Nasza Loteria - pasek na kartach artykułów

Trasa W-Z w Łodzi. Wybrano wykonawcę wschodniego odcinka

Andrzej Boratyński
Andrzej Boratyński
Na trasie W-Z w centrum Łodzi trwa budowa tunelu
Na trasie W-Z w centrum Łodzi trwa budowa tunelu Grzegorz Gałasiński/archiwum
Zarząd Dróg i Transportu w Łodzi wybrał jednego z wykonawców drugiego etapu modernizacji tramwajowej trasy W-Z. Spółka Mosty Infrastruktura, powiązana z firmą Mosty Łódź, ma zbudować nowe torowisko i układ drogowy między centrum miasta a Olechowem. Wartość inwestycji to prawie 240 mln złotych.

Przypomnijmy, że w styczniu tego roku ZDiT ogłosił trzyczęściowy przetarg na rozbudowę i modernizację trasy W-Z. Szukano wykonawców dwóch odcinków trasy (od krańcówki tramwajowej przy Wyszyńskiego do al. Włókniarzy oraz od ul. Kilińskiego do al. Ofiar Terroryzmu 11 września) oraz systemu sterowania ruchem. Całość miała kosztować 628,4 mln zł, w tym dofinansowanie unijne wynosiło 332 mln zł.

Gdy w marcu otwarto koperty z ofertami, okazało się, że firmy biorące udział w przetargu zaproponowały znacznie wyższe ceny niż szacował ZDiT. Miastu zabrakło 114 mln zł. Wystąpiono więc do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju z prośbą o zwiększenie dofinansowania ze środków unijnych. Decyzja jeszcze w tej sprawie nie zapadła.

Więcej: Brakuje 114 mln zł na dokończenie trasy W-Z

ZDiT nie zważając na przeszkody, wybrał pod koniec kwietnia wykonawcę wschodniego odcinku trasy W-Z. Najtańszą ofertę, opiewającą na 239,05 mln złotych, złożyła spółka Mosty Infrastruktura i to ona ma zmodernizować widzewski odcinek trasy. Odpadły oferty Budimeksu (244,7 mln zł) i Trakcji PRKiI (287,65 mln zł).

Wschodni odcinek trasy W-Z, liczący 10,5 km, wiedzie od centrum miasta przez Piłsudskiego, Rokicińską, Hetmańską i dalej do fabryki Della. Nowością będzie tramwajowe połączenie z Olechowem. Projekt zakłada też budowę centrów przesiadkowych: stadion Widzewa, Augustów, Hetmańska i Dell, gdzie będzie można się łatwo przesiąść do miejskich autobusów.

Zobacz: Trasa W-Z w Łodzi - wizualizacja [ZDJĘCIA+FILM]

Wykonawca ma nie tylko położyć nowe torowisko, ale również przebudować sieć elektryczną, wodociągową i oświetlenia ulicznego; zmodernizować układ drogowy i przejścia podziemne przy ul. Targowej, Konstytucyjnej (oba mają zostać wyposażone w windy dla niepełnosprawnych), Widzewskiej, Rokicińskiej, Augustów; postawić wiadukt przy ul. Gogola; a także zbudować system odwodnienia.

Na razie nie wiadomo, kiedy zostaną wybrani wykonawcy zachodniego odcinka oraz systemu sterowania ruchem. Wszystko zależy od pozyskania z UE brakujących pieniędzy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki