Tunel ma być pod Łodzią, polączy trzy łódzkie dworce, ale jego znaczenie będzie miało wpływ na udrożnienie calej infrastruktury kolejowej w kraju, jak połączenia Lublina z Poznaniem czy Warszawy z Wrocławiem. Skąd opóźnienie?
Jak tłumaczy wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel, wpływ na nie ma przede wszystkim zmiana lidera konsorcjum. Enegopol Szczecin, który ogłosił upadłość, został wymieniony przez Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego.
„(...) Nowy lider zreorganizował wewnętrzne struktur konsorcjum, uregulował zaległepłatności,zawarł umowy z podwykonawcami na prace projektowe i roboty budowlane dotyczące komór startowych, odbiorczych i rozgałęźnych,a takżeprzystanków i tunelu oraz prowadzi negocjacje z kolejnymi podwykonawcami”. Według wiceministra PRDiM „nadrabia zaległości”, a jako że inwestycja musi być rozliczona z UE do końca 2023 r., nie grozi utrata dofinansowania z unijnego." - wyjaśnia Andrzej Bittel.
Do Łodzi sprowadzane są już z Niemiec produkowane na zamówienie częsci tarcz TBM, które będą drążyć tunel.
Informacje o opóźnieniach wiceminister podal w odpowiedzi na interpelację łódzkiej posłanki Hanny Gill - Piątek (Lewica). Posłanka pytała rownież o przystanek na Kozinach i zagrożenie katastrofami budowlanymi w promieniu oddziaływania tarcz drążących tunel.
Według wiceministra Bittela, „przyjęto wariant wariant z dwoma przystankami(u zbiegu ul. Zachodniej, Zielonej i al.Kościuszki oraz u zbiegu Ogrodowej i Karskiego) natomiast PKP nadal analizuje możliwości budowy trzeciego przystanku pomiędzy ul.Kasprzaka a al. Włókniarzy”.
Z kolei jeśli idzie o bezpieczeństwo budynków nad drążonym tunelem, „wykonano ocenę stanu technicznego budynków zlokalizowanych na jego trasie”, a „do Powiatowego Nadzoru Budowlanego zgłoszonolistębudynków w tzw. stanie awaryjnym”. Jak zapewnia Bittel, przed rozpoczęciem drążenia powstanie program monitorujący wpływ drgań na budynki, zaś wykonaca inwestycji zawarł polisy ubezpieczeniowe obejmujące przypadki związanez uszkodzeniem budynków na trasie tunelu.
Drążenie tunelu ma się rozpocząć w czerwcu, termin zakończenia to koniec grudnia 2021 r. Koszt inwestycji to 2 mld zł.
Sprawdź w naszym sklepie Sposób na smog i zdrowe powietrze.>>
Uwaga na Instagram - nowe oszustwo
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?