Trasy Górna nie trzeba przebijać do A1. Dłużej nie znaczy...

    Trasy Górna nie trzeba przebijać do A1. Dłużej nie znaczy lepiej

    Piotr Brzózka

    Dziennik Łódzki

    Dziennik Łódzki

    Trasy Górna nie trzeba przebijać do A1. Dłużej nie znaczy lepiej
    1/2
    przejdź do galerii

    ©Tomasz Frączek

    Uroków budowy trasy Górna nie odczuliśmy jeszcze w pełni. Ale nic straconego. Zaległości nadrobimy latem, gdy na kilka miesięcy zostanie wyłączona z ruchu większa część skrzyżowania ul. Pabianickiej i al. Jana Pawła II. Czarny PR dla całej inwestycji gwarantowany, choć akurat ona do najgłupszych przedsięwzięć realizowanych w mieście nie należy.
    Trasa Górna to 4,4 km całkowicie nowej drogi, będącej przedłużeniem alei Jana Pawła II, od ul. Pabianickiej do Rzgowskiej. To pierwsza tego kalibru inwestycja w mieście od połowy lat dziewięćdziesiątych, gdy z Retkini w kierunku centrum przebito ul. Bandurskiego. Koszt przedsięwzięcia - 425 milionów złotych, z czego blisko połowę wykłada Unia Europejska. Trasa jest brakującym ogniwem drogi krajowej nr 1 w Łodzi, która dziś, z braku lepszych rozwiązań, od skrzyżowania z ul. Pabianicką prowadzona jest w stronę centrum miasta, do ronda Lotników Lwowskich i dalej ulicami Paderewskiego i Rzgowską.

    Zadaniem "Górnej" jest wyprowadzenie części ruchu z Chojen i skrócenie wyjazdu z miasta na południe kraju. W podobnym kształcie po raz pierwszy została wyrysowana już w latach siedemdziesiątych, a jej genezy należy szukać w jeszcze bardziej odległej przeszłości - pierwsze przymiarki robili już hitlerowscy projektanci w czasach okupacji. Inwestycję udało się jednak rozpocząć dopiero w roku 2012. Zakończenie prac zaplanowano na rok 2014, przynajmniej jeśli chodzi o pierwszą część przedsięwzięcia. Część druga, czyli dojazd do autostrady A1, odłożona jest na bliżej nieokreśloną przyszłość, zapewne nawet nie zostanie zrealizowana nigdy, co jest wygodnym argumentem dla wszystkich przeciwników budowy tej drogi - a jest ich wielu.

    Jak w przypadku większości inwestycji, budowa Górnej napotyka rozliczne przeciwności. Przez lata problemem było wytyczenie samego przebiegu drogi, a to ze względu na fakt, że nie przebiega ona bynajmniej przez tereny dziewicze. Później wiele emocji wzbudziła sprawa wywłaszczeń, a w szczególności odszkodowań za utracone nieruchomości. Urząd wojewódzki nadał inwestycji rygor natychmiastowej wykonalności, co dla części właścicieli 600 działek musiało być doświadczeniem nader przykrym. Miasto nie zawsze chciało zapłacić za całą nieruchomość, kwestionowało też wyceny biegłych, odwołując się nawet do Ministerstwa Transportu. W związku z tym decyzje dotyczące wypłaty pieniędzy zapadają w niektórych przypadkach dopiero teraz.

    Komentarze (15)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Precz z grodzeniem dróg

    Iglak (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 15 / 8

    Przerażający jest ten tunel stworzony z barier dżwiękochłonnych. Jeżeli już gdzieś jest taka potrzeba to obsadżcie pobocza np. tujami brabant, które b. szybko rosną no i zdrowie, estetyka itd.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Irracjonalność tej drogi tkwi w jej rozmiarch

    zasmucony przeciwnik (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 14 / 10

    Rzadko który przeciwnik tej trasy mówi o samym sensie poprowadzenia tej trasy. Zawsze jednak podnoszony jest argument o megalomańskim rozpasaniu tej drogi, która przez swój rozmach jest okrutnie...rozwiń całość

    Rzadko który przeciwnik tej trasy mówi o samym sensie poprowadzenia tej trasy. Zawsze jednak podnoszony jest argument o megalomańskim rozpasaniu tej drogi, która przez swój rozmach jest okrutnie droga! 100 mln zł za kilometr toż to granda!
    Budowany jest wiadukt obok kolejowego, którzy przez kolejne lata będzie nieużywany! Budowane jest trzypoziomowe skrzyżowanie, które będzie używane tylko w dwóch poziomach (a i sensowność tego dyskusyjna). Powstanie droga o dużej przepustowości (po tyle pasów w każdą stronę) która i tak będzie włączona do już zatłoczonej al. Włókniarzy. I jeszcze wciska się ciemnote mieszkańcom Paderewskiego, że coś zyskają? Przecież ci co wyjadą z trasy Górnej kierując się w kierunku Strykowa, z pewnością zrezygnują z przeciskania się przez zatłoczona al. Włókniarzy i pojadą do Rydza-Śmigłego. zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    odwrócona kolejnosć

    gm (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 20 / 9

    Trasa Górna, nowa Konstytucyjna, Brzezińska, Strykowska.Wszystkie te ulice a szczególnie dwie pierwsze sa rozpatrywane w oderwaniu od planów A1.Przeciez po wybudowaniu A1 żadnego tranzytu przez...rozwiń całość

    Trasa Górna, nowa Konstytucyjna, Brzezińska, Strykowska.Wszystkie te ulice a szczególnie dwie pierwsze sa rozpatrywane w oderwaniu od planów A1.Przeciez po wybudowaniu A1 żadnego tranzytu przez Łódx nie powinno być. O Brzezińskiej i Strykowskiej mówi sie jakby dojazd do A1 miałby odbywać sie tylko tymi ulicami i ti nie jednocześnie.Połaczenie węzła Romanów z ul. Rzgowska moim zdaaniem jest bardziej potrzebne niz Trasa Górna w pierwszym etapie. Ale najwazniejsze jest to o czym mówi sie najmniej: skuteczne lobbowanie za stawką zrowa opłaty za A1 od Strykowa do Tuszyna. W innych miastach obwodnice sa bezpłatne a w Łodzi pewnie okaze sie ,że jakies procedury nie pozwalaja a najłatwiej jak zwykle zrzucic wszystko na Unie Europejską czym mozna wytłumaczyc nawet najwieksza głupotę. zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Budować !

    MądraAla (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 23 / 9

    Nie mam wątpliwości, że trasę trzeba budować i co oczywiste kontynuować. W moim odczuciu kontynuować w pierwszej kolejności jej ciąg dalszy wzdłuż torów PKP, jako Śląską II. Choć rozumiem też, że...rozwiń całość

    Nie mam wątpliwości, że trasę trzeba budować i co oczywiste kontynuować. W moim odczuciu kontynuować w pierwszej kolejności jej ciąg dalszy wzdłuż torów PKP, jako Śląską II. Choć rozumiem też, że decyzje operacyjne zapadną po analizach ruchu oceniających praktyczną skuteczność inwestycji.
    Dla inwestycji infrastrukturalnych, raz przyjęta strategia nie może ulegać chwilowym koniunkturom. Presje różnych grup, czy wyborcza biegunka, winny być brane pod uwagę, ale nie mogą przesądzać o inwestycji w trybie doraźnym. Inwestycje podnoszą komfort życia i sprzyjają rozwojowi miasta.
    Wszelkie inne opinie można uprzejmie wysłuchać i włożyć między bajki.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    wstrzymanie prac na odcinku Stryków - Tuszyn !

    d&g (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 42 / 8

    Szkoda tylko, że wstrzymali budowę autostrady A1 Stryków - Tuszyn i poczekamy na nią jeszcze kilka lat dłużej...! A o tym w mediach cicho...!!! S. Nowak miesiąc temu był, zrobił sobie fotki,...rozwiń całość

    Szkoda tylko, że wstrzymali budowę autostrady A1 Stryków - Tuszyn i poczekamy na nią jeszcze kilka lat dłużej...! A o tym w mediach cicho...!!! S. Nowak miesiąc temu był, zrobił sobie fotki, udzielił kilka wywiadów jak to wszystko jest ładnie i cacy, a w rzeczywistości jest o krok od wielkiego skandalu z kolejnym odcinkiem budowanej autostrady...!!!zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Do wirtualnego kierowcy wirtualnego pojazdu.

    ddd (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 17 / 9

    W Polsce obowiązuje ruch prawostronny. Za jazdę lewym pasem powinen być mandat karny i punkty.


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Lewy pas

    Chochoł (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 9 / 8

    Ten pas jest dla szybkiego ruchu.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Górna

    JP (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 27 / 8

    Tylko nie nazwijcie tego przedłużenia al. JPII.To byłby obciach.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Łódź miastem tranzytowym.

    Obserwator (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 20 / 33

    Zamiast łączyć miasto z obwodnicami gęstą siecią stosunkowo niewielkich połączeń (tak jak robią to często Niemcy) , łódzkie władze postawiły na wielopasmowe łączniki. Nawet gdy powstanie S14 i A1,...rozwiń całość

    Zamiast łączyć miasto z obwodnicami gęstą siecią stosunkowo niewielkich połączeń (tak jak robią to często Niemcy) , łódzkie władze postawiły na wielopasmowe łączniki. Nawet gdy powstanie S14 i A1, większość kierowców będzie korzystała z tranzytu przez Łódź (krótszy i bezpłatny). Trasa Górna to początek tego nieszczęścia. A to, że kiedyś Niemcy myśleli o takiej trasie - po pierwsze, nie było planu na A1 i S14, a ponad to - to jak z regulacją rzek - najpierw je regulowali, teraz - renaturyzują. Oni zmądrzeli - my głupiejemy. zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Kazdy kto ma biznes wybierze autostrady zamiast 1.5 h przez Wlokniarzy. Czas to pieniadz.

    Dr (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 37 / 18

    Jadac autostrada nawet do Poznania kierowca nadda ok. 20km co i tak zrekompensuje sobie plynnoscia jazdy, a do tego zaoszczedzi okolo godziny.


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    A jednak stawiamy na tranzyt

    Obserwator (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 7 / 5

    Jest kilka przesłanek upewniających mnie w przekonaniu, że Łódź będzie miastem tranzytowym.
    Oto one:
    1. Realizowane są plany z lat siedemdziesiątych które zakładały właśnie tranzyt przez Łódź....rozwiń całość

    Jest kilka przesłanek upewniających mnie w przekonaniu, że Łódź będzie miastem tranzytowym.
    Oto one:
    1. Realizowane są plany z lat siedemdziesiątych które zakładały właśnie tranzyt przez Łódź. Trasa Górna (wykonywana) i przedłużenie Al. Włókniarzy do DK1 w Emilii ( jest w fazie uzgodnień środowiskowych) to są najlepsze przykłady takiej filozofii.
    2. Główny tranzyt przez Łódź stanowi DK1 (Poznań to margines). Wystarczy wyjechać na "jedynkę" , która jest w beznadziejnym stanie i porównać ruch na niej, z ruchem na płatnych odcinkach A1. Zdecydowanie większy ruch jest na bezpłatnej drodze. Tak też będzie w Łodzi. Taka praktyka dotyka właściwie wszystkich analogicznych sytuacji typu płatna autostrada - bezpłatna, zła droga.
    3. Argument, że trasa autostradą - dłuższa o 20 km i płatna, mocno wpłynie na tranzyt i poprowadzi go poza miasto, jest jedynie 'chciejstwem". Przejazd rzez Łódź - za Zgierz, po wykonaniu trasy Górna i przedłużenia do Emilii, sprowadzi ten przejazd do ok. 40 - 50 minut.
    4. S8 też swoje dołoży.
    A generalnie - bardzo mocno walczy o budowę wielu nowych dróg lobby drogowe i "politycy" (tanie, populistyczne argumenty o postępie, rozwoju itd.) A potem efekty jak w Grecji czy Hiszpanii, gdzie zdecydowanie "przewistowano". Dziś nie mają środków na utrzymanie zbyt rozdętej sieci nowych dróg. Widać musimy to sprawdzić na własnej skórze.
    5.
    zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    hmm

    XYZ (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 11 / 18

    Wiesz gdyby Obserwator mial racje to by nigdzie nie budowali autostrad. Tylko Niemcy maja bezplatne autostrady...

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    hmm

    XYZ (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 40 / 9

    A ja tam uważam, ze przedłuzenie jest konieczne.
    Najlepiej by było Trasę Górną połączyc w jakiś sposób z Aleja ofiar Terroryzmu 11 Wrzesnia, a tą aleję połączyć z Dąbrowskiego/Puszkina. Mielibyśmy...rozwiń całość

    A ja tam uważam, ze przedłuzenie jest konieczne.
    Najlepiej by było Trasę Górną połączyc w jakiś sposób z Aleja ofiar Terroryzmu 11 Wrzesnia, a tą aleję połączyć z Dąbrowskiego/Puszkina. Mielibyśmy całkiem dobrą trasę i szybki przejazd ze wschodu na południe Łodzi.

    Jedynie zastanawia mnie jedna kwestia - czy te pieniadze lepiej przeznaczyć na takie rzeczy czy może na remont innych ulic. Niestety ja nie potrafie stwierdzic co lepsze.zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Dużo lepszym pomysłem

    kierowca (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 31 / 19

    byłoby chyba doprowadzić do szybkiego wybudowania obwodnicy Łodzi z jednej i drugiej strony, a dopiero potem (przy mniejszym już ruchu w mieście) zabrać się za poprawianie jakości stanu ulic,...rozwiń całość

    byłoby chyba doprowadzić do szybkiego wybudowania obwodnicy Łodzi z jednej i drugiej strony, a dopiero potem (przy mniejszym już ruchu w mieście) zabrać się za poprawianie jakości stanu ulic, wprowadzenie buspasów, itd. Ten odcinek trasy Górna wg. mnie nie pomoże wiele, bo od skrzyżowania z Pabianicką tranzyt i tak się będzie korkował na światłach na Jana Pawła, Włókniarzy, Zgierskiej i Strykowskiej.zwiń

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Polecamy

    Wideo