Tunel na Dworzec Fabryczny powstanie nad podziemnym jeziorem [ZDJĘCIA]

Marcin Bereszczyński
Podziemny tunel do Dworca Fabrycznego nie będzie biegł tak głęboko jak zakładano. Wszystko przez podziemne jezioro, czyli tzw. soczewkę wodną, która znajduje się przy ulicy Niciarnianej. Inwestor postanowił, że tunel zostanie poprowadzony nad jeziorem. Znacznie wyższy będzie wiadukt na ulicy Niciarnianej.

PKP PLK zapewniają, że w 2015 r. pociągi pojadą na Fabryczną. Łódzcy radni są jednak sceptyczni, a niektórzy - jak Jarosław Berger (SLD) - zupełnie w to nie wierzą. Podobnie jak w zapewnienia, że budowę dworca sfinansuje Skarb Państwa, jeśli kolej nie dostanie dofinansowania z UE.

O tym, czy Łódź dostanie unijne pieniądze, przekonamy się w listopadzie. Natomiast politycy PiS mają już dość spekulacji, czy dworzec powstanie i kiedy to się stanie. W przyszłym tygodniu zgłoszą wniosek do NIK o przeprowadzenie kontroli. To najważniejsze wnioski z sesji Rady Miasta Łodzi, podczas której przez wiele godzin dyskutowano o budowie Łodzi Fabrycznej.

Walka z soczewką

Kolej zapewnia, że wygrała pierwszą rundę wojny z soczewką wodną znajdującą się pod ul. Niciarnianą. PKP PLK mają pomysł na jej ominięcie. Pierwotnie planowano przebić się przez podziemne jezioro tarczą TBM - taką , która wierci tunel warszawskiego metra. Budowa tunelu w stronę dworca miała powstać dzięki technologii tzw. szczelnej wanny, czyli grubej warstwy betonu izolującego wody podziemne od wnętrza tunelu.

- Technologia szczelnej wanny spowodowałaby jednak opóźnienie inwestycji o dwa lata i wzrost kosztów o 200-250 mln zł. Zaś spiętrzenie wody mogłoby zagrozić blokom stojącym przy ul. Niciarnianej - powiedział Marek Faber, dyrektor projektu z PKP PLK. - Postanowiliśmy nie ingerować w soczewkę, a jedynie wzmocnić nad nią grunt.

Wyższa Niciarniana

Tunel umiejscowiony wyżej, niż pierwotnie planowano, spowoduje konieczność zbudowania wyższego wiaduktu w ciągu ul. Niciarnianej. Jezdnia zacznie wznosić się 300 metrów od tunelu z obu stron. Początek estakady zacznie się już 60 metrów od al. Piłsudskiego. Niciarniana będzie miała nachylenie 8 proc. Przebudowane zostaną ul. Nowogrodzka i Józefa. Będą biegły pod wiaduktem. Obecnie te rozwiązania są w fazie projektowania, które ma zakończyć się na przełomie roku.

Dach bez ścian

Radni są pełni obaw o finansowanie budowy dworca Łódź Fabryczna. Zarówno jeśli chodzi o część kolejową, jak i miejską, czyli sieć dróg wokół budynku dworca, trzypoziomowy parking podziemny i przystanek dla PKS i MPK. Część miejską można bowiem zrobić dopiero wtedy, gdy zakończone zostaną prace kolejowe. A te, jak napisał wiceminister Andrzej Massel, mogą przeciągnąć się do 2016 r.

- Budowa miejskiej części inwestycji przypomina robienie dachu na chałupie, w której ściany jeszcze nie są gotowe - przyrównywał radny Jacek Borkowski. - Nie przekonują mnie oświadczenia ministra transportu, że część kolejowa inwestycji zostanie sfinansowana z pieniędzy krajowych, jeśli nie będzie dofinansowania z UE. Takie oświadczenia ministrów nic nie znaczą. Przykładem jest Centrum Kliniczno-Dydaktyczne. Potrzebna jest urzędowa decyzja ministerstwa finansów, a nie obietnice ministra, który nie ma wpływu na budżet.

O takie zapewnienie wystąpili politycy PiS, którzy obawiają się, że niestabilna kondycja budżetu państwa spowoduje, że pieniądze będą potrzebne na inne sprawy, a nie na dworzec.

- Zwróciliśmy się do ministra finansów z pytaniem, skąd mają być przesunięte pieniądze na dworzec, czyli komu trzeba zabrać, aby tę inwestycję ratować - powiedział obecny na sesji Rady Miejskiej poseł PiS Marcin Mastalerek.

NIK na Łodzi Fabrycznej

Poseł Mastalerek zapowiedział, że 2 października złoży wniosek, by budowie Łodzi Fabrycznej przyjrzeli się inspektorzy Najwyższej Izby Kontroli.

- Prezesowi NIK Krzysztofowi Kwiatkowskiemu leży na sercu Łódź i budowa dworca. Dlatego mam pewność, że kontrola będzie dokładna - stwierdził Marcin Mastalerek.

Radosław Stępień przekonywał, że miejska część inwestycji nie jest zagrożona opóźnieniem, a więc nie powinno być kłopotu z unijnym dofinansowaniem. Wniosek o pieniądze z UE został złożony w Centrum Unijnych Projektów Transportowych 28 czerwca. Ocena wniosku powinna zakończyć się w listopadzie. Jeśli będzie pomyślna, umowa na 262 mln zł dofinansowania powinna zostać podpisana jeszcze w tym roku.

Część miejska inwestycji opiewa na 413 mln zł. Radosław Stępień zapewnił, że część miejska przebiega bez opóźnień. Nie przekonał jednak radnych, którzy obawiają się, że Łódź nie dostanie dofinansowania.

Radny Borkowski zaprezentował ulotkę, jaką magistrat przygotował przy zamykaniu dworca dwa lata temu. Jest tam napisane, że w 2013 r. powinny odbywać się prace drogowe. - Proszę mi pokazać, gdzie są te prace - zapytał Borkowski Grzegorza Nitę, dyrektora Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi.

- Nie możemy budować dróg, bo najpierw muszą zakończyć się prace kolejowe - odpowiedział Grzegorz Nita.

- Część kolejowa i miejska tworzą system naczyń połączonych. Opóźnienie budowy dworca spowoduje opóźnienie w budowie sieci dróg. Na razie nie ma żadnych opóźnień - tłumaczył Marek Faber. - Dworzec oddamy do eksploatacji w 2015 r. bez względu na kłótnie radnych i brak wiary w powodzenie tej inwestycji.

Dzień Budowlańca

W środę obchodzony był Dzień Budowlańca. Na placu budowy podziemnego dworca pracowało 400 osób. Obecnie prace są prowadzone głównie we wschodniej stronie dworca, przy tzw. komorze startowej. Teren jest uzbrajany. Płyta stropowa jest niemal ukończona. Niebawem można będzie przystąpić do wybierania ziemi spod stropu, by zejść z pracami do poziomu, na którym będą tory kolejowe.

- Termin zakończenia inwestycji, czyli 28 lutego 2015 r., nie jest zagrożony. Powstały zespoły do monitorowania prac, aby go dotrzymać - powiedział w środę na placu budowy Mirosław Siemienic, rzecznik PKP PLK.

Wideo

Komentarze 39

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

B
Betty

Po "odkryciu" cmentarza żydowskiego podczas budowy ŁTRu, który zresztą nawet w sieci jest na naprawdę sporej ilości starych zdjęć i o którym wie chyba każda osoba znająca historię miasta, jakoś absolutnie nic mnie nie dziwi. Momentami odnoszę wrażenie że jedyną dokumentacją po jaką sięgają "wielcy inżynierowie" jest Google Maps :)

G
Gandalf

Hehehe potanieją mieszkania na Niciarnianej. Kto chciałby mieszkac 3 metry od estakady za oknem.

k
kolo

To zaleje ulicę:) Mamy sobie wszyscy amfibie pokupować?

g
gość

Paranoja. Miasto nie powinno się zgadzać na coś takiego. Skoro tory przejdą po powierzchni, to zagłębić powinno się ulicę.

G
Gość

:)

k
karol

no to moje wspólczucie dla mieskańców bloków na Niciarnianej. Teraz będą mieli hałas na wysokości 2 piętra.

x
xxxx

Budowniczowie tunelu kolejowego z Francji do GB też natrafili na soczewkę wodną...

p
pieszy

A pod dworcem niech zrobią parking albo bunkier dla władzy aby przed ludźmi mieli się gdzie schować.

f
forest gump

moze zamiast prosic ministra finansow o przesuniecie jeziora , porosic ministra infrastruktury o przesuniecie jeziora? Byl taki film na ktorym jeden pan z zawodu dyrektor zmienil polozenie jeziora na makiecie mowiac ' a jezioro damy tam "

m
mr.pen

DOBRZE, ZE NIE MA DWORCA, MNIEJ LUDZI UCIEKNIE Z MIASTA

k
kris

za karę

J
Jan

Żeby tak się można było wykąpać czekając na pociąg do stolicy.

ł
łabądź szczawiowy

i POdziemne gondole

G
Geolog

co za brednie wypisujesz.
Soczewka łódzka to jedyny taki wymysł. Poszukaj w necie co ci wyskoczy, tylko Łódź i fabryczny.

l
long time in advance

na soczewki, czasem duże jeziora podwodne natrafili budowniczy miedzy innymi nastepujacych inwestycji: metra w Leningradzie, obecnie St,Petersburgu, tunelu w Bostonie, tunelu kolejowego pod ciesniną Great Belt w Danii i in. Czesto dochodziło do wielkich tragedii, np w Leningradzie zgineło wiele osób!! Dlatego wielkie brawa dla budownichych naszego tunelu, że długo wczesniej zlokalizowali ową soczewkę co zapobiegło nieszcześciu!!

Dodaj ogłoszenie