Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Trzynaście priorytetów dla łódzkiej kolei

Marcin Bereszczyński
Marszałek i PKP PLK mają listę kluczowych zadań dla łódzkiej kolei
Marszałek i PKP PLK mają listę kluczowych zadań dla łódzkiej kolei Paweł Nowak/archiwum Polskapresse
Urząd Marszałkowski w Łodzi i PKP PLK podpisały porozumienie dotyczące kluczowych inwestycji w infrastrukturze kolejowej w województwie łódzkim. Na liście priorytetowych zadań znalazło się 13 pozycji.

Pierwsze miejsce zajmuje budowa tunelu między dworcami Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska. Niebawem rozpisany zostanie przetarg na wykonawcę drugiego już studium wykonalności dla tunelu. Urząd Marszałkowski w Łodzi chce współuczestniczyć w tworzeniu tego dokumentu. Zależy mu, aby w podziemnej trasie były przystanki kolejowe.

Pierwsze studium tego nie zakładało. A jeśli już miała być stacja, to w pobliżu Manufaktury i to tylko wtedy, jeśli centrum handlowe dołoży do przedsięwzięcia. Łodzianie wskazywali lepsze lokalizacje przystanków pod pl. Hallera i u zbiegu al. Kościuszki i Zielonej. Nowe studium ma kosztować 8 mln zł. Jeśli uda się szybko opracować ten dokument i znajdą się pieniądze na budowę tunelu, to może on powstać nawet w 2015 roku.

Na liście znalazła się rewitalizacja linii kolejowej nr 14 na odcinku Łódź Kaliska - Sieradz w kierunku Ostrowa Wielkopolskiego. Na ministerialnej liście inwestycji na lata 2013-15 wpisano tę inwestycję do zadań rezerwowych. Jest jednak duża szansa, że w latach 2013-14 zrobi się lifting trasy, aby pociągi mogły jeździć szybciej. W następnej kolejności za 600 mln zł ma odbyć się gruntowna modernizacja torów.

Bardzo ważną inwestycją jest poprawa linii nr 16 ze stacji Łódź Widzew aż do Kutna. Zadanie podzielono na 3 etapy. Pierwszy z Widzewa do Zgierza ma już wyłonionego wykonawcę, który za 23,1 mln zł zmodernizuje tory do 2014 roku. Drugi etap, czyli Zgierz - Ozorków, jest w fazie studium wykonalności. Dokument ma odpowiedzieć na pytanie, czy linię poprowadzić tak jak przebiega obecnie, czy wytyczyć nową trasę. A jeśli w obecnym śladzie, to czy możliwe będzie dobudowanie drugiego toru. Koszt projektu oszacowano na 35,7 mln zł.

Ma zostać również dokończona budowa wschodniego wiaduktu kolejowego przy Kaliskim. Prace przerwano w latach 90. Doprowadziło to do sytuacji, że tylko 4 z 10 torów są przelotowe. Pozostałe zakończone są tzw. kozłem oporowym, czyli kończą się "w polu". Z południa na Kaliski prowadzi tylko jeden tor.

Na liście jest też rewitalizacja linii z Łodzi Kaliskiej do Zgierza, z Tomaszowa Mazowieckiego do Idzikowic - Opoczna, budowa linii kolejowej do portu lotniczego im. Reymonta, budowa linii od Wielunia do linii nr 131 w stronę Zduńskiej Woli, aby umożliwić połączenie kolejowe Łodzi z Wrocławiem.

Są też wpisane prace związane z Fabrycznym, czyli budowa podziemnego dworca i jego zachodniej głowicy, gdzie będą swobodnie manewrować pociągi.

Damy ci więcej - zarejestruj się!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki