Trasa W-Z: Trasa, która ma zmienić komunikacyjne życie Łodzi [ZDJĘCIA]

Anna Gronczewska
Grzegorz Gałasiński
Przebudowa trasy W-Z to nowa łódzka inwestycja. Budzi wielkie emocje. Jedni są nią zachwyceni, inni nie szczędzą krytycznych uwag. Wszyscy jednak liczą, że teraz będzie łatwiej jeździć się po Łodzi.

Trasa W-Z łączy wschodnią i zachodnią część Łodzi. Dziś na tych dwóch krańcach miasta znajdują się wielkie osiedla mieszkaniowe. Od zachodniej strony - Retkinia, a po wschodniej - Widzew, Olechów i Janów. Na dodatek trasa ta przebiega przez samo centrum Łodzi, przecinając ul. Piotrkowską, królową łódzkich ulic.

System sterowania ruchem w Łodzi. Połowa skrzyżowań w systemie [ZDJĘCIA]

Można przyjąć, że początki trasy W-Z sięgają jeszcze pierwszej połowy XIX wieku. Jej protoplastą była szosa Rokicińska. Zanim dotarła do Łodzi kolej, to właśnie tą drogą przywożono do miasta przędzę, bawełnę, a wywożono z niego towary wyprodukowane w łódzkich fabrykach.

Ale tak naprawdę początki trasy W-Z sięgają lat siedemdziesiątych dwudziestego wieku. Wtedy to zaczęto budować w Łodzi nowoczesną arterię komunikacyjną, która miała połączyć wschodnią i zachodnią część miasta. Z mapy Łodzi zniknęła wówczas ul. Główna, jak nazywano biegnącą przez Śródmieście szosę Rokicińską. Wyburzono stojące przy niej kamienice, a w zamian zbudowano nowoczesną, dwupasmową drogę. W miejscu kamienic pojawiły się biura, wieżowce, domy handlowe. Z czasem trasę przedłużono na Retkinię i Widzew. Uruchomiono na niej nowoczesną linię tramwajową. W okolicach parku Poniatowskiego i skrzyżowania z al. Politechniki zbudowano podziemny tunel, którym przemieszczały się samochody i tramwaje. Widzew i Retkinię połączył bezpośrednio tramwaj linii 10.

Grzegorz Nita, szef Zarządu Dróg i Transportu, zaleca łodzianom przesiadki

1 października 2013 roku rozpoczęto zaś trwającą dwa lata przebudowę trasy W-Z. W minioną sobotę pojechały nią pierwsze samochody i tramwaje. Trasa ma ponad 17 kilometrów długości. Wzdłuż niej biegną tory tramwajowe. Dzięki jej przebudowie kolejny raz wyremontowano torowisko tramwajowe na Retkini. Natomiast na wschodzie linię tramwajową przedłużono aż o cztery kilometry. Ta inwestycja sprawiła, że osiedle mieszkaniowe Olechów uzyskało połączenie tramwajowe. Trzeba przypomnieć, że to pierwsze zupełnie nowe torowisko zbudowane w Łodzi w ciągu ostatniego dwudziestolecia. Na przebudowanych torowiskach mają jeździć nowoczesne składy tramwajowe Swing wyprodukowane w bydgoskich zakładach Pesa.

Jak zapewniają władze miasta, inwestycja objęła przeszło 200 skrzyżowań. Zostały one włączone do centralnego systemu sterowania ruchem. Wybudowano też podziemny tunel, którym przejeżdżają kierowcy w okolicach „Centralu”, między al. Kościuszki a ul. Piotrkowską. Ma on 246 metrów długości oraz prawie dziewięć metrów szerokości.

Trasa W-Z. Łodzianin wspomina, jak budował trasę W-Z w Łodzi [ZDJĘCIA]

Przy „Centralu” wzniesiono też Centralny Punkt Przesiadkowy. Ma on cztery perony, kolorową wiatę i łączy linie Łódzkiego Tramwaju Regionalnego, wiodące z północy na południe miasta, z tramwajami kursującymi w kierunku wschód-zachód. To spowodowało, że tramwaje powróciły po latach na część ul. Piotrkowskiej, między ul. Żwirki a al. Mickiewicza. Centralny przystanek przesiadkowy na trasie WZ ma prawie sto metrów długości, 22 metry szerokości oraz 13 wysokości.

Podstawowy koszt całej inwestycji to 747 mln zł. Dofinansowanie z funduszy Unii Europejskiej wyniosło 532 mln zł. Do tego trzeba doliczyć jeszcze dodatkowe koszty związane z przebudową trasy, które wyniosły około 25 mln zł. Pokryto je z budżetu miasta.

CZY WIESZ, ŻE...
  • Centralny Przystanek Przesiadkowy ma pewnie tylu samo zwolenników i przeciwników. Wyróżnia się kolorowym, witrażowym dachem. Wykonany został ze specjalnej folii imitującej szkło. Jego projektantem jest łódzki architekt Jan Gałecki. Wystartował on w konkursie na koncepcję przystanku przesiadkowego. Zgłoszono około 60 prac z całego kraju.
  • Z trasą W-Z wiąże się też uruchomienie Obszarowego Systemu Sterowania Ruchem. Podłączona została do niego zdecydowana większość łódzkich skrzyżowań posiadających sygnalizację świetlną. OSSR ma upłynnić ruch w mieście poprzez regulację cykli świateł oraz nadanie możliwie największego priorytetu komunikacji miejskiej.

Wideo

Komentarze 16

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
nie ta UE która mami pomiata gorzej jak komuna ustalając dziwne kryteria nie do spełnienia. Na domiar tego nierealne kwoty dofinansowania, terminy wzięte z kosmosu, liczne kontrole nie znające reali i w ogóle ich rozporządzenia nie mają wiele wspólnego z naszymi.
t
tola
Cała przebudowa w obrębie pseudotuneli jest pozbawiona sensu i wyrzuceniem wielumilionów w betony, ktore nic nie usprawnily, a wiele zepsuły.
Otóż niech mi ktokolwiek odpowie jaki sens mialo wpuszczenie ponizej poziomu terenu pasów ruchu, jesli nad nimi pozostala pustka powietrzna i nie wykorzystano tego miejsca do zwielokrotnienia pasóww na powierzchni terenu ?!!! Jaki to ma sens?!! Kiedy teraz nie mozna w sposob plynny i logiczny skomunikowac sie na konkretnych skrzyzowaniach, a wraz ze zmniejszoną iloscią pasow drogowych powstaly korki.
Szpary Zdanowskiej są szkodliwe. Tunele bez pustki powietrznej mialy by sens i wtedy wydatek na te modernizację mialby uzasadnienie!
Tak to jest niegospodarnosc i glupota.
d
d
oj zmieniła ta trasa, oprócz korków samochodów są korki tramwajów...
I jeszcze bredzący Nita że trasa jest dobra tylko Łodzianie nią jeżdżą i robią te korki, jakby ich nie było to by korków też nie było.
l
laik
Czemu na Olechów jeździ durna 3 zamiast 9???? Głupota.
Ł
ŁodzianinPK
Pamiętam gdy w Warszawie budowano tunel wzdłuż Wisły. Wiele głosów było w tedy krytycznych, że w normalnym kraju buduje się tunel w poprzek rzek a nie wzdłuż... ale wiecie co? To co zrobiono w Łodzi to już w ogóle jest mistrzostwo świata. W Warszawie przynajmniej wykorzystano teren nad tunelem - jest teraz ładnie, zielono i przyjemnie a auta mkną pod ziemią... U nas też mkną w wielkim betonowym wąwozie - takie rzeczy budowano za komuny (patrz: Trasa Łazienkowska). - Ale co tam Łódź kreuje - zasadzi się bluszcze i inne zielska i będzie budowla rodem z lat 70 a na wierzchu kwiatek do kożucha. Podsunę pomysł - przestrzeń nad tunelem przykryjcie łukami z drutu - rozciągnijcie między nimi sznurki i zasadźcie winorośle - toż klimat coraz cieplejszy, może będziemy potentatami w produkcji szampana:)?????
a
aa
Podzieliła miasto na lewobrzrżne przed rowem i prawobrzeżne za rowem, no i korek komunikacyjny trwający już dwa lata, jest.
Ł
ŁodzianinPK
Stadion bez jednej trybuny, tunel otwarty od góry (czytaj rów - nie napiszę czyj:) ), tramwaj regionalny, który jeździ tylko w granicach miasta - czy ktoś ma jeszcze wątpliwości, że Łódź kreuje???? Choć ja bym się skłaniał do stwierdzenie Łódź zaklina rzeczywistość.
G
Gazera
Cała koncepcja PO
T
Tunel dla czubków
Cały ten wykop to jakaś parodia. Pasy ruchu wyznaczał jakiś oszołom a odkryty dach wymyślił sobie jakiś czubek. Farsa ale co najistotniejsze kreatywna bo łóć krełóje ...
Ł
ŁodzianinPK
Wszystko jakże piękne ale mam takie pytanie gdzie w łodzi jest ŁTR??? Chyba tylko na papierze i na wnioskach unijnych bo z hucznych zapowiedzi, że tramwaj będzie jechał od Zgierza przez Łódź do Pabianic wyszło tylko tyle, że 11 jeździ od Helenówka do Chocianowic!!!! Jakże pięknie miało być w samej Łodzi, na trasie ŁTR - tramwaj miał sterować światłami, aby tylko ŁTR jechał szybciej... a co wyszło??? A no to:
Zwykła linia miejska tyle, że dość długa, ale o aglomeracje podmiejskie nie zahacza ani jednym przystankiem ani od strony Zgierza ani od strony Pabianic...także w Łodzi nie ma tramwaju aglomeracyjnego!!!!!!!
Mało tego ze sterowania światłami wyszło tyle, że jak jedzie tramwaj po Kościuszki np. róg Struga to może i zapala sobie zielone światło ale jednocześnie zapala też to zielone światło dla aut i dziesiątki potencjalnych pasażerów nie może dostać się na przystanek...i żeby nie było wątpliwości to o to pana, Panie nie Nita nie oskarżam, bo to inna ekipa budowała ale na miłość Boską jeśli już wspominacie o ŁTR powiedźcie mi gdzie ona jest - poza tym wszystkie wasze przebudowy W-Z, Fabrycznego, Marmurów na Piotrkowskiej kończą się tym samym - wydaniem ogromnej ilości kasy przy znikomej funkcjonalności....podobnie jak Wagina Kropy - ni to ładne. ni to turystycznie ciekawe ale jest i ileś kasy poszło... jest super - tyle, że kasa z UE się kończy ojojojojojj
d
dEstrukcjA
Łodzianie zalecają panu Nicie przesiadkę ze stołka dyrektora i poddanie się do dymisji .Ów ekspert światowej klasy , próbuje wmówić mieszkańcom , że "dziurawy but" też jest dobry . Jeżeli zachował resztki godności, krztę moralności, to niech odejdzie jak najszybciej, zapadnie się pod ziemię i już nie szkodzi temu miastu.
q
ququ
piszesz o Łodzi czy o drugim co do wielkości mieście w Polsce ?
j
ja
Włodarze miasta, po pierwszych wycieczkach za granicę, zapragnęli tak samo. Dworzec kolejowy, podziemny jak w Brukseli, 'tunele' drogowe jak w Rotterdamie. Tylko że z perspektywy przyszłościowych planów rozbudowy komunikacji wewnątrz-miejskiej brak pomysłu na metro zgubi Łódź. Drugie, co do wielkości, miasto w Polsce niedługo znów się zakorkuje. Jeżeli już ktoś z decydentów 'małpuje' chociażby Rotterdam to warto byłoby zrobić to po całości. Tam zaprzestali budowy powierzchniowych 'tuneli' drogowych na rzecz budowy metra. Komunikacja nim obejmuje 3 okoliczne miasta i nie zabiera miejsca na rozbudowę komunikacji powierzchniowej. Tylko czy my będziemy kiedyś mieli tak perspektywicznie myślących włodarzy miasta?
q
ququ
czy możecie napisać, w jaki sposób jest zmierzone te 17 km ?? odkąd dokąd ?
j
ja
Piękny ten wykop.
A gdzie są pieniądze przeznaczone na tunel z prawdziwego zdarzenia?
Dodaj ogłoszenie