Tunel pod Łodzią. W 2020 roku zacznie się drążenie tunelu średnicowego dla pociągów na dworzec Fabryczny. Ma być trzeci przystanek!

Stanisław Sowa
Stanisław Sowa

Wideo

Udostępnij:
Drążenie tunelu w Łodzi jest oczekiwane od dawna. Tunel pod Łodzią do dworca Fabrycznego to inwestycja, która budzi duże zainteresowanie i obawy wśród mieszkańców. Jest szansa na trzeci podziemny przystanek.
  • Komory startowe tunelu pod Łodzią znajdują się przy ulicy Odolanowskiej oraz u zbiegu alei Włókniarzy i ul. Długosza.
  • Wykorzystywana w budowie tuneli technologia TBM polega na jednoczesnym drążeniu tunelu oraz jego budowie.
  • Będą trzy przystanki "łódzkiego metra". Oprócz Łodzi Śródmieścia i Łodzi Polesia ma zostać zbudowany przystanek Łódź Koziny.
  • Wartość projektu wynosi ponad 1,7 mld zł z czego dofinansowanie unijne to ponad 1,4 mld zł.
  • Termin ukończenia tunelu pod Łodzią - druga połowa roku 2022.

W poniedziałek 5 października o postępach na budowie i rozpoczęciu nowego etapu prac poinformowali przedstawiciele inwestora, czyli spółki PKP Polskie Linie Kolejowe i wykonawcy – Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego.

W ŁODZI RWAJĄ PRZYGOTOWANIA DO ROZPOCZĘCIA DRĄŻENIA TUNELU

Prawie gotowa jest już komora startowa przy ulicy Odolanowskiej przypominająca gigantyczną studnię. To miejsce gdzie w grudniu zacznie pracę większa z dwóch maszyn TBM (Tunnel Boring Machine - maszyna drążąca tunel). Jeszcze w październiku na dno komory o głębokości 30 metrów rozpocznie się opuszczanie i montaż elementów głowicy wiertniczej, której średnica wynosi 13 metrów. Jednocześnie na górze rozpocznie się budowa bramownicy, dzięki której głowica na dole otrzyma zasilanie, powietrze i smarowanie. Jak wyjaśnia Mariusz Serżysko, członek zarządu PBDiM, kiedy głowica TBM wgryzie się na długość 30 metrów w ziemię, na dół będą opuszczane i montowane kolejne elementy TBM. Cała maszyna ma bowiem długość stu metrów. Z komory przy ul. Odolanowskiej maszyna będzie drążyć dwutorowy, trzykilometrowy tunel w kierunku dworca Łódź Fabryczna.

Niemal gotowa jest też druga komora startowa u zbiegu alei Włókniarzy i ul. Długosza, gdzie rozpocznie pracę druga, mniejsza maszyna TBM. Ma ona znacznie mniejszą głowicę, o średnicy około 8,5 metra, ponieważ będzie drążyć tunele jednotorowe: dwa w kierunku Łodzi Kaliskiej i dwa w kierunku Łodzi Żabieńca. Komora startowa też jest tu znacznie płytsza, ma 18 metrów głębokości.

Mniejsza TBM także ma rozpocząć drążenie także w grudniu i będzie się posuwać w kierunku ul. Stolarskiej. Następnie maszyna zostanie obrócona i zacznie pracę do stacji Łódź Żabieniec.

Kolejny plac budowy jest w okolicy ul. Skarpowej, gdzie będą się kończyć jednotorowe tunele do Łodzi Żabieńca. Rozpoczęto już budowę komory.

Mniejsza tarcza wydrąży zatem 4 jednotorowe tunele o łącznej długości ok.4,5 km.

JAK ZOSTANIE WYKOPANY TUNEL POD ŁODZIĄ?

Tarcza „mechanicznego kreta” kopiącego tunel pod Łodzią obraca się 3 razy na minutę i rozdrabnia grunt, który jest na bieżąco wydobywany na powierzchnię. Wraz z przesuwaniem się tarczy powstaje przestrzeń, w której układane są kolejne pierścienie z tubingów. W ciągu doby maszyna może ułożyć około 10-15 m obudowy tunelu. Obudowa tuneli już jest produkowana. Koło Mszczonowa ruszyła produkcja 30 tys. elementów obudowy tunelu tzw. tubingów.

Konstrukcja TBM zapobiega osiadaniu terenu i drganiom, minimalizuje kolizje z infrastrukturą miejską, niemniej jednak Arnold Bresch, członek zarządu i dyrektor ds. realizacji inwestycji w PKP PLK, odniósł się także do obaw związanych z potencjalnym zagrożeniem dla łódzkich kamienic pod którymi będzie drążony tunel. - Na budynkach będą zainstalowane specjalne czujniki, tensometry (mierniki naprężeń - red.), a operator maszyny będzie miał podgląd wskazań czujników i w razie jakichś nieprawidłowości prace będą wstrzymywane do znalezienia rozwiązania problemu.

TRZY PRZYSTANKI NA TRASIE ŁÓDZKIEGO TUNELU KOLEJOWEGO

Arnold Bresch zapewnił także, że przesądzona jest budowa trzeciego podziemnego przystanku (po Łodzi Śródmieściu i Łodzi Polesiu), roboczo nazwanego Łódź Koziny.

Biuro projektów zmienia wcześniej przygotowaną dokumentację tak, aby uwzględnić trzeci przystanek - powiedział Arnold Bresch. - Trwają jeszcze negocjacje dotyczące sfinansowania dotyczące tego przystanku, rozważamy dwie opcje, ale przystanek na pewno powstanie w terminie realizacji całego tunelu średnicowego.

Wbrew wcześniejszym deklaracjom władz Łodzi, miasto nie uczestniczy w finansowaniu trzeciego przystanku. Dlaczego?

- Takie decyzje zapadły, aby nie komplikować sprawy. Mamy już pewne doświadczenia związane z realizacją dworca Fabrycznego - powiedział Arnold Bresch. - Uważamy, że wzięcie przez nas pełnej odpowiedzialności z budową tunelu jest lepszym rozwiązaniem. Współpracujemy jednak z miastem, które zapewni zagospodarowanie terenu w okolicach przystanków.

Według Arnola Brescha porozumienie w tej sprawie jest przygotowane, ale nie zostało jeszcze podpisane.

Budowa tunelu średnicowego to kontynuacja prac rozpoczętych budową dworca Łódź Fabryczna. Inwestycja zapewni efektywny system kolejowych połączeń międzyregionalnych oraz szybsze połączenie przez centrum miasta. Dworzec Łódź Fabryczna z dworca końcowego stanie się przelotowym. Przez ścisłe centrum Łodzi będą mogły jechać pociągi regionalne i dalekobieżne – na osi wschód – zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska) i na osi północ – południe (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna, Żabieniec). Dzięki zaś trzem podziemnym przystankom Łódź zyska namiastkę metra.

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie