Trasa S14 trafiła na listę podstawową rządowego programu budowy dróg

Piotr Brzózka
Grzegorz Gałasiński
Trasa ekspresowa S14, czyli zachodnia obwodnica Łodzi, została wpisana na listę podstawową rządowego programu budowy dróg do roku 2023. Podobnie jak odcinek S74 z Sulejowa do Kielc oraz S12 z Piotrkowa do Radomia.

Rząd znalazł też pomysł na budowę autostrady A1 na odcinku Tuszyn - Częstochowa. Projekt programu jest w fazie ostatnich "uzgodnień międzyresortowych", całość ma być przez rząd przyjęta we wrześniu.

Walka o przeniesienie S14 z listy rezerwowej planowanych inwestycji na listę podstawową trwała od listopada 2014 r., gdy na stronie resortu infrastruktury pojawiła się pierwsza wersja programu. Mimo obietnicy premier Ewy Kopacz oraz dużego nacisku mieszkańców Łodzi w trakcie konsultacji społecznych, aż do teraz S14 pozostawała na liście rezerwowej. To oznaczało, że będzie budowana, jeśli będą oszczędności na innych kontraktach. W końcu rząd wybrał inną ścieżkę - dorzucił do programu kilkanaście miliardów złotych - dziś zamiast 93, jest już mowa o 107 mld zł.

Znajdą się pieniądze na trasę S14 i autostradę A1?

Odcinek S14 o długości 28 km ma kosztować 1,8 mld zł. Minister infrastruktury Maria Wasiak zapowiedziała, że jego realizacja rozpocznie się w przyszłym roku. W najnowszym załączniku termin realizacji został zapisany dość luźno: na lata 2016-2021.

Na liście podstawowej znalazł się też przeszło 70-kilometrowy odcinek trasy S74 z Sulejowa do Kielc. Ma powstać w latach 2019-2023. Taki sam termin podano w przypadku S12 z Piotrkowa do Radomia.

Minister infrastruktury zapowiada budowę trasy S14 [ZDJĘCIA]

Podjęta została też decyzja, że autostradę A1 z Tuszyna do Częstochowy zbuduje spółka specjalnego przeznaczenia, posiłkując się pieniędzmi nie z budżetu państwa, lecz z rynku kapitałowego.

Wideo

Komentarze 29

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

M
Mikado Łódź
Jak wyrównasz skały, to nie robisz podbudowy, nasypów. Norwegia, w porównaniu z Polską to pustynia. Nie ma działek, zabudowań, żabek, motylków, chrząszczy itp. wymysłów "zielonych". Przebieg trasy S14 wielokrotnie był modyfikowany, więc nie prawdą jest, że tereny są czyste. Nie można "przeciąć" na pół Konstantynowa i Aleksandrowa, muszą być węzły, wiadukty, a to są koszty.
b
brrrum
na szczęście nie ma rycia tuneli co parę kilometrów, budowania mostów przez wielkie rzeki, a trasa już od dawna przewidziana i tereny pod nią też.
Jesteśmy krajem bardzo drogich dróg!
b
brrrum
Może jeszcze coś zgubili co da się znaleźć?
M
Marek
S8 dochodzi do węzła Łódź Południe. Węzeł Tuszyn jest dalej na południe w stronę Piotrkowa.
Węzeł Łódź Południe S8/A1, jest gotowy + wyprowadzenie na kierunek Tomaszów (S74). Powstanie S74 połączyłoby najkrótszą drogą istniejące odcinki S8.
M
Marek
Mam mieszane uczucia co do S14, czy faktycznie ruszy budowa czy to tylko kiełbasa wyborcza.
A A1 z Tuszyna do Częstochowy to nie do końca takie nazewnictwo. A1 Tuszyn - Piotrków już od dawna jest zbudowana (1989 r.). Winno się pisać: Piotrków - Częstochowa i dalej do Pyrzowic.
s
slawek52
Prawda nad prawdami. Masz rację
L
Lupus
A kolego nie wiesz, że ta cena jest ceną na podstawie kosztorysu inwestorskiego, a ceny ofertowe, które firmy dają w przetargach są zazwyczaj o 30-40% niższe?
Tak czytam wasze wypociny i w sumie nie dziwi mnie że PIS prowadzi. Zamiast samodzielnie pomyśleć plujecie na wszystko i wszystkich...
m
malpa w czerwonym
transport to układ krwionośny całej gospodarki. PISowskie gadanie.
T
Tu jest przekręt
A Norwegię widziałeś człowieku? Tam to trzeba najpierw kruszyć skały żeby cokolwiek tej ziemi wyrwać. Jak oni tam potrafią cokolwiek wybudować? aż trudno uwierzyć...i o wiele taniej niż w Polsce.
Ł
Łodzianin
To już Trzecia S14 za rządów PŁO w łodzi
G
Gość
Pojawi się ciężki sprzęt na budowie a po wyborach budowa stanie i to będzie koniec budowy S14.
k
ktoś
Po pierwsze, w pobliżu miast konieczne jest wybudowanie kilku węzłów i wiaduktów - to znacznie podraża inwestycję. Po drugie, dochodzi też wykup działek.
p
p
uwierzę , jak się nią przejadę
q
qwerty
a gdzie trzeba szukać, żeby znaleźć taką kasę? może inni też by chcieli znaleźć?
A na poważnie, to czekam kiedy jakiś polski rząd zajmie się pomnażaniem i zarabianiem pieniędzy a nie tylko "znajdowaniem" i wydawaniem dotacji z UE
q
ququ
to ma byc droga w kategorii S a nie A, a za taką kasę budowano autostrady, więc nie mów, że są to uzasadnione koszta
Dodaj ogłoszenie