1/18
W poniedziałek 5 października o postępach na budowie i...

W poniedziałek 5 października o postępach na budowie i rozpoczęciu nowego etapu prac poinformowali przedstawiciele inwestora, czyli spółki PKP Polskie Linie Kolejowe i wykonawcy – Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego.

Prawie gotowa jest już komora startowa przy ulicy Odolanowskiej przypominająca gigantyczną studnię. To miejsce gdzie w grudniu zacznie pracę większa z dwóch maszyn TBM (Tunnel Boring Machine - maszyna drążąca tunel). Jeszcze w październiku na dno komory o głębokości 30 metrów rozpocznie się opuszczanie i montaż elementów głowicy wiertniczej, której średnica wynosi 13 metrów. Jednocześnie na górze rozpocznie się budowa bramownicy, dzięki której głowica na dole otrzyma zasilanie, powietrze i smarowanie. Jak wyjaśnia Mariusz Serżysko, członek zarządu PBDiM, kiedy głowica TBM wgryzie się na długość 30 metrów w ziemię, na dół będą opuszczane i montowane kolejne elementy TBM. Cała maszyna ma bowiem długość stu metrów. Z komory przy ul. Odolanowskiej maszyna będzie drążyć dwutorowy, trzykilometrowy tunel w kierunku dworca Łódź Fabryczna.


CZYTAJ DALEJ >>>>

2/18
Niemal gotowa jest też druga komora startowa u zbiegu alei...

Niemal gotowa jest też druga komora startowa u zbiegu alei Włókniarzy i ul. Długosza, gdzie rozpocznie pracę druga, mniejsza maszyna TBM. Ma ona znacznie mniejszą głowicę, o średnicy około 8,5 metra, ponieważ będzie drążyć tunele jednotorowe: dwa w kierunku Łodzi Kaliskiej i dwa w kierunku Łodzi Żabieńca. Komora startowa też jest tu znacznie płytsza, ma 18 metrów głębokości.

Mniejsza TBM także ma rozpocząć drążenie także w grudniu i będzie się posuwać w kierunku ul. Stolarskiej. Następnie maszyna zostanie obrócona i zacznie pracę do stacji Łódź Żabieniec.

Kolejny plac budowy jest w okolicy ul. Skarpowej, gdzie będą się kończyć jednotorowe tunele do Łodzi Żabieńca. Rozpoczęto już budowę komory.

Mniejsza tarcza wydrąży zatem 4 jednotorowe tunele o łącznej długości ok.4,5 km.

CZYTAJ DALEJ >>>>

3/18
Tarcza „mechanicznego kreta” kopiącego tunel pod Łodzią...

Tarcza „mechanicznego kreta” kopiącego tunel pod Łodzią obraca się 3 razy na minutę i rozdrabnia grunt, który jest na bieżąco wydobywany na powierzchnię. Wraz z przesuwaniem się tarczy powstaje przestrzeń, w której układane są kolejne pierścienie z tubingów. W ciągu doby maszyna może ułożyć około 10-15 m obudowy tunelu. Obudowa tuneli już jest produkowana. Koło Mszczonowa ruszyła produkcja 30 tys. elementów obudowy tunelu tzw. tubingów.

Konstrukcja TBM zapobiega osiadaniu terenu i drganiom, minimalizuje kolizje z infrastrukturą miejską, niemniej jednak Arnold Bresch, członek zarządu i dyrektor ds. realizacji inwestycji w PKP PLK, odniósł się także do obaw związanych z potencjalnym zagrożeniem dla łódzkich kamienic pod którymi będzie drążony tunel. - Na budynkach będą zainstalowane specjalne czujniki, tensometry (mierniki naprężeń - red.), a operator maszyny będzie miał podgląd wskazań czujników i w razie jakichś nieprawidłowości prace będą wstrzymywane do znalezienia rozwiązania problemu.

CZYTAJ DALEJ >>>>



...

4/18
Arnold Bresch zapewnił także, że przesądzona jest budowa...

Arnold Bresch zapewnił także, że przesądzona jest budowa trzeciego podziemnego przystanku (po Łodzi Śródmieściu i Łodzi Polesiu), roboczo nazwanego Łódź Koziny.

Biuro projektów zmienia wcześniej przygotowaną dokumentację tak, aby uwzględnić trzeci przystanek - powiedział Arnold Bresch. - Trwają jeszcze negocjacje dotyczące sfinansowania dotyczące tego przystanku, rozważamy dwie opcje, ale przystanek na pewno powstanie w terminie realizacji całego tunelu średnicowego.


Wbrew wcześniejszym deklaracjom władz Łodzi, miasto nie uczestniczy w finansowaniu trzeciego przystanku. Dlaczego?

- Takie decyzje zapadły, aby nie komplikować sprawy. Mamy już pewne doświadczenia związane z realizacją dworca Fabrycznego - powiedział Arnold Bresch. - Uważamy, że wzięcie przez nas pełnej odpowiedzialności z budową tunelu jest lepszym rozwiązaniem. Współpracujemy jednak z miastem, które zapewni zagospodarowanie terenu w okolicach przystanków.

CZYTAJ DALEJ >>>>

Kontynuuj przeglądanie galerii
Dalej

Polecamy

Najstarsza palma w Palmiarni w Łodzi sięgnęła dachu. Obiekt szykuje się do rozbudowy

Najstarsza palma w Palmiarni w Łodzi sięgnęła dachu. Obiekt szykuje się do rozbudowy

Horoskop na najbliższy weekend! Sprawdź, co się wydarzy!

Horoskop na najbliższy weekend! Sprawdź, co się wydarzy!

Szokujący film policji z pomorskich dróg. Milimetry od tragedii

Szokujący film policji z pomorskich dróg. Milimetry od tragedii

Zobacz również

Zarobki Biało-Czerwonych w Miami Open. Kto liderem na liście płac? GALERIA

Zarobki Biało-Czerwonych w Miami Open. Kto liderem na liście płac? GALERIA

Piłka ręczna na najwyższym poziomie wraca do Łodzi. Superpuchar Polski w Atlas Arenie

Piłka ręczna na najwyższym poziomie wraca do Łodzi. Superpuchar Polski w Atlas Arenie