Trasa W-Z: Trasa, która ma zmienić komunikacyjne życie Łodzi [ZDJĘCIA]

Anna GronczewskaZaktualizowano 
Przebudowa trasy W-Z to nowa łódzka inwestycja. Budzi wielkie emocje. Jedni są nią zachwyceni, inni nie szczędzą krytycznych uwag. Wszyscy jednak liczą, że teraz będzie łatwiej jeździć się po Łodzi.

Trasa W-Z łączy wschodnią i zachodnią część Łodzi. Dziś na tych dwóch krańcach miasta znajdują się wielkie osiedla mieszkaniowe. Od zachodniej strony - Retkinia, a po wschodniej - Widzew, Olechów i Janów. Na dodatek trasa ta przebiega przez samo centrum Łodzi, przecinając ul. Piotrkowską, królową łódzkich ulic.

System sterowania ruchem w Łodzi. Połowa skrzyżowań w systemie [ZDJĘCIA]

Można przyjąć, że początki trasy W-Z sięgają jeszcze pierwszej połowy XIX wieku. Jej protoplastą była szosa Rokicińska. Zanim dotarła do Łodzi kolej, to właśnie tą drogą przywożono do miasta przędzę, bawełnę, a wywożono z niego towary wyprodukowane w łódzkich fabrykach.

Ale tak naprawdę początki trasy W-Z sięgają lat siedemdziesiątych dwudziestego wieku. Wtedy to zaczęto budować w Łodzi nowoczesną arterię komunikacyjną, która miała połączyć wschodnią i zachodnią część miasta. Z mapy Łodzi zniknęła wówczas ul. Główna, jak nazywano biegnącą przez Śródmieście szosę Rokicińską. Wyburzono stojące przy niej kamienice, a w zamian zbudowano nowoczesną, dwupasmową drogę. W miejscu kamienic pojawiły się biura, wieżowce, domy handlowe. Z czasem trasę przedłużono na Retkinię i Widzew. Uruchomiono na niej nowoczesną linię tramwajową. W okolicach parku Poniatowskiego i skrzyżowania z al. Politechniki zbudowano podziemny tunel, którym przemieszczały się samochody i tramwaje. Widzew i Retkinię połączył bezpośrednio tramwaj linii 10.

Grzegorz Nita, szef Zarządu Dróg i Transportu, zaleca łodzianom przesiadki

1 października 2013 roku rozpoczęto zaś trwającą dwa lata przebudowę trasy W-Z. W minioną sobotę pojechały nią pierwsze samochody i tramwaje. Trasa ma ponad 17 kilometrów długości. Wzdłuż niej biegną tory tramwajowe. Dzięki jej przebudowie kolejny raz wyremontowano torowisko tramwajowe na Retkini. Natomiast na wschodzie linię tramwajową przedłużono aż o cztery kilometry. Ta inwestycja sprawiła, że osiedle mieszkaniowe Olechów uzyskało połączenie tramwajowe. Trzeba przypomnieć, że to pierwsze zupełnie nowe torowisko zbudowane w Łodzi w ciągu ostatniego dwudziestolecia. Na przebudowanych torowiskach mają jeździć nowoczesne składy tramwajowe Swing wyprodukowane w bydgoskich zakładach Pesa.

Jak zapewniają władze miasta, inwestycja objęła przeszło 200 skrzyżowań. Zostały one włączone do centralnego systemu sterowania ruchem. Wybudowano też podziemny tunel, którym przejeżdżają kierowcy w okolicach „Centralu”, między al. Kościuszki a ul. Piotrkowską. Ma on 246 metrów długości oraz prawie dziewięć metrów szerokości.

Trasa W-Z. Łodzianin wspomina, jak budował trasę W-Z w Łodzi [ZDJĘCIA]

Przy „Centralu” wzniesiono też Centralny Punkt Przesiadkowy. Ma on cztery perony, kolorową wiatę i łączy linie Łódzkiego Tramwaju Regionalnego, wiodące z północy na południe miasta, z tramwajami kursującymi w kierunku wschód-zachód. To spowodowało, że tramwaje powróciły po latach na część ul. Piotrkowskiej, między ul. Żwirki a al. Mickiewicza. Centralny przystanek przesiadkowy na trasie WZ ma prawie sto metrów długości, 22 metry szerokości oraz 13 wysokości.

Podstawowy koszt całej inwestycji to 747 mln zł. Dofinansowanie z funduszy Unii Europejskiej wyniosło 532 mln zł. Do tego trzeba doliczyć jeszcze dodatkowe koszty związane z przebudową trasy, które wyniosły około 25 mln zł. Pokryto je z budżetu miasta.

CZY WIESZ, ŻE...
  • Centralny Przystanek Przesiadkowy ma pewnie tylu samo zwolenników i przeciwników. Wyróżnia się kolorowym, witrażowym dachem. Wykonany został ze specjalnej folii imitującej szkło. Jego projektantem jest łódzki architekt Jan Gałecki. Wystartował on w konkursie na koncepcję przystanku przesiadkowego. Zgłoszono około 60 prac z całego kraju.
  • Z trasą W-Z wiąże się też uruchomienie Obszarowego Systemu Sterowania Ruchem. Podłączona została do niego zdecydowana większość łódzkich skrzyżowań posiadających sygnalizację świetlną. OSSR ma upłynnić ruch w mieście poprzez regulację cykli świateł oraz nadanie możliwie największego priorytetu komunikacji miejskiej.

polecane: FLESZ: Wybory do Parlamentu Europejskiego. To musisz wiedzieć.

Wideo

Materiał oryginalny: Trasa W-Z: Trasa, która ma zmienić komunikacyjne życie Łodzi [ZDJĘCIA] - Dziennik Łódzki

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 17

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
G
Gość

nie ta UE która mami pomiata gorzej jak komuna ustalając dziwne kryteria nie do spełnienia. Na domiar tego nierealne kwoty dofinansowania, terminy wzięte z kosmosu, liczne kontrole nie znające reali i w ogóle ich rozporządzenia nie mają wiele wspólnego z naszymi.

zgłoś
t
tola

Cała przebudowa w obrębie pseudotuneli jest pozbawiona sensu i wyrzuceniem wielumilionów w betony, ktore nic nie usprawnily, a wiele zepsuły.
Otóż niech mi ktokolwiek odpowie jaki sens mialo wpuszczenie ponizej poziomu terenu pasów ruchu, jesli nad nimi pozostala pustka powietrzna i nie wykorzystano tego miejsca do zwielokrotnienia pasóww na powierzchni terenu ?!!! Jaki to ma sens?!! Kiedy teraz nie mozna w sposob plynny i logiczny skomunikowac sie na konkretnych skrzyzowaniach, a wraz ze zmniejszoną iloscią pasow drogowych powstaly korki.
Szpary Zdanowskiej są szkodliwe. Tunele bez pustki powietrznej mialy by sens i wtedy wydatek na te modernizację mialby uzasadnienie!
Tak to jest niegospodarnosc i glupota.

zgłoś
d
d

oj zmieniła ta trasa, oprócz korków samochodów są korki tramwajów...
I jeszcze bredzący Nita że trasa jest dobra tylko Łodzianie nią jeżdżą i robią te korki, jakby ich nie było to by korków też nie było.

zgłoś
l
laik

Czemu na Olechów jeździ durna 3 zamiast 9???? Głupota.

zgłoś
Ł
ŁodzianinPK

Pamiętam gdy w Warszawie budowano tunel wzdłuż Wisły. Wiele głosów było w tedy krytycznych, że w normalnym kraju buduje się tunel w poprzek rzek a nie wzdłuż... ale wiecie co? To co zrobiono w Łodzi to już w ogóle jest mistrzostwo świata. W Warszawie przynajmniej wykorzystano teren nad tunelem - jest teraz ładnie, zielono i przyjemnie a auta mkną pod ziemią... U nas też mkną w wielkim betonowym wąwozie - takie rzeczy budowano za komuny (patrz: Trasa Łazienkowska). - Ale co tam Łódź kreuje - zasadzi się bluszcze i inne zielska i będzie budowla rodem z lat 70 a na wierzchu kwiatek do kożucha. Podsunę pomysł - przestrzeń nad tunelem przykryjcie łukami z drutu - rozciągnijcie między nimi sznurki i zasadźcie winorośle - toż klimat coraz cieplejszy, może będziemy potentatami w produkcji szampana:)?????

zgłoś
a
aa

Podzieliła miasto na lewobrzrżne przed rowem i prawobrzeżne za rowem, no i korek komunikacyjny trwający już dwa lata, jest.

zgłoś
Ł
ŁodzianinPK

Stadion bez jednej trybuny, tunel otwarty od góry (czytaj rów - nie napiszę czyj:) ), tramwaj regionalny, który jeździ tylko w granicach miasta - czy ktoś ma jeszcze wątpliwości, że Łódź kreuje???? Choć ja bym się skłaniał do stwierdzenie Łódź zaklina rzeczywistość.

zgłoś
G
Gazera

Cała koncepcja PO

zgłoś
T
Tunel dla czubków

Cały ten wykop to jakaś parodia. Pasy ruchu wyznaczał jakiś oszołom a odkryty dach wymyślił sobie jakiś czubek. Farsa ale co najistotniejsze kreatywna bo łóć krełóje ...

zgłoś
Ł
ŁodzianinPK

Wszystko jakże piękne ale mam takie pytanie gdzie w łodzi jest ŁTR??? Chyba tylko na papierze i na wnioskach unijnych bo z hucznych zapowiedzi, że tramwaj będzie jechał od Zgierza przez Łódź do Pabianic wyszło tylko tyle, że 11 jeździ od Helenówka do Chocianowic!!!! Jakże pięknie miało być w samej Łodzi, na trasie ŁTR - tramwaj miał sterować światłami, aby tylko ŁTR jechał szybciej... a co wyszło??? A no to:
Zwykła linia miejska tyle, że dość długa, ale o aglomeracje podmiejskie nie zahacza ani jednym przystankiem ani od strony Zgierza ani od strony Pabianic...także w Łodzi nie ma tramwaju aglomeracyjnego!!!!!!!
Mało tego ze sterowania światłami wyszło tyle, że jak jedzie tramwaj po Kościuszki np. róg Struga to może i zapala sobie zielone światło ale jednocześnie zapala też to zielone światło dla aut i dziesiątki potencjalnych pasażerów nie może dostać się na przystanek...i żeby nie było wątpliwości to o to pana, Panie nie Nita nie oskarżam, bo to inna ekipa budowała ale na miłość Boską jeśli już wspominacie o ŁTR powiedźcie mi gdzie ona jest - poza tym wszystkie wasze przebudowy W-Z, Fabrycznego, Marmurów na Piotrkowskiej kończą się tym samym - wydaniem ogromnej ilości kasy przy znikomej funkcjonalności....podobnie jak Wagina Kropy - ni to ładne. ni to turystycznie ciekawe ale jest i ileś kasy poszło... jest super - tyle, że kasa z UE się kończy ojojojojojj

zgłoś
d
dEstrukcjA

Łodzianie zalecają panu Nicie przesiadkę ze stołka dyrektora i poddanie się do dymisji .Ów ekspert światowej klasy , próbuje wmówić mieszkańcom , że "dziurawy but" też jest dobry . Jeżeli zachował resztki godności, krztę moralności, to niech odejdzie jak najszybciej, zapadnie się pod ziemię i już nie szkodzi temu miastu.

zgłoś
q
ququ

piszesz o Łodzi czy o drugim co do wielkości mieście w Polsce ?

zgłoś
j
ja

Włodarze miasta, po pierwszych wycieczkach za granicę, zapragnęli tak samo. Dworzec kolejowy, podziemny jak w Brukseli, 'tunele' drogowe jak w Rotterdamie. Tylko że z perspektywy przyszłościowych planów rozbudowy komunikacji wewnątrz-miejskiej brak pomysłu na metro zgubi Łódź. Drugie, co do wielkości, miasto w Polsce niedługo znów się zakorkuje. Jeżeli już ktoś z decydentów 'małpuje' chociażby Rotterdam to warto byłoby zrobić to po całości. Tam zaprzestali budowy powierzchniowych 'tuneli' drogowych na rzecz budowy metra. Komunikacja nim obejmuje 3 okoliczne miasta i nie zabiera miejsca na rozbudowę komunikacji powierzchniowej. Tylko czy my będziemy kiedyś mieli tak perspektywicznie myślących włodarzy miasta?

zgłoś
q
ququ

czy możecie napisać, w jaki sposób jest zmierzone te 17 km ?? odkąd dokąd ?

zgłoś
j
ja

Piękny ten wykop.
A gdzie są pieniądze przeznaczone na tunel z prawdziwego zdarzenia?

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3