1/22
Dwa 500-tonowe dźwigi umieściły pierwsze 2 z 6 elementów...
fot. Fot. PKP PLK SA

Dwa 500-tonowe dźwigi umieściły pierwsze 2 z 6 elementów zewnętrznej obudowy tzw. płaszcza tarczy TBM. Teraz rozpocznie się montaż najważniejszego elementu maszyny tj. napędu głowicy skrawającej o wadze ok. 270 ton.

2/22
W rejonie ul. Stolarskiej/Odolanowskiej wykonawca...
fot. Fot. PKP PLK SA

W rejonie ul. Stolarskiej/Odolanowskiej wykonawca przygotował komorę startową dla dużego mechanicznego „kreta” o średnicy 13 m. Na głębokości 30 m powstała płyta denna o grubości 2 m, na której wykonano konstrukcję wsporczą tzw. kołyskę. Przygotowanie stalowej kołyski pozwala na zamontowanie w niej tarczy TBM. Dwa 500-tonowe dźwigi umieściły pierwsze 2 z 6 elementów zewnętrznej obudowy tzw. płaszcza tarczy TBM. Teraz rozpocznie się montaż najważniejszego elementu maszyny tj. napędu głowicy skrawającej o wadze ok. 270 ton. Element ten przez ostatni miesiąc był składany i spawany na powierzchni. Ostatnim etapem montażu maszyny będzie połączenie tzw. ogona tarczy z obudową TBM. Łączna waga maszyny po zmontowaniu wyniesie ok. 1300 ton.

CZYTAJ DALEJ >>>>


...

3/22
Duża tarcza TBM wydrąży dwutorowy tunel od komory startowej...
fot. Fot. PKP PLK SA

Duża tarcza TBM wydrąży dwutorowy tunel od komory startowej pomiędzy ulicami Odolanowską i Stolarską, przez miejsce dla podziemnych przystanków Łódź Polesie i Łódź Śródmieście, aż do stacji Łódź Fabryczna. Tunel będzie miał długość 3 km i średnicę 12,7 metrów.

Wykorzystywana w budowie tuneli technologia TBM polega na jednoczesnym drążeniu tunelu oraz jego budowie. Tarcza „mechanicznego kreta” obraca się 3 razy na minutę i rozdrabnia grunt, który jest na bieżąco wydobywany na powierzchnię. Wraz z przesuwaniem się tarczy powstaje przestrzeń, w której układane są kolejne pierścienie z tubingów. W ciągu doby maszyna może ułożyć około 10-15 m obudowy tunelu. Konstrukcja TBM zapobiega osiadaniu terenu i drganiom, minimalizuje kolizje z infrastrukturą miejską.

CZYTAJ DALEJ >>>>

...

4/22
Budowa tunelu średnicowego to kontynuacja prac rozpoczętych...
fot. Fot. PKP PLK SA

Budowa tunelu średnicowego to kontynuacja prac rozpoczętych budową dworca Łódź Fabryczna. Inwestycja zapewni szybsze połączenie przez centrum miasta, a także przyczyni się do stworzenia efektywnego systemu krajowych połączeń międzyregionalnych obejmujących region środkowej Polski. Dzięki budowie tunelu, dworzec Łódź Fabryczna z dworca końcowego stanie się dworcem przelotowym. Skróci się czas przejazdu, a przez ścisłe centrum Łodzi będą mogły jechać pociągi Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, regionalne, jak i dalekobieżne.

CZYTAJ DALEJ >>>>



...

Kontynuuj przeglądanie galerii
Dalej

Polecamy

Znane są już plany miasta na półkolonie letnie dla dzieci

Znane są już plany miasta na półkolonie letnie dla dzieci

Strzelanina podczas napadu rabunkowego na kantor! Ruszył proces

Strzelanina podczas napadu rabunkowego na kantor! Ruszył proces

Robisz ognisko? Uniknij tego prostego błędu, przez który kiełbaski będą gorzkie

Robisz ognisko? Uniknij tego prostego błędu, przez który kiełbaski będą gorzkie

Zobacz również

Znane są już plany miasta na półkolonie letnie dla dzieci

Znane są już plany miasta na półkolonie letnie dla dzieci

Izabela Macudzińska przed laty. „Królowa życia” zmieniła się nie do poznania

Izabela Macudzińska przed laty. „Królowa życia” zmieniła się nie do poznania