testów spadały nawet z wysokości dwóch met-rów i nic im się nie stało. Nowa technologia ma też ułatwić pracę MPK. Przede wszystkim na jednym monitorze w kabinie motorniczego będzie się wyświetlał podgląd z monitoringu w tramwaju oraz informacje, za ile skład powinien dotrzeć na przystanek. Do tej pory dane te były podawane w dwóch miejscach.

- Poza tym system potrafi zdiagnozować awarię i przekazać informację o niej do centrali. Dzięki temu wiadomość o tym, jaką część zamówić albo czy elektryk ma zostać po godzinach, mamy jeszcze przed przyjazdem tramwaju do zajezdni - wyjaśnia Zbigniew Papierski, prezes MPK.

Zaprezentowana w środę technologia to na razie pilotażowe rozwiązanie. Dlatego Novamedia pokryła jego koszty. - Zwykle wynoszą one od 4 do 6 proc. wartości zmodernizowanego tramwaju - mówi Owczarek.

Jeżeli system się sprawdzi, ma być montowany we wszystkich modernizowanych tramwajach. Wyposażone w niego zostaną też tzw. helmuty, które będą kursowały po trasie W-Z.

- Zamierzamy, tak jak przewoźnik w Gdańsku, wstawiać w helmutach niską podłogę - mówi Papierski. - Jako pierwsze jednak po remontowanej trasie W-Z będą jeździć dwukierunkowe tramwaje z Bielefeld. Powinny do nas trafić (18 sztuk - red.) do końca roku. Wkrótce też ogłosimy przetarg na zakup kolejnych 22 dwukierunkowych składów.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki