MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Tramwaje znów zmieniły trasę na skrzyżowaniu alei Kościuszki i Zielonej i nie jest to ostatni raz. Co tam się dzieje?

Jacek Zemła
Tramwaje znów kursują środkiem skrzyżowania alei Kościuszki i Zielonej, ale to nie koniec zmian...
Tramwaje znów kursują środkiem skrzyżowania alei Kościuszki i Zielonej, ale to nie koniec zmian... Grzegorz Gałasiński
Od środy tramwaje kursujące po alei Kościuszki wróciły na swoje stare torowisko w rejonie skrzyżowania z ul. Zieloną. Tak przynajmniej mogą sądzić pasażerowie widząc, że wagony znów przejeżdżają środkiem skrzyżowania, a nie po ułożonym trzy miesiące temu torze objazdowym, zwanym bajpasem.

Pod ziemia się pracuje, więc tramwaj musi omijać

Tak naprawdę jednak tramwaje nie wróciły na stare torowisko, bo ono zostało rozebrane. Teraz ułożono na nowo przejazd dla tramwajów w śladzie starego, a i tak nie jest to rozwiązanie docelowe. Za około trzy miesiące tramwaje zostaną ponownie przesunięte, tym razem bliżej ulicy Piotrkowskiej. Kolejny raz będzie zbudowany torowy bajpas, tyle że tym razem z odwrotnej strony, niż ten ostatni. Wykonawca budowy podziemnej stacji Łódź Śródmieście zapewnia, że przez cały czas jej trwania przejazd dla tramwajów po alei Kościuszki będzie zachowany. Te ciągłe przekładki i układanie torów w innym miejscu wynikają z faktu, że pod ziemią trwa betonowanie ścian szczelinowych przyszłej stacji. W miarę postępu tych robót trzeba przesuwać tramwaj, aby mógł bezpiecznie omijać głębokie wykopy.

Perony na 23 metrach będą wąskie jak śledzie

Stacja Łódź Śródmieście składać się będzie z trzech pięter. Poziom -1 przeznaczony będzie dla usług i obsługi stacji, niżej znajdzie się poziom techniczny, a na samym dole usytuowane będą perony z których wsiądziemy do pociągu. Przewidziano budowę dwóch peronów bocznych, po zewnętrznej stronie torowiska. Ich długość wyniesie 155 m, a szerokość maksymalna – zaledwie 3,5 m. Wszystkie przystanki podziemne na trasie tunelu wykończone będą zgodnie ze standardami przyjętymi na stacji Łódź Fabryczna.

Trzy wejścia wprost na wspólną antresolę

Korpus podziemnej stacji zajmować będzie przestrzeń od ul. Wólczańskiej do parkingu przy al. Kościuszki 2. Jego długość, wg danych projektowych, to 162,5 m, a szerokość – od 26 m do 37 m. Przystanek będzie miał trzy podziemne poziomy: antresola handlowo-usługowa (-1), poziom techniczny (-2) oraz hala peronowa (-3). Perony znajdą się na głębokości ok. 23 m, a średnia głębokość ścian szczelinowych wyniesie aż 33,5 m. Na stację będą prowadzić trzy główne wejścia – od strony ul. Piotrkowskiej, od Zachodniej i od Wólczańskiej. Przewidziano też wyjścia ewakuacyjne oraz cztery windy. Projekt zakłada wybudowanie jednej, wspólnej dla wszystkich wejść antresoli, gdzie znajdą się przestrzenie pod lokale handlowe i usługowe. Na perony podróżni dostaną się z antresoli za pomocą wind lub ruchomych schodów.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Tragedia w Połtawie. 41 ofiar po rosyjskim ataku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki