Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Trasa W-Z. Wykonawca powinien dostać 30 milionów mniej?

Agnieszka Magnuszewska
Czy Łódź powinna zapłacić Mostom-Łódź o 30 mln zł mniej niż wstępnie zakładano?
Czy Łódź powinna zapłacić Mostom-Łódź o 30 mln zł mniej niż wstępnie zakładano? Paweł Łacheta
Łódzcy radni mają wątpliwości co do właściwego rozliczenia remontu trasy W-Z, którą oddano tydzień temu po dwuletniej modernizacji.

Czy Łódź powinna zapłacić Mostom-Łódź o 30 mln zł mniej niż wstępnie zakładano? Próbowali to w czwartek (5 listopada) wyjaśnić radni z zespołu kontrolnego komisji rewizyjnej Rady Miejskiej. Jej obrady trwały aż trzy i pół godziny.

W spotkaniu zespołu wziął udział Ireneusz Grasko, były inżynier kontraktu na trasie W-Z, który twierdzi, że zgodnie z zapisami w Programie Funkcjonalno-Użytkowym, w tunelu powinien zostać wybudowany tzw. korek betonowy. Miał on być dodatkową tzw. ciężką izolacją od wód gruntowych, ale podległy władzom Łodzi Zarząd Dróg i Transportu z tego zrezygnował. Jednak wynagrodzenia dla Mostów-Łódź nie skorygował pod tym względem.

CZYTAJ: Otwarcie trasy W-Z. Pierwszy tramwaj odjechał z Retkini

Z wyliczeń Włodzimierza Tomaszewskiego, radnego PiS, wynika, że na budowę korka (ciężka izolacja) potrzebne byłoby ok. 60 tys. metrów sześciennych betonu. Z jakimi kosztami to się wiąże?

- To ok. 30 mln zł, bo trzeba pomnożyć 60 tys. razy 450 zł - wyjaśnia Ireneusz Grasko, były inżynier kontraktu na centralnym odcinku trasy W-Z. - Gdybym to ja nadal był inżynierem kontraktu, ta kwota nie zostałaby policzona wykonawcy.

Jednak Katarzyna Mikołajec, zastępca dyrektora Zarządu Dróg i Transportu, jest innego zdania.

- Nie wiemy czy wykonawca, składając swoją ofertę w przetargu, uwzględnił w kosztorysie konieczność budowy betonowego korka. Wcale nie musiał. Po dodatkowej ekspertyzie warunków gruntowych okazało się, że budowa korka nie jest konieczna. Zresztą miał on być budowany technologią dosyć tanią, bo polega ona na tym, że miesza się cement, wodę i ziemię, która jest na terenie budowy - tłumaczy pracownica ZDiT. - Zastosowaliśmy więc inną metodę izolacji, która według mnie jest lepsza.

Radny Łukasz Magin (PiS) z zespołu kontrolnego jest przekonany, że Mosty-Łódź musiały brać pod uwagę koszty związane z budową korka, bo 45 dni po podpisaniu umowy na wykonanie projektu, przedstawiły ZDiT koncepcję, która uwzględnia taką metodę izolacji.

- Dlatego oczekujemy wyceny dwóch metod izolacji, by sprawdzić, jaka jest między nimi różnica. Oczekujemy raportu z badań geologicznych, na podstawie których po maju 2013 r. zrezygnowano z wykonania betonowego korka - podkreśla radny Łukasz Magin. - Wówczas łatwiej będzie nam ocenić, czy wykonawca centralnego odcinka powinien otrzymać o 30 mln zł mniej.

Radni podejrzewają, że gdyby wybudowano korek, nie trzeba byłoby montować rozpór na wjazdach do tunelu i wyjazdach. Wstępnie miały one pozostać tylko tymczasowo.

- Nawet architekt miasta podkreśla, że takiego rozwiązania nie przewidywano na trasie W-Z - zaznacza Włodzimierz Tomaszewski. - Dla niego jest to przykład brutalistycznej architektury.

Innego zdania jest Katarzyna Mikołajec. - Nawet gdyby korek betonowy został wybudowany, to rozpory też byłyby potrzebne. Korek jest tylko wzmocnieniem podłoża, a nie ścian szczelinowych tunelu - tłumaczy zastępca dyrektora ZDiT.

Otwarcie trasy W-Z:

Otwarcie trasy W-Z. Ograniczenie prędkości do 30 km/h przy Centralu
Trasa W-Z. MPK Łódź walczy z zanikami napięcia na "wuzetce"
Otwarcie trasy W-Z. Samochody pojechały tunelem [ZDJĘCIA,FILM]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki