Ale teraz idą dziwne czasy. Bo nagle okazało się, że pora wreszcie spojrzeć poważnie na podstawowy biznes MPK. A jest nim, przypominam (gdyby ktoś zapomniał po drodze) WOŻENIE ŁODZIAN. Jak to zrobić? Oto kilka prostych pomysłów, przeczytanych na paru łódzkich forach.
Ot, taki np. LESIO proponuje: "Czysty schludny, sprawny tabor, urealnione rozkłady jazdy i jazda zgodnie z tymi rozkładami, urealnione opłaty za przejazd (np. wywalić 10 i 30 minutowe, a zrobić 20 i 40, w Warszawie relatywnie tańsze są bilety niż w Łodzi), preferencje dla kierowców przy zakupie migawek, bilety w pakietach (im więcej, tym tańsze), poprawić trasy i zrobić sensowne (czytaj - np. niedublujące się), "zdrowy" stan torowisk i dróg po których poruszają się autobusy (w pierwszej kolejności łatać dziury w jezdniach po których jeżdżą autobusy MPK), przeganiać z pojazdów i przystanków jeżdżących na gapę kloszardów (robota dla straży miejskiej), zrezygnować z letnich rozkładów, wywalić z taryfy żenującą w Europie opłatę za bagaż. A później, w miarę ograniczania ruchu aut, skracanie czasu przejazdów komunikacją miejską i zwiększanie ilości kursów. Utrudnienia dla aut wprowadzać dopiero po ucywilizowaniu MPK."
A ktoś inny dopisał: "I uważać na kasowanie kursów tramwajowych, bo w wozokilometrze koszty stałe i tak są poważniejszą pozycją niż prąd".
Trywialne. Uzdrowienie MPK (a i łódzkich finansów) zależy od wypełnienia pojazdów MPK ludźmi kupującymi i kasującymi bilety - zwłaszcza hurtem i w przedsprzedaży!
Drugi truizm. Takie zmiany komunikacyjne, zwłaszcza w centrum, które uczynią jazdę tramwajem znacznie szybszą od jazdy autem. Zwłaszcza na kluczowych trasach.
Trzeci truizm - konkurencja na niektórych liniach autobusowych. Czwarty - robota dla służb remontowych MPK. Piąty - solidne wsparcie się cudzymi (unijnymi?) pieniędzmi przy zakupie taboru!
I w końcu truizm nad truizmami. Tym razem mój. Priorytetowo nowoczesne aglomeracje biorą na tym obszarze odpowiedzialność najpierw za sprawną KOMUNIKACJĘ MIEJSKĄ (z natury zbiorową) i dobre podłączenie miasta do szybkich tras i linii za rogatkami. A dopiero dłuuugo potem za całą resztę.
WIĘCEJ O ŁÓDZKIM MPK CZYTAJ W DZIALE FORUM ŁÓDŹ
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?