Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tunel kolejowy w Łodzi. PKP PLK ogłosiło przetarg

Marcin Bereszczyński
Marcin Bereszczyński
Firmy, które chcę zaprojektować i wybudować tunel łączący Łódź Fabryczną z Łodzią Kaliską i Łodzią Żabieńcem mogą składać oferty do 11 stycznia.

PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na projekt i budowę tunelu średnicowego, który będzie biegł pod miastem. Tunel zacznie się od podziemnego dworca Łódź Fabryczna i będzie prowadził na zachód. Będzie miał dwa wyloty: na północ - w kierunku Łodzi Żabieńca i na południe w stronę Łodzi Kaliskiej. Dzięki temu udrożnione zostaną połączenia kolejowe w obu osiach: wschód - zachód i północ - południe. PKP PLK oszacowała wartość inwestycji na 1,76 mld zł netto, czyli ponad 2 mld zł brutto. Budowa powinna zakończyć się do 2022 roku, czyli przed wystawą Expo, o którą stara się Łódź.

Stacja kolejowa Łódź Centrum wymaga korekty tunelu średnicowego

Tunel średnicowy pozwoli przyspieszyć przejazd pociągów dalekobieżnych przez Łódź, ale również spowoduje, że kolej stanie się ważnym środkiem transportu miejskiego i aglomeracyjnego. Przejazd pociągiem z jednej części miasta w inną będzie szybsza, niż podróż komunikacją miejską lub samochodem. W tunelu powstaną dwie stacje: Łódź Centrum u zbiegu Zielonej, Kościuszki i Zachodniej oraz Łódź Manufaktura między Ogrodową, Karskiego i Drewnowską. Wybór przystanków jest efektem nacisków ze strony samorządów Łodzi i woj. łódzkiego oraz mieszkańców aglomeracji. To sukces samorządowców, ponieważ kilka lat temu prowadzone były konsultacje społeczne niezbędne do opracowania studium wykonalności tunelu i eksperci przekonywali, że w tunelu może być tylko jeden przystanek przy Manufakturze, a najlepiej, żeby w tunelu nie było żadnej stacji. Decyzja, że powstaną dwa przystanki kolejowe zapadła w maju tego roku. Dzięki temu kolej może być alternatywą do obecnych środków transportu, a tunel stanie się namiastką metra.

Budowa tunelu jest ściśle powiązana z podziemnym dworcem Łódź Fabryczna. Gdyby nie zapadła decyzja o budowie tunelu, to miasto i kolej musiałyby zwrócić unijne dofinansowanie tej inwestycji. UE zadecydowała, że podziemny dworzec ma sens jedynie w przypadku, gdy tunel wyprowadzi pociągi w stronę dworców Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec.

Tunel średnicowy pod Łodzią ma być gotowy w 2023 r.

- System komunikacji w Łodzi zmieniają inwestycje z udziałem środków UE prowadzone przez PKP Polskie Linie Kolejowe za prawie 4 mld zł. Od 11 grudnia pociągi wyjadą z nowoczesnego dworca Łódź Fabryczna. Ogłoszony dziś przetarg na budowę tunelu pod centrum Łodzi, radykalnie usprawni kolej aglomeracyjną i ruch dalekobieżny - powiedział wczoraj Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.

Tunel pod Łodzią będzie drążony tarczą wiertniczą, taką samą jaka była wykorzystywana przy budowie warszawskiego metra. Tylko część tunelu zostanie wybudowana metodą odkrywkową lub górniczą. Wyłoniony wykonawca będzie musiał wykonać projekty budowlane, uzyskać pozwolenia na budowę, opracować projekty wykonawcze, wybudować torowisko z siecią trakcyjną i systemem sterowania ruchem, zbudować perony, podłączyć sieci wodociągowe, kanalizacyjne, gazowe i wentylacyjne i zapewnić systemy przeciwpożarowe.

Otwarcie ofert przetargowych zaplanowano na 11 stycznia o godz. 10.30 w warszawskiej siedzibie PKP PLK. Minimalny okres związania ofertą wyłonionej firmy to trzy miesiące. W przypadku dużych inwestycji można spodziewać się protestów ze strony firm, których oferty nie zostały wybrane w przetargu. Dlatego do podpisania umowy z wykonawcą tunelu może dojść w połowie, a może nawet w drugiej połowie przyszłego roku.

Tunel z Fabrycznego na Kaliski. Zarząd PKP PLK: jest decyzja o stacjach w tunelu średnicowym

Wyłoniony wykonawca będzie miał od 48 do 51 miesięcy na wybudowanie tunelu. Zadeklarowany czas realizacji inwestycji jest jednym z kryteriów przetargowych. Są trzy kryteria. Cena to 60 proc. wartości oceny ofert. Szyki termin realizacji to 25proc. wartości oferty, natomiast okres gwarancji to 15 proc. Tak duża waga przykładana do terminu zakończenia inwestycji jest spowodowana faktem, że kolej chce spełnić obietnice i oddać tunel do użytku przed wystawą Expo, którą Łódź zamierza zorganizować w 2022 roku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Tunel kolejowy w Łodzi. PKP PLK ogłosiło przetarg - Dziennik Łódzki

Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki