1/6
Wykonawca tunelu kolejowego pod Łodzią umieścił już pierwsze...
fot. PKP PLK

Wykonawca tunelu kolejowego pod Łodzią umieścił już pierwsze elementy dużej maszyny do drążenia podziemnego korytarza łączącego Łódź Fabryczną oraz Łódź Kaliską i Łódź Żabieniec w tzw. komorze startowej.

Jest to głęboka na 30 metrów ogromna studnia, z której zacznie swą pracę równie potężny "kret" drążący tunel.

ZDJĘCIA I WIĘCEJ INFORMACJI - KLIKNIJ DALEJ


2/6
Kret w kołysce...
fot. PKP PLK

Kret w kołysce
Komora startowa o średnicy ponad 30 m powstała kilka miesięcy temu na Kozinach, w rejonie ulic Stolarskiej i Odolanowskiej. Na specjalnie przygotowanej betonowej płycie o grubości 2 m ustawiona została konstrukcja wsporcza tzw. kołyska, a na niej montowana jest tarcza. Pierwsze elementy maszyny są zmontowane w komorze, m.in. obudowa tzw. płaszcza tarczy TBM. Wkrótce rozpocznie się montaż najważniejszego elementu maszyny, jaki jest głowica skrawająca o wadze ok. 270 ton. Ten element przez kilka tygodni był precyzyjnie – z dokładnością do 0,1 mm składany i spawany na powierzchni.



ZDJĘCIA I WIĘCEJ INFORMACJI - KLIKNIJ DALEJ


3/6
Ogon pozostanie na powierzchni...
fot. PKP PLK

Ogon pozostanie na powierzchni
Końcowym etapem montażu maszyny będzie połączenie tzw. ogona tarczy z obudową TBM. Gdy czoło maszyny ruszy pod ziemię, niektóre jej elementy będą jeszcze pracowały na górze. Połączenie zapewni komplet elastycznych przewodów do zasilania hydrauliki tarczy i urządzeń elektrycznych. Dzięki nim dostarczane będzie pod ziemię powietrze oraz niezbędne do drążenia polimery, bentonit i woda. Wraz z postępem prac, elementy pozostawione na powierzchni będą opuszczane na dno szybu i wprowadzane sukcesywnie do tunelu. Tarcza maszyny TBM po zmontowaniu będzie ważyć ok. 1300 ton.



ZDJĘCIA I WIĘCEJ INFORMACJI - KLIKNIJ DALEJ


4/6
Na Długosza czeka mały kret...
fot. PKP PLK

Na Długosza czeka mały kret
Z komory wschodniej ul. Stolarskiej/Odolanowskiej duża maszyna TBM rozpocznie budowę dwutorowego tunelu o długości prawie 3 km i średnicy zewnętrznej 12,7 m w kierunku dworca Łódź Fabryczna. Rozpoczęcie drążenia zaplanowano jeszcze w grudniu br.
Trwają też przygotowania do uruchomienia drugiego, mniejszego "kreta", o średnicy ok. 8 m. Ta maszyna wystartuje z komory w rejonie ul. Długosza i wydrąży cztery jednotorowe tunele o łącznej długości ok.4,5 km. Kolejny plac budowy znalazł się w okolicy ul. Skarpowej, gdzie będzie się kończył jednotorowy tunel biegnący w kierunku Łodzi Żabieńca. Tu również postępuje budowa ścian szczelinowych.



ZDJĘCIA I WIĘCEJ INFORMACJI - KLIKNIJ DALEJ


Kontynuuj przeglądanie galerii
Dalej

Polecamy

Wicepremier Ukrainy Iryna Wereszczuk w Łodzi. Mówiła o swojej pracy

Wicepremier Ukrainy Iryna Wereszczuk w Łodzi. Mówiła o swojej pracy

Mecz w Łodzi, jak Walia - Polska w Cardiff. Powtórka z karnymi UKS SMS. Zdjęcia

Mecz w Łodzi, jak Walia - Polska w Cardiff. Powtórka z karnymi UKS SMS. Zdjęcia

Zespół Twenty One Pilots zagra w łódzkiej Atlas Arenie

Zespół Twenty One Pilots zagra w łódzkiej Atlas Arenie

Zobacz również

Nocny wypadek w Aleksandrowie Łódzkim. Toyota zmiażdżona przez tira ZDJĘCIA

Nocny wypadek w Aleksandrowie Łódzkim. Toyota zmiażdżona przez tira ZDJĘCIA

Zespół Twenty One Pilots zagra w łódzkiej Atlas Arenie

Zespół Twenty One Pilots zagra w łódzkiej Atlas Arenie