Do Łodzi przyjechali m.in. Marcin Horała, wiceminister funduszy i polityki regionalnej, a także pełnomocnik rządu ds. CPK, a także Michał Jasiak, wicedyrektor Biura Strategii i Projektowania Programu Kolejowego CPK.
Na inwestycji najbardziej skorzystają mieszkańcy mniejszych miejscowości, którzy zyskają lepszy dostęp do rynku pracy, dóbr kultury, służby zdrowia - mówi Marcin Horała.
Jakie inwestycje kolejowe dzięki CPK zrealizowane zostaną w województwie?
Nasze województwo jest jednym z pierwszych, w których realizowane będą inwestycje kolejowe związane z CPK. Chodzi o tzw. szprychę numer 9, czyli trasę w kształcie igreka, która z CPK i Warszawy dotrze przez Łódź-Fabryczną do zachodnich województw Polski. Pociągi mają się poruszać z prędkością 250 km/godz. W Sieradzu natomiast trasa rozgałęzi się na Poznań i Wrocław.
W ramach inwestycji kolejowych CPK w województwie łódzkim powstanie 219 km nowych linii kolejowych, zmodernizowanych zostanie 305 km już istniejących. W zasięgu linii kolejowych ma się znaleźć ponad 2 mln mieszkańców regionu. Znacząco mają się skrócić czasy przejazdów: z Łodzi do CPK w 30 minut, do Warszawy w 45 minut, a do Wrocławia i Poznania do 70 minut.
Znacząco ma się zwiększyć częstotliwość kursów pociągów: co 10 minut mają jechać pociągi do CPK i Warszawy, a do Poznania i Wrocławia co 20 minut.
Na jakim etapie są inwestycje kolejowe CPK w województwie łódzkim?
We wrześniu spółka CPK złożyła wniosek o decyzję środowiskową dla linii Warszawa-Łódź, to pierwszy etap uzyskiwania procesu pozwoleń związanych z budową nowej linii. Trwa także przetarg na wybór projektanta dla tej trasy. Harmonogram zakłada, że odcinek Warszawa-Łódź zostanie uruchomiony równocześnie z nowym lotniskiem.
W 2024 roku mają się natomiast pierwsze roboty budowlane na odcinku Sieradz-Czernica Wrocławska. Między Łodzią a Wrocławiem mają powstać dwie nowe stacje: Czajków i Wodzierady.
Pod Łodzią powstanie tunel Kolei Dużych Prędkości
Jednym z elementów inwestycji jest budowa tunelu Kolei Dużych Prędkości pod Łodzią, który ma się zacząć przy stacji Łódź-Fabryczna, wyjść na powierzchnię na południowy zachód od Stacji Łódź - Kaliska, w okolicach osiedla Retkinia i istniejącej linii kolejowej nr 14. W przyszłym roku rozpoczną się prace przy wzmacnianiu Łódzkiego Domu Kultury, pod którym będzie się zaczynał tunel.
Inwestycje kolejowe związane z CPK w całym kraju maja się zakończyć do 2035 roku.
Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?