Trasa W-Z. Wykonawca powinien dostać 30 milionów mniej?

Agnieszka Magnuszewska
Czy Łódź powinna zapłacić Mostom-Łódź o 30 mln zł mniej niż wstępnie zakładano?
Czy Łódź powinna zapłacić Mostom-Łódź o 30 mln zł mniej niż wstępnie zakładano? Paweł Łacheta
Łódzcy radni mają wątpliwości co do właściwego rozliczenia remontu trasy W-Z, którą oddano tydzień temu po dwuletniej modernizacji.

Czy Łódź powinna zapłacić Mostom-Łódź o 30 mln zł mniej niż wstępnie zakładano? Próbowali to w czwartek (5 listopada) wyjaśnić radni z zespołu kontrolnego komisji rewizyjnej Rady Miejskiej. Jej obrady trwały aż trzy i pół godziny.

W spotkaniu zespołu wziął udział Ireneusz Grasko, były inżynier kontraktu na trasie W-Z, który twierdzi, że zgodnie z zapisami w Programie Funkcjonalno-Użytkowym, w tunelu powinien zostać wybudowany tzw. korek betonowy. Miał on być dodatkową tzw. ciężką izolacją od wód gruntowych, ale podległy władzom Łodzi Zarząd Dróg i Transportu z tego zrezygnował. Jednak wynagrodzenia dla Mostów-Łódź nie skorygował pod tym względem.

CZYTAJ: Otwarcie trasy W-Z. Pierwszy tramwaj odjechał z Retkini

Z wyliczeń Włodzimierza Tomaszewskiego, radnego PiS, wynika, że na budowę korka (ciężka izolacja) potrzebne byłoby ok. 60 tys. metrów sześciennych betonu. Z jakimi kosztami to się wiąże?

- To ok. 30 mln zł, bo trzeba pomnożyć 60 tys. razy 450 zł - wyjaśnia Ireneusz Grasko, były inżynier kontraktu na centralnym odcinku trasy W-Z. - Gdybym to ja nadal był inżynierem kontraktu, ta kwota nie zostałaby policzona wykonawcy.

Jednak Katarzyna Mikołajec, zastępca dyrektora Zarządu Dróg i Transportu, jest innego zdania.

- Nie wiemy czy wykonawca, składając swoją ofertę w przetargu, uwzględnił w kosztorysie konieczność budowy betonowego korka. Wcale nie musiał. Po dodatkowej ekspertyzie warunków gruntowych okazało się, że budowa korka nie jest konieczna. Zresztą miał on być budowany technologią dosyć tanią, bo polega ona na tym, że miesza się cement, wodę i ziemię, która jest na terenie budowy - tłumaczy pracownica ZDiT. - Zastosowaliśmy więc inną metodę izolacji, która według mnie jest lepsza.

Radny Łukasz Magin (PiS) z zespołu kontrolnego jest przekonany, że Mosty-Łódź musiały brać pod uwagę koszty związane z budową korka, bo 45 dni po podpisaniu umowy na wykonanie projektu, przedstawiły ZDiT koncepcję, która uwzględnia taką metodę izolacji.

- Dlatego oczekujemy wyceny dwóch metod izolacji, by sprawdzić, jaka jest między nimi różnica. Oczekujemy raportu z badań geologicznych, na podstawie których po maju 2013 r. zrezygnowano z wykonania betonowego korka - podkreśla radny Łukasz Magin. - Wówczas łatwiej będzie nam ocenić, czy wykonawca centralnego odcinka powinien otrzymać o 30 mln zł mniej.

Radni podejrzewają, że gdyby wybudowano korek, nie trzeba byłoby montować rozpór na wjazdach do tunelu i wyjazdach. Wstępnie miały one pozostać tylko tymczasowo.

- Nawet architekt miasta podkreśla, że takiego rozwiązania nie przewidywano na trasie W-Z - zaznacza Włodzimierz Tomaszewski. - Dla niego jest to przykład brutalistycznej architektury.

Innego zdania jest Katarzyna Mikołajec. - Nawet gdyby korek betonowy został wybudowany, to rozpory też byłyby potrzebne. Korek jest tylko wzmocnieniem podłoża, a nie ścian szczelinowych tunelu - tłumaczy zastępca dyrektora ZDiT.

Otwarcie trasy W-Z:

Otwarcie trasy W-Z. Ograniczenie prędkości do 30 km/h przy Centralu
Trasa W-Z. MPK Łódź walczy z zanikami napięcia na "wuzetce"
Otwarcie trasy W-Z. Samochody pojechały tunelem [ZDJĘCIA,FILM]

Wideo

Komentarze 17

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

C
Czytelnik
W STRABAG - u wykonawcy wielu łódzkich inwestycji drogowych.
P
Pasażerka
Mi się podoba W-Z i jeździ się wreszcie wygodnie.
Ale mam inne nurtujące pytanie. Jadąc dzisiaj tramwajem słyszałam komunikat przez radio u motornoczego. Komunikat brzmiał " Proszę zachować szczególną ostrożność na skrzyżowaniu Kopcińskiego i Piłsudskiego oraz Piłsudskiego- Przedzalniana bo lusterka nie mieszką się z sygnalizacją "
Proszę mi powiedzieć kto poniesie konsekwencje takiego bubla?? Jak można ustawić sygnalizacje na nowo budowanej trasie żeby motorniczy musiał uważać na takie głupoty !!!
Dla mnie jako podatnika i podróżnika jest nie do przyjęcia !!!
D
Daq
Najgłupsza inwestycja w historii tego miasta :( Szkoda kasy, szkoda zmarnowanej szansy, szkoda zepsutego krajobrazu...
I
Iwona
Podwojny skandal, bo inwestor jakim jest Miasto trzyma stronę wykonawcy, ktory niewątpliwie na inwestycji zaoszczędził. A ile zaoszczedził powinien ocenić biegły.
a
aa
... epokowej łódzkiej inwestycji. Co na to p. Prezydent ?
z
zrobił wszystko, aby
zamieniç poprzedniego dyrektora na Mikołajec. Ta przełknie wszystko.
x
xyz
z wykonawcami.
o
obserwator
Dla mnie to dyletantka, ktora gdyby była osobą odpowiedzialną i uczciwą nigdy by nie usiadła na stołku dyrektora od inwestycji.
Teraz broni układu zditu z wykonawcą, na dodatek kiedy w trakcie tych rozmow pewnie nie byla, bo nita jest znany z tego, ze o pieniadzach rozmawia w cztery oczy. Ta sprawa nadaje sie do Prokuratury..
Ł
Łucja C.
to 100 mln nie było warte
q
ququ
CBA powinno na Piotrkowskiej założyć swoje biuro na dłuuuuugi czas, bo jak widać przez najbliższe lata będą mieli co robić w Łodzi.
I
Ile wyszło na łeb w ZDIT?
Dziwne, że ZDIT zamiast reprezentować miasto tak naprawdę trzyma stronę wykonawcy.. Ale 30 mln. do podziału widać robi swoje... Tak samo jest później z egzekwowaniem gwarancji.
Ł
Ł.
TY Z CAŁA PEWNOSCIA WSZYSTKO ROBISZ BEZBŁĘDNIE! ROBIA W NOCY BO I TAK WYMYSLACIE GŁUPOTY!!!.
G
Grzes
Wczesniej czytal to dowiedzialbys sie, ze perony sa za wysokie nie tylko na pese swing, ale rowniez na obecna pese i bombardiera....
Ł
Ł.
A GDZIE BYLIŚCIE ? JEDNA OSOBA MOZE COS PRZEOCZYC ALE CAŁY SZTAB LUDZI ? TERAZ SZUKACIE DZIURY W CAŁYM ! BO JA TO BYM TAK ZROBIL AJ JESZCZE TAK . I BĘDA LICYTOWAC JAK SMARKACZE.
j
już wybierają apartamenty
złodzieje PÓjdą siedzieć
Dodaj ogłoszenie