Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Trwa 72. sesja Musica Moderna w Akademii Muzycznej: malarskie inspiracje muzyką

Dariusz Pawłowski
Dariusz Pawłowski
Aleksandra Chciuk
Aleksandra Chciuk materiały prasowe
W ramach 72. sesji Musica Moderna Akademia Muzyczna w Łodzi zaprasza dzisiaj na wystawę prac Elżbiety Szczeblewskiej, instalację plastyczno-dźwiękową Aleksandry Chciuk oraz pierwszy z czterech koncertów dyplomowych studentów klas kompozycji łódzkiej Akademii.

W tematykę inspiracji muzyczno-plastycznych wprowadzi uczestników wydarzenia Jacek Szerszenowicz w wystąpieniu „Powracające fale: inspiracje malarskie unizmem muzycznym Zygmunta Krauze” (początek o godz. 10, w Sali Kameralnej AM, al. 1 Maja 4). Następnie także w Sali Kameralnej zostanie zaprezentowana wystawa „Trwanie” Elżbiety Szczeblewskiej. Jak podkreślają organizatorzy, jej cykl impresji malarskich jest próbą uchwycenia atmosfery i emocji zawartych w unistycznych utworach Zygmunta Krauze nagranych na płycie „Hommage a Strzemiński”. Autorka – absolwentka Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi – od lat tworzy obrazy inspirowane muzyką, m.in. Gustava Mahlera, Igora Strawińskiego, Karola Szymanowskiego, Witolda Lutosławskiego.

O godz. 12 rozpocznie się prezentacja instalacji Aleksandry Chciuk „SzpilMuzik” (w foyer Ośrodka AM). Składające się na instalację obrazy inspirowane zarówno malarskim unizmem Władysława Strzemińskiego, jak i unistyczną muzyką Zygmunta Krauze, pełnią rolę partytur interpretowanych przez muzyków. Wystąpią: Marcin Garncarek – saksofon, shehnai; Piotr Gwadera – perkusja; Kuba Krzewiński – głos, ciało, elektronika oraz Teoniki Rożynek – skrzypce, elektronika.

Odbiorcy wkraczają w obręb instalacji plastyczno-dźwiękowej w dowolnym czasie i tworzą własne rozmaite brzmienia, poruszając się pomiędzy ich źródłami. Autorka jest pianistką, absolwentką łódzkiej Szkoły Filmowej (2015 rok), posługuje się głównie medium fotografii, wideo i malarstwa. Jak wyjaśnia, poszukuje nowych relacji między dźwiękiem a obrazem oraz możliwości ich przełożenia na gest i ruch.

Obecna instalacja w Akademii Muzycznej jest trzecią ekspozycją obrazów powstałych w 2017 roku w trakcie rezydencji George Sand – Fryderyk Chopin w Niemczech.

I w końcu o godz. 18 w Sali Kameralnej Akademii Muzycznej odbędzie się koncert dyplomowy Moniki Dalach, z klasy kompozycji prof. AM dr hab. Olgi Hans. Wstęp wolny.

Koncert podsumowuje działalność artystyczną kompozytorki z lat 2016-2018. Podczas koncertu widzowie usłyszą m.in. utwory akustyczne, skomponowane we współpracy z artystami sztuk wizualnych, napisane do choreografii ruchowo-tanecznych oraz dedykowane konkretnym zespołom wykonawczym. W odautorskim komentarzu Monika Dalach zapowiada koncert: „Teatr w muzyce – muzyka w teatrze, postawione granice – pokonywanie ich, przenikanie, gest, krzyk: muzyka multimedialna, wizualna, eksperymentalna – łącząca dźwięki akustyczne z elektronicznymi. Muzyka wykonywana na żywo, archiwalna, w formie zapisu audio-video”.

72. sesja Musica Moderna w Akademii Muzycznej w Łodzi rozpoczęła się 9 kwietnia i potrwa do 12 maja. Wydarzenie złożone jest z siedmiu koncertów muzyki najnowszej oraz towarzyszących im wykładów, wystawy i instalacji plastyczno-muzyczna. Program 72. edycji bogaty jest m.in. w najnowsze kompozycje pedagogów i studentów Akademii Muzycznej, pianistykę rosyjską i muzykę elektroniczną. Wśród gości sesji znaleźli się znakomici artyści z kraju i zagranicy: pianista Dmitri Ratser (Rosja, wystąpił w poniedziałek), flecistka Ewa Liebchen (Polska, zagrała we wtorek) i kompozytor Boris Alvarado (Chile, 17 kwietnia).

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki