Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tunel Kolei Dużych Prędkości w Łodzi bliżej drążenia. Jest decyzja dotycząca ostatniej lokalizacji. Kiedy rozpoczną się prace?

Alicja Zboińska
Alicja Zboińska
Kiedy rozpocznie się budowa tunelu KDP?
Kiedy rozpocznie się budowa tunelu KDP? CPK
Za kilka miesięcy rozpocznie się drążenie kolejnego tunelu pod Łodzią - tym razem Kolei Dużych Prędkości (KDP), który będzie prowadził z Łodzi Fabrycznej na Retkinię i połączy Warszawę z Łodzią, a dalej z Poznaniem i Wrocławiem. Spółka odpowiedzialna za inwestycję właśnie uzyskała ostatnią decyzję lokalizacyjną.

Spółka Centralny Port Komunikacyjny złożyła w czerwcu i lipcu tego roku trzy wnioski o decyzje lokalizacyjne w ramach tej inwestycji. Dotyczą one komory startowej Retkinia, komory wydobywczej Fabryczna oraz samego 4-kilometrowego tunelu. Wojewoda łódzki wydał ostatnią decyzję dotyczącą lokalizacji linii kolejowej, dzięki czemu spółka może starać się o pozwolenia na budowę. Dla obu komór wnioski o pozwolenia na budowę zostały złożone już wcześniej.

- Spółka realizuje kolejne cele projektowe jeden po drugim - mówi Marcin Horała, pełnomocnik rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego. - Uzyskaliśmy pierwsze w historii CPK decyzje lokalizacyjne, dzięki czemu za kilka miesięcy będziemy mogli rozpocząć budowę tunelu – kluczowego elementu tzw. igreka, który połączy Warszawę z Łodzią, a dalej z Poznaniem i Wrocławiem.

Dla kogo tunel Kolei Dużych Prędkości?

Nowy tunel o długości ponad 4 km będzie przeznaczony dla połączeń dalekobieżnych, w tym dla Kolei Dużych Prędkości. Szybkie pociągi będą zatrzymywać się na dworcu Łódź Fabryczna. Wyjście tunelu na powierzchnię jest zaplanowane na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej, trasa poprowadzi na zachód – w stronę Sieradza, za którym powstanie rozwidlenie na Poznań i Wrocław.

Jak będzie drążony tunel Kolei Dużych Prędkości pod Łodzią?

Tunel będzie drążony przy pomocy automatycznych tarcz TBM. Będzie miał największą średnicę (ok. 14 m) spośród podziemnych konstrukcji kolejowych realizowanych dotychczas metodą TBM w Polsce i będzie najdłuższym tego typu obiektem tunelowym budowanym jednym odcinkiem.

Spółka CPK przygotowuje budowę 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych, prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i nowego lotniska. W sumie to 30 zadań inwestycyjnych i prawie 2000 km nowych linii kolejowych, które mają zostać zrealizowane do końca 2034 roku.

od 7 lat
Wideo

Wyniki II tury wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki