1/18
W poniedziałek 5 października o postępach na budowie i...

W poniedziałek 5 października o postępach na budowie i rozpoczęciu nowego etapu prac poinformowali przedstawiciele inwestora, czyli spółki PKP Polskie Linie Kolejowe i wykonawcy – Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego.

Prawie gotowa jest już komora startowa przy ulicy Odolanowskiej przypominająca gigantyczną studnię. To miejsce gdzie w grudniu zacznie pracę większa z dwóch maszyn TBM (Tunnel Boring Machine - maszyna drążąca tunel). Jeszcze w październiku na dno komory o głębokości 30 metrów rozpocznie się opuszczanie i montaż elementów głowicy wiertniczej, której średnica wynosi 13 metrów. Jednocześnie na górze rozpocznie się budowa bramownicy, dzięki której głowica na dole otrzyma zasilanie, powietrze i smarowanie. Jak wyjaśnia Mariusz Serżysko, członek zarządu PBDiM, kiedy głowica TBM wgryzie się na długość 30 metrów w ziemię, na dół będą opuszczane i montowane kolejne elementy TBM. Cała maszyna ma bowiem długość stu metrów. Z komory przy ul. Odolanowskiej maszyna będzie drążyć dwutorowy, trzykilometrowy tunel w kierunku dworca Łódź Fabryczna.


CZYTAJ DALEJ >>>>

2/18
Niemal gotowa jest też druga komora startowa u zbiegu alei...

Niemal gotowa jest też druga komora startowa u zbiegu alei Włókniarzy i ul. Długosza, gdzie rozpocznie pracę druga, mniejsza maszyna TBM. Ma ona znacznie mniejszą głowicę, o średnicy około 8,5 metra, ponieważ będzie drążyć tunele jednotorowe: dwa w kierunku Łodzi Kaliskiej i dwa w kierunku Łodzi Żabieńca. Komora startowa też jest tu znacznie płytsza, ma 18 metrów głębokości.

Mniejsza TBM także ma rozpocząć drążenie także w grudniu i będzie się posuwać w kierunku ul. Stolarskiej. Następnie maszyna zostanie obrócona i zacznie pracę do stacji Łódź Żabieniec.

Kolejny plac budowy jest w okolicy ul. Skarpowej, gdzie będą się kończyć jednotorowe tunele do Łodzi Żabieńca. Rozpoczęto już budowę komory.

Mniejsza tarcza wydrąży zatem 4 jednotorowe tunele o łącznej długości ok.4,5 km.

CZYTAJ DALEJ >>>>

3/18
Tarcza „mechanicznego kreta” kopiącego tunel pod Łodzią...

Tarcza „mechanicznego kreta” kopiącego tunel pod Łodzią obraca się 3 razy na minutę i rozdrabnia grunt, który jest na bieżąco wydobywany na powierzchnię. Wraz z przesuwaniem się tarczy powstaje przestrzeń, w której układane są kolejne pierścienie z tubingów. W ciągu doby maszyna może ułożyć około 10-15 m obudowy tunelu. Obudowa tuneli już jest produkowana. Koło Mszczonowa ruszyła produkcja 30 tys. elementów obudowy tunelu tzw. tubingów.

Konstrukcja TBM zapobiega osiadaniu terenu i drganiom, minimalizuje kolizje z infrastrukturą miejską, niemniej jednak Arnold Bresch, członek zarządu i dyrektor ds. realizacji inwestycji w PKP PLK, odniósł się także do obaw związanych z potencjalnym zagrożeniem dla łódzkich kamienic pod którymi będzie drążony tunel. - Na budynkach będą zainstalowane specjalne czujniki, tensometry (mierniki naprężeń - red.), a operator maszyny będzie miał podgląd wskazań czujników i w razie jakichś nieprawidłowości prace będą wstrzymywane do znalezienia rozwiązania problemu.

CZYTAJ DALEJ >>>>



...

4/18
Arnold Bresch zapewnił także, że przesądzona jest budowa...

Arnold Bresch zapewnił także, że przesądzona jest budowa trzeciego podziemnego przystanku (po Łodzi Śródmieściu i Łodzi Polesiu), roboczo nazwanego Łódź Koziny.

Biuro projektów zmienia wcześniej przygotowaną dokumentację tak, aby uwzględnić trzeci przystanek - powiedział Arnold Bresch. - Trwają jeszcze negocjacje dotyczące sfinansowania dotyczące tego przystanku, rozważamy dwie opcje, ale przystanek na pewno powstanie w terminie realizacji całego tunelu średnicowego.


Wbrew wcześniejszym deklaracjom władz Łodzi, miasto nie uczestniczy w finansowaniu trzeciego przystanku. Dlaczego?

- Takie decyzje zapadły, aby nie komplikować sprawy. Mamy już pewne doświadczenia związane z realizacją dworca Fabrycznego - powiedział Arnold Bresch. - Uważamy, że wzięcie przez nas pełnej odpowiedzialności z budową tunelu jest lepszym rozwiązaniem. Współpracujemy jednak z miastem, które zapewni zagospodarowanie terenu w okolicach przystanków.

CZYTAJ DALEJ >>>>

Kontynuuj przeglądanie galerii
Dalej

Polecamy

Wandale w akcji. Niszczyli kosze na śmieci i znaki drogowe ZDJĘCIA, FILM

Wandale w akcji. Niszczyli kosze na śmieci i znaki drogowe ZDJĘCIA, FILM

Dzień Otwartych Koszar w 15. Sieradzkiej Brygadzie Wsparcia Dowodzenia ZDJĘCIA

Dzień Otwartych Koszar w 15. Sieradzkiej Brygadzie Wsparcia Dowodzenia ZDJĘCIA

Kickboxing. Było ciężko, ale wojownicy ŁKS Łódź Boks walczyli wspaniale. Zdjęcia

Kickboxing. Było ciężko, ale wojownicy ŁKS Łódź Boks walczyli wspaniale. Zdjęcia

Zobacz również

Nagła śmierć znanego dziennikarza. Czy śpiewak operowy jest winny?

Nagła śmierć znanego dziennikarza. Czy śpiewak operowy jest winny?

Jak zwiększyć wchłanianie witaminy D? Przyjmuj ją w ten sposób, aby poczuć efekty

Jak zwiększyć wchłanianie witaminy D? Przyjmuj ją w ten sposób, aby poczuć efekty