Otwarcie tunelu w Łodzi zasadniczo nie będzie mieć wpływu na trasowanie dotychczasowych połączeń międzynarodowych do Czech i Niemiec. Trasa przejazdu przez stację Łódź Fabryczna oznaczałaby znaczne wydłużenie czasu jazdy takich pociągów, czyniąc je małokonkurencyjnymi wobec transportu drogowego.Nie wyklucza to jednak ewentualnego wydłużenia połączeń do Grodna, Brześcia lub Göerlitz trasowanych w przyszłości przez Łódź Fabryczną.
Szansąna ożywienie połączeń międzynarodowych przez Łódź jest budowa szprych zaplanowana w koncepcji Centralnego Portu Komunikacyjnego. W celu uruchomienia efektywnych połączeń międzynarodowychw kierunku Berlina przez Łódź niezbędna jest budowana planowanej w koncepcji CPK szprychy Warszawa – Łódź– Poznań jako oddzielnej linii dużychprędkości.W ramach koncepcji CPK można wskazać następujące połączenia międzynarodowe przebiegające przez Łódź Fabryczną:
- Warszawa Centralna – CPK – Łódź- linia "Y" – Poznań – Berlin
- Białystok/WarszawaCentralna – CPK – Łódź– linia "Y" – Wrocław – Świdnica – Wałbrzych – Lubawka - Praga.
Należy zaznaczyć, że uruchomienie pociągów z Warszawy do Pragi przez Łódź będzie możliwe dopiero po wybudowaniu linii dużych prędkościz Wrocławia do Pragi.
Wszystkie informacje na temat nowych połączeń pochodzą z odpowiedzi, której wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel (na zdjęciu), udzielił na interpelację łódzkiej posłanki Hanny Gill - Piątek (Nowa Lewica)