Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Trzy łódzkie linie tramwajowe zostaną zlikwidowane?

Agnieszka Magnuszewska
Związkowcy z MPK proponują likwidację trzech linii tramwajowych i autobusowej, by MPK przetrwało
Związkowcy z MPK proponują likwidację trzech linii tramwajowych i autobusowej, by MPK przetrwało Krzysztof Szymczak
Likwidacja trzech linii tramwajowych, najlepiej 2, 3 i 6 oraz jednej autobusowej - w tym przypadku do wyboru jest 64 lub 82 - pozwoli przetrwać MPK w przyszłym roku. Przekonany jest o tym Krzysztof Frątczak, szef Solidarności w MPK. Związek skierował w tej sprawie pismo do radnych. Uprzedza ich, że pula pieniędzy, zarezerwowana dla MPK na 2014 rok, jest niewystarczająca.

- Tak naprawdę to nie wiadomo dokładnie, jaką kwotę przewidziano dla MPK. W projekcie budżetu zarezerwowano na transport zbiorowy 331 mln zł. Jednak oprócz MPK uwzględniono w tym punkcie też innych przewoźników, działających w Łodzi zgodnie z porozumieniem międzygminnym - podkreśla Krzysztof Frątczak.

Według związkowca, który obawia się zwolnień w MPK, kwota 331 mln zł musi też wystarczyć na dystrybucję biletów i konserwację torowisk. - 331 mln zł wystarczy tylko na pokrycie kosztów wozokilometrów, zamówionych przez miasto u MPK - twierdzi Frątczak.

Dodatkowe miliony generuje ŁTR, gdzie wozokilometr kosztuje już 23 zł. A w 2012 roku wykonano ich milion.

W tym roku MPK dostało na przewozy 349,4 mln zł, choć wyceniło je na 367,9 mln zł. Po tym jak w połowie października władze Łodzi zdecydowały się zwiększyć liczbę kursów MPK w związku z modernizacją trasy W-Z, Solidarność podkreślała, że pieniędzy może zabraknąć.

Władze MPK wystąpiły do Zarządu Dróg i Transportu o dodatkowe pieniądze na przewozy. Pierwsza odpowiedź ZDiT była taka, że trzeba przestrzegać limitu wydatków, uwzględnionego w wieloletniej prognozie finansowej. I właśnie do WPF na lata 2011-2031 odnosi się Krzysztof Frątczak.

- To najlepszy punkt odniesienia, jeśli w uchwale budżetowej nie ma jasno określonej stawki dla MPK - zaznacza przewodniczący Solidarności w MPK. - A w prognozie uwzględniono kwotę 323 mln zł. Nawet gdyby przeznaczyć to tylko na przewozy i zrezygnować z innych usług MPK, to w przyszłym roku miasto i tak musiałoby zmniejszyć zamówienie o 35 mln zł w stosunku do 2012 roku. Oznacza to obcięcie liczby wozokilometrów o 5,5 mln - dodaje Frątczak.

Jak to się przekłada na rozkłady jazdy? Łącznie 5 mln wozokilometrów wykonują w ciągu roku linie tramwajowe nr 2, 3 i 6. To właśnie je związkowiec wytypował do likwidacji. Do tego trzeba byłoby dodać linię autobusową 64 lub 82, które rocznie wykonują po 600 tys. wozokilometrów. Co na to MPK?

- Budżet nie jest jeszcze uchwalony, a o kwestiach dotyczących zmian bądź likwidacji linii komunikacyjnych decyduje ZDiT - mówi Sebastian Grochala, rzecznik MPK.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki